אפל מתכננת לשנות את דפדפן הספארי ולהוסיף אפשרויות חיפוש מבוססות AI, כך עולה מעדות בכיר בחברה במשפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל. מהלך זה עלול לפגוע משמעותית בהסכם בשווי כ-20 מיליארד דולר בשנה בין שתי החברות.
השווקים לא איחרו להגיב, וברויטרס דווח כי מניית אלפבית, החברה האם של גוגל, צנחה אתמול (רביעי) ב-7.3 אחוזים במסחר בארה"ב - ומחקה כ-150 מיליארד דולר משווי השוק של החברה. מניית אפל סיימה את יום המסחר בירידה מתונה יותר של 1.1%.
הברירה לברירת המחדל
אדי קיו, סמנכ"ל השירותים של אפל, העיד אתמול במסגרת התביעה העוסקת במונופול של גוגל בתחום החיפוש – ואמר כי החברה "בוחנת באופן פעיל" את שינוי פני דפדפן הספארי. קיו חשף כי מספר החיפושים בספארי ירד לראשונה בחודש אפריל בשל פנייה הולכת וגוברת של משתמשים לשירותי בינה מלאכותית.
קיו אמר בעדותו כי אפל מתכננת לשנות את דפדפן הספארי סביב שירותי בינה מלאכותית כמו ChatGPT של OpenAI, קלוד של אנתרופיק ו-Perplexity AI. "שינויים טכנולוגיים יוצרים הזדמנויות אלה", אמר קיו, והוסיף כי הוא מאמין שספקי בינה מלאכותית בסופו של דבר יהפכו לאפשרויות חיפוש חלופיות בדפדפן ספארי.
כיום, גוגל היא מנוע החיפוש ברירת המחדל בדפדפן ספארי, עמדה נחשקת שעבורה משלמת החברה לאפל כ-20 מיליארד דולר בשנה; או כפי שדווח ברויטרס, כ-36 אחוז מהכנסות הפרסום בחיפוש שהיא מייצרת דרך דפדפן ספארי, לפי הערכות אנליסטים.
הסכם זה עומד במרכז תביעת משרד המשפטים האמריקני נגד גוגל, שמבקש בין היתר לאסור על גוגל לשלם לחברות כדי להיות מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל.
השפעה דרמטית על עסקי החיפוש באינטרנט
"אובדן הבלעדיות באפל צפוי להיות בעל השלכות חמורות מאוד עבור גוגל, גם אם לא יינקטו צעדים נוספים", אמר לרויטרס גיל לוריא, אנליסט ב-D.A. Davidson. "מפרסמים רבים מפנים את כל תקציבי הפרסום שלהם לגוגל כי היא למעשה מונופול עם נתח שוק של כמעט 90 אחוז. אם היו חלופות בנות קיימא לחיפוש, מפרסמים רבים היו יכולים להעביר חלק גדול מתקציבי הפרסום שלהם הרחק מגוגל".
עם זאת, על פי בלומברג, אפל לא נראית להוטה לאבד את ההסכם הנוכחי עם גוגל. קיו אמר בעדותו כי האפשרות של סיום הסכם חלוקת ההכנסות עם גוגל מדירה שינה מעיניו, והוסיף כי גוגל צריכה להישאר האפשרות המועדפת. בעוד ששירותים חדשים יתווספו, "הם כנראה לא יהיו ברירת המחדל", אמר.
גוגל הגיבה בהודעה שפורסמה בבלוג החברה וטענה כי היא ממשיכה לראות צמיחה במספר הכולל של שאילתות חיפוש, כולל "סך השאילתות המגיעות ממכשירים ופלטפורמות של אפל".
"אנשים רואים שחיפוש גוגל שימושי יותר ויותר מהשאילתות שלהם - והם ניגשים אליו עבור דברים חדשים ובדרכים חדשות", כתבה החברה, וציינה תכונות חיפוש קולי וחזותי כתורמות לצמיחה בנפח החיפוש הכולל.
שירותי בינה מלאכותית כמו ChatGPT של OpenAI דיווחו באפריל על יותר ממיליארד חיפושים שבועיים בתכונת החיפוש שלהם, עם יותר מ-400 מיליון משתמשים פעילים שבועיים, נכון לפברואר.
למרות האיום, גוגל אינה חסרת הגנה. החברה הציגה "מצב בינה מלאכותית" בדף החיפוש שלה מוקדם יותר השנה, והרחיבה את סקירות הבינה המלאכותית - סיכומים המופיעים מעל קישורי האינטרנט המסורתיים בתשובה לשאילתת חיפוש - למשתמשים ביותר מ-100 מדינות; והוסיפה פרסומות לפיצ'ר, מה שהגדיל את הכנסות הפרסום שלה.
בנוסף, בלומברג דיווח כי סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, אמר בעדות בחודש שעבר כי גוגל מקווה להגיע להסכם עם אפל עד אמצע השנה כדי לכלול את טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה, ג'מיני, בטלפונים חדשים.
כך או כך, ברור שעתיד החיפוש באינטרנט עובר טלטלה משמעותית, וייתכן שהמאבק בין גוגל לספקי בינה מלאכותית החדשים רק בתחילתו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
