חודש אפריל היה עמוס מאוד עבור מתן כהן גרומי. לא רק שהוא עבר באופן סופי להתגורר בסן חוזה שנמצאת בקליפורניה, אלא שפתאום הוא מצא את עצמו על בימת TED בקנדה כדי להציג את הסיפור שלו: איך הגיע להיות אחד מהאנשים הבולטים בתחום הלוהט של יצירה באמצעות כלי בינה מלאכותית.
ייתכן שעבור רוב הישראלים שמו אולי פחות מוכר, אבל בעולם ה-AI הוא דמות מוכרת ומשפיעה. כהן גרומי הוא מנהל הקריאייטיב המייסד של פיקה (Pika), פלטפורמה טכנולוגית פורצת דרך, שמאפשרת לכל אחד ליצור סרטונים דינמיים בעזרת תיאורים פשוטים בטקסט או בתמונה.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
מהבמות של אירופה לעולמות הפרסום
הוא גדל במכבים-רעות, יישוב פסטורלי בלב הארץ, שם נזרעו הזרעים הראשונים ליצירתיות שמלווה אותו עד היום. המסע היצירתי שלו התחיל בכלל בתחום המוזיקה: כחבר בלהקת המטאל "בצפר", שאיתה הופיע בבמות שונות, בישראל ובעולם. משם עבר לעולמות הפרסום והבימוי, תחילה כמעצב גרפי, אחר כך כארט דירקטור ולבסוף כבמאי פרסומות. "מה שחיבר את כל השלבים בקריירה שלי הוא הרגש", הוא מספר. "בין אם בפרסומות, במוזיקה או עכשיו בבינה מלאכותית, תמיד חיפשתי איך לגעת באנשים".
ב-2023, בעיצומו של מיצוי אישי מהעולם הפרסומי, הגיע המפגש המקרי ששינה הכול. כשהתבקש לעצב עטיפת סינגל ללהקה שלו, גילה את עולם היצירה באמצעות AI. "עיצוב העטיפה היה לוקחת לנו חודשים - ופתאום יצרנו אותה תוך שעות". הוא נזכר.
ההתנסות הזו הובילה לאתגר נוסף: יצירת קליפ שלם באמצעות בינה מלאכותית, אחד הניסיונות הראשונים מסוגו בעולם. "זו הייתה הפעם הראשונה שאפשר היה ליצור וידאו כזה ולהתייחס אליו ברצינות". הוא מתאר.
את הקליפ הוא פרסם בטוויטר. "היו לי 12 עוקבים, ופתאום הקליפ התחיל לקבל צפיות. אז הבנתי, עשיתי משהו די טוב".
מכאן, הדרך נפתחה: הוא יצר קליפים הומוריסטיים, כמו סרטוני חתולים, ולאחר מכן פרסומת להמבורגר שהציגה את כוחו של ה-AI בפרסום. "התחלתי לקבל מיילים מאוניברסיטאות ומכנסים. לא האמנתי שהעבודות יגיעו כל כך רחוק". הוא משתף.
AI Burger commercial
made this video using images generated in @midjourney that were animated in @pika_labs and @runwayml #aivideo #Food pic.twitter.com/gufdmKmuqW— Matan Cohen-Grumi (@MatanCohenGrumi) August 25, 2023
אחת מקפיצות המדרגה הייתה כשהתבקש להפיק פרסומת לחמאת בוטנים עבור מותג קטן. תוך שלושה ימים בלבד יצר סרטון שלם שהפך לוויראלי ברשתות. "עם מחשב אחד ואפס תקציב הצלחנו להגיע למיליוני צפיות".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
ההצטרפות לפיקה ועיצוב עתיד הווידאו
החשיפה הזו משכה את תשומת לבם של השחקנים הגדולים. כהן גרומי קיבל הודעה מנט פרידמן, לשעבר מנכ"ל GitHub ואחד המשקיעים בחברת פיקה. "הוא כתב לי בטוויטר". הוא מספר. "הזמינו אותי להכיר את המייסדים וכבר אז ידעתי שזה משהו אחר".
סרטון התדמית של פיקה (Pika) עם מתן כהן גרומי | Pika
כהן גרומי טס לארצות הברית, וביחד עם צוות מצומצם עבד על ההשקה הרשמית של פיקה, כולל סרטון וידאו ראשון שזכה ליותר מ-20 מיליון צפיות. פיקה היא כיום אחת הפלטפורמות המבטיחות בעולם יצירת התוכן החזותי בבינה מלאכותית. היא מאפשרת לכל אחד ליצור סצנות, קליפים ופרסומות איכותיים ישירות מטקסט.
"מה שמבדל אותנו הוא שגם בטופ של הטכנולוגיה אנחנו מתעקשים להראות מה באמת אפשר לעשות", מסביר כהן גרומי.
בתפקידו כמנהל הקריאייטיב המייסד, כהן גרומי מוביל את השפה החזותית של פיקה, יוצר סרטי שיווק ומשמש גשר בין המדע לאמנות. "המדענים שמים לנו את הכלים בידיים ואנחנו האמנים מראים מה אפשר ליצור איתם"' הוא מסביר.
כשיצירתיות ואקטיביזם נפגשים: הראקון
לצד עבודתו הרשמית, הוא המשיך גם בפרויקטים אישיים. אחד מהם הוא עמוד אינסטגרם שבו מככב ראקון (דביבון) וירטואלי שמצלם סלפיז. "זו לא רק בדיחה" הוא מדגיש. "המטרה הייתה שכל הכנסה תתרום לעמותות שמצילות ראקונים אמיתיים".
הדרך המפתיעה אל בימת TED
ואז הגיעה ההזמנה ל-TED, אחת הבמות היוקרתיות בעולם לחוקרים, יוצרים ומספרי סיפורים. האירועים של TED, שמתקיימים מדי שנה, נחשבים למוקד בינלאומי להצגת רעיונות חדשניים ומעוררי השראה, בתחומים כמו טכנולוגיה, מדע, אמנות וחברה. כל דובר מקבל דקות ספורות בלבד לרתק את הקהל ולהעביר מסר אישי וחד.
באמצע תקופה עמוסה, כהן גרומי קיבל הודעה בטוויטר שגרמה לו לקרוא שוב כדי להבין: הוא מוזמן להרצות באירוע המרכזי של TED. למרבה ההפתעה, מה ששבה את לב המארגנים היה סרטון קצר, שבו הוא עצמו מתאהב בפרוסת פיצה אחרי נחיתת חייזרים בניו ג'רזי. "הם ראו הכול ואמרו 'איפה הסיפור עם הפיצה? זה מה שאנחנו רוצים'".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
את ההרצאה בנה יחד עם כותב אישי וצוות יועצים ומלווים מטעם TED. למרות החזרות, החששות היו גדולים. "ראיתי עיתונאים ומדענים מדהימים מדברים וחשבתי לעצמי - מה אני עושה פה?". ביום החזרה הגנרלית נפל לו האסימון. "הבנתי שהדבר היחיד שיכול להפיל אותי זה אם לא אהנה מהרגע". הוא מתאר. ואכן, ברגע האמת, עלה לבמה בחיוך. "עמדתי שם, שתי דקות לפני העלייה, נזכרתי בסיפור עם הפיצה ופשוט התחלתי להיקרע מצחוק".
העצות לדור הישראלי הבא
למרות שהעביר את חייו ללוס אנג'לס לאחרונה, כהן גרומי שומר על זהותו הישראלית. "אני מאוד גאה במי שאני ומה שאני ומאיפה שבאתי". הוא אומר. "השם שלי הוא כהן ואני לא מסתיר את זה".
לישראלים שרוצים לפרוץ לעולם יש לו עצה פשוטה: "אם יש משהו חזק שיצרתם - תעלו אותו. אל תתנו לסביבה לשפוט. תכתבו באנגלית ותפיצו. תנו לרשתות החברתיות להדהד בכל העולם את מה שיש לכם לומר".
ומה הלאה בעולם הבינה המלאכותית? "קשה לדעת איפה אנחנו בעקומה". הוא מסכם. "אבל לדעתי אנחנו אפילו לא באמצע. יש עוד כל כך הרבה לגלות - וזה מה שהכי מרגש".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
