גוגל. צילום: EPA

המלכודת של גוגל: או שתיתנו לנו להשתמש בתוכן שלכם - או שתיעלמו מהחיפוש

בכיר ב-Google DeepMind חשף בבית המשפט כי האופציה לסרב לאימון ה-AI של גוגל לא חלה על מנוע החיפוש

גוגל מודה בבית המשפט: היא לוקחת תכנים מאתרים לאימון הבינה המלאכותית שלה - גם כשהם מבקשים במפורש שלא לעשות זאת. בעדות בוושינגטון, חשף בכיר בענקית הטכנולוגיה שהחברה עוקפת את הסירוב של בעלי אתרים ומשתמשת בתוכן שלהם לשיפור מערכת החיפוש החכמה, כך פורסם בבלומברג.

בעולם שבו גוגל הופכת את החיפוש ל"חכם" יותר באמצעות בינה מלאכותית, הגילוי הזה מעלה שאלות של הוגנות והסכמה. כאשר אתם מחפשים בגוגל, המנוע מציג כיום סיכומי AI (המכונים "AI Overviews" או "סקירות בינה מלאכותית") בראש תוצאות החיפוש - תשובות מסוכמות שנוצרות על ידי בינה מלאכותית ועלולות לגרום למשתמשים לא להיכנס כלל לאתרים עצמם.

אלי קולינס, בכיר במחלקת הבינה המלאכותית של גוגל Google DeepMind, העיד ביום שישי האחרון כי למרות שהחברה מאפשרת לבעלי אתרים לסרב לשימוש בתוכן שלהם לאימון מודלי AI כמו ג'מיני, הסירוב הזה אינו חל על מערכת החיפוש של גוגל עצמה.

"ברגע שלוקחים את מודל הבינה המלאכותית ג'מיני ומעבירים אותו למחלקת החיפוש של גוגל, למחלקת החיפוש יש את היכולת לאמן אותו שוב על נתונים שהמפרסמים ביקשו לא להשתמש בהם, נכון?" שאלה דיאנה אגילר, עורכת דין ממשרד המשפטים האמריקני.

"נכון - לשימוש בחיפוש", השיב קולינס.

Gemini 2.5, הדור החדש של מודלי הבינה המלאכותית של גוגל, צילום: גוגל

הברירה הקשה שמציבה גוגל בפני אתרים

המשמעות עבור בעלי אתרים: האפשרות היחידה להימנע מאימון מערכת החיפוש החכמה היא לבקש מגוגל להוציא את האתר כליל ממנוע החיפוש. במילים אחרות - או שתאפשרו לגוגל להשתמש בתוכן שלכם לאימון הבינה המלאכותית, או שתיעלמו מתוצאות החיפוש לחלוטין.

דובר גוגל הבהיר כי "לגוגל יש דרך נפרדת למפרסמים לנהל את התוכן שלהם בחיפוש באמצעות קובץ robots.txt" - קובץ טקסט סטנדרטי המוטמע באתרים ומודיע לרובוטים של מנועי חיפוש אם הם רשאים לסרוק את האתר.

נתון שנחשף במשפט מראה את היקף התופעה: מתוך 160 מיליארד פיסות מידע (טוקנים) ששימשו לאימון מודלי בינה מלאכותית, גוגל נאלצה להסיר 80 מיליארד - מחצית מהמידע - בגלל בקשות של בעלי אתרים שביקשו לא להשתמש בתוכן שלהם. אך כאמור, הגבלה זו לא חלה על מערכת החיפוש עצמה.

המשפט מתנהל בעקבות פסיקה מהשנה שעברה, בה נקבע כי גוגל מחזיקה באופן בלתי חוקי במונופול בשוק החיפוש. כעת הדיונים מתמקדים בצעדים שיש לנקוט כדי להחזיר את התחרות לשוק.

משרד המשפטים האמריקני דורש מבית המשפט לחייב את גוגל למכור את דפדפן הכרום הפופולרי שלה, לשתף מידע קריטי המשמש ליצירת תוצאות חיפוש, ולהפסיק לשלם כדי להיות ברירת המחדל במכשירים שונים - הגבלה שתחול גם על שירותי הבינה המלאכותית שלה, כולל ג'מיני.

המשפט ממשיך להתנהל, וצפוי להשפיע על האופן שבו גוגל תוכל להשתמש בנתונים מהאינטרנט בעתיד ועל יחסי הכוחות בין ענקית הטכנולוגיה לבין בעלי האתרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...