הבוטים מחליטים קודם: למה קורות חיים פשוטים מצליחים הרבה יותר

רוב הפניות למשרות נפסלות עוד לפני שמישהו קרא אותן • בגלל עיצוב, פורמט או ניסוח שלא עובר את הסריקה האוטומטית • יועץ הקריירה ניסן איטל מסביר איך נראית מערכת הגיוס מבפנים, ומה כדאי לעשות כדי לשרוד את המסע למציאת עבודה

פשטות - הדבר שצריך כדי לעבור לשלב הבא אחרי סריקת בינה מלאכותית. צילום: פידי באמצעות Midjourney

אתם יושבים, משקיעים, מעצבים, בוחרים את הפונט המושלם, מוסיפים אייקון קטן של לינקדאין בצבע תכלת ושולחים את קורות החיים למשרה שממש רציתם. בראש אתם כבר רואים את עצמכם בראיון, אולי אפילו במשרד. רק שיש בעיה אחת קטנה: יש סיכוי גדול שאף אדם לא יקרא את קורות החיים שלכם, אלא רק תוכנת מחשב

בהנחה שקורות החיים הגיעו למגייס או מגייסת - גם פה עיצוב עלול לפגוע, צילום: pexels / elijahsad

רוב המעסיקות הגדולות כיום עושות שימוש במערכות גיוס אוטומטיות, שבין השאר מסננות את קורות החיים עוד לפני שהם מגיעים למגייס. מדובר בתהליך שנקרא Parsing: מעין סריקה אוטומטית, שמפרקת את קורות החיים שלכם לשדות: שם, טלפון, ניסיון, השכלה ועוד.

הבעיה היא שכל עיצוב קטן, כמו קו לא רגיל, אייקון, צבע, או אפילו מקף בשם, עלול לשבש את התהליך הזה. ופתאום, השם שלכם נקלט אחרת, מספר הטלפון עלול להיחתך, והמערכת פשוט לא מצליחה להבין מי אתם בכלל.

"כמעט כל קורות החיים שאני מקבל הם כאלה שלא ידידותיים למערכות גיוס", מספר ניסן איטל, מומחה בתחום ייעוץ פיתוח קריירה. "אנשים חושבים שעיצוב מייחד אותם, אבל דווקא זה מה שמפיל אותם".

הרצון להגיע אל ראיון עבודה מתחיל בקורות חיים מוצלחים, צילום: מידג'רני

אז איך מערכת הסינון עובדת ואיך כדאי להתאים את קובץ הקו"ח שלכם אליה? 

שלב 1: הסריקה

המערכת לא מתרגשת מהעיצוב שלכם. היא רוצה מסמך ברור, בפורמט פשוט. רצוי מסמך וורד או PDF, תלוי בסוג החברה. בדרך כלל וורד יתקבל בברכה בחברות מסורתיות יותר ומסמך PDF כדאי לשלוח לחברות הייטק.

כדאי גם שקורות החיים יהיו בלי תמונות ובלי סמלים. איטל מספר על מקרים שבהם מועמדים לעבודה הכניסו לקו"ח לינקים שהפריעו למערכת, שכלל לא הצליחה להבין שמדובר בקישור.

שלב 2: הדירוג

אם עברתם את הסריקה, המערכת תנסה לדרג אתכם על פי נקודות. יש לה אלגוריתם שמחפש מילות מפתח - "Buzzwords" - שמופיעות בדרישות המשרה. אם כתבתם שאתם "יוצרים תכנים", אבל במשרה מחפשים מישהו עם ניסיון בניסיון אסטרטגי, למשל, ייתכן שהמערכת תפסול אתכם.

לכן, התאימו את תיאור היכולות והניסיון שלכם לזה שמופיע בתיאור המשרה או באתר החברה.

שלב 3: הרושם האנושי

גם אם קורות החיים שלכם עברו את הסינון האוטומטי והגיעו למגייס או מגייסת בשר ודם, עיצוב-יתר עלול לפגוע בסיכוייכם. הכנסתם תמונה או צבעים ססגוניים? זה עלול להיתפס כצעד לא מקצועי. אפילו שם הקובץ, לדוגמה "קורות חיים שנת 2025", יכול להיתפס בעין ביקורתית. צריך להקפיד גם על הדרך שבה את כותבים את שם שלכם. "היה מועמד שכתב את כל השם שלו באותיות גדולות וזה הקפיץ למעלה סימני שאלה", מספר איטל.

"Keep it simple", מסכם ניסן, צילום: GettyInages

אז מה כן עושים?

  • להשאיר את העיצוב שלכם לפורטפוליו – גם אם אתם יצירתיים, קורות החיים צריכים להיות פשוטים וברורים. תיק העבודות זה המקום להראות את החלק האמנותי שלכם.

  • לא לציין כתובת מגורים – גם אם אתם מגישים קרוב לביתכם, אל תגבילו את עצמכם מראש. עשויים לפסול אתכם רק על פי מרחק מהמשרד. 

  • לא לצרף פרטי קשר של ממליצים – כדי לא להעמיס עליהם בשיחות מיותרות.

  • להתחיל עם תקציר טוב – פסקה אחת שמספרת מי אתם, מה אתם מחפשים, ובמה אתם טובים.

"Keep it simple", מסכם איטל. "שיהיה קל, מהיר וברור, כי מגייסים לא משקיעים יותר מכמה שניות בקריאת קורות חיים".

ניסן איטל. "מגייסים לא משקיעים יותר מכמה שניות בקריאת קורות חיים",
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר