גוגל 2.0: פרפלקסיטי מודה שהדפדפן שלה יאסוף מידע על כל הפעילות של משתמשיה ברשת

מנכ"ל חברת הבינה המלאכותית חושף: דפדפן החברה החדש יעקוב אחר התנהגות המשתמשים כדי למכור פרסומות מותאמות אישית במיוחד • "נרצה לדעת איזה מלונות אתם מזמינים, לאילו מסעדות אתם הולכים ומה אתם גולשים" • השירות יתחרה בגוגל בתחום הפרסום המקוון

פרפלקסיטי וגוגל (אילוסטרציה). צילום: גרוק

חברת פרפלקסיטי (Perplexity), המפתחת מנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית, לא מסתפקת בתחרות מול גוגל - היא רוצה להיות גוגל. מנכ"ל החברה, ארווינד סריניוואס, חשף השבוע בפודקאסט TBPN כי הדפדפן החדש של החברה, המכונה "קומט" (Comet), נועד בין היתר לאסוף מידע על כל פעילות המשתמשים ברשת - גם מחוץ לאפליקציית החברה עצמה - כדי למכור פרסומות ממוקדות במיוחד.

"זו אחת הסיבות שרצינו לבנות דפדפן - אנחנו רוצים לקבל נתונים גם מחוץ לאפליקציה כדי להבין אתכם טוב יותר", אמר סריניוואס. "חלק מהשאלות שאנשים שואלים את הבינה המלאכותית קשורות רק לעבודה, ולא מספקות מידע אישי מספיק".

חיפוש בפלטפורמת פרפלקסיטי. יאסוף מידע על כל פעילות המשתמשים ברשת - גם מחוץ לאפליקציית החברה עצמה, צילום: צילום

לדבריו, הפעילויות היומיומיות של הגולשים מספקות מידע הרבה יותר משמעותי על אופיים והעדפותיהם: "מה אתם קונים, לאיזה מלונות אתם נוסעים, לאילו מסעדות אתם הולכים, במה אתם מבלים את זמן הגלישה שלכם - כל אלה מספרים לנו הרבה יותר עליכם", הסביר המנכ"ל.

סריניוואס מאמין שמשתמשי הדפדפן של פרפלקסיטי לא יתנגדו למעקב כזה, כיוון שהפרסומות שיוצגו להם יהיו רלוונטיות יותר. "אנחנו מתכננים להשתמש בכל המידע הזמין כדי לבנות פרופיל משתמש טוב יותר, ואולי דרך פיד התוכן שלנו נוכל להציג שם פרסומות", אמר.

הדפדפן, שעל פי דברי המנכ"ל נתקל בעיכובים בפיתוח, צפוי להיות מושק במאי 2025.

מעקב שקט אחר משתמשים ברחבי האינטרנט הוא בדיוק מה שהפך את גוגל לחברה בשווי של כ-2 טריליון דולר, אך פרפלקסיטי לא מסתפקת בדפדפן בלבד - החברה חתמה על שותפות עם מוטורולה, שהוכרזה ביום חמישי האחרון, במסגרתה האפליקציה שלה תותקן מראש בסדרת מכשירי Razr ותהיה נגישה דרך ממשק Moto AI באמצעות הקלדת "Ask Perplexity". על פי דיווח של בלומברג, החברה נמצאת גם במגעים עם סמסונג, אם כי סריניוואס לא אישר זאת במפורש.

מעקב פרטיות וביקורת ציבורית

המודל העסקי של פרפלקסיטי מזכיר את זה של ענקיות הטכנולוגיה האחרות. מטא (חברת האם של פייסבוק) משתמשת בטכנולוגיית Pixels המוטמעת באתרים ברחבי הרשת כדי לאסוף מידע, אפילו על אנשים שאין להם חשבונות פייסבוק או אינסטגרם.

גם אפל, שמשווקת את עצמה כמגינת הפרטיות, עוקבת אחר מיקומי משתמשים כדי למכור פרסומות בחלק מהאפליקציות שלה.

פרפלקסיטי. "הפעילויות היומיומיות של הגולשים מספקות מידע הרבה יותר משמעותי על אופיים והעדפותיהם", צילום: רויטרס

האירוניה בחשיפה הגלויה של תוכניות המעקב של פרפלקסיטי בולטת במיוחד לאור העובדה שבימים אלה ממש גוגל נאבקת במשרד המשפטים האמריקני, שטוען כי החברה פעלה בצורה מונופוליסטית כדי לשלוט בתחום החיפוש והפרסום המקוון. משרד המשפטים דורש מבית המשפט להורות לגוגל להיפרד מדפדפן Chrome.

באופן מפתיע, גם OpenAI וגם פרפלקסיטי הביעו עניין ברכישת Chrome, אם גוגל תיאלץ למכור אותו - דבר שלאור התכניות שחשף סריניוואס, נראה הגיוני מאוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר