"הייתי עושה זאת שוב" - כך השיב מארק צוקרברג בחיוך לשאלה אם היה מוכן לשלם שוב 19 מיליארד דולר עבור וואטסאפ. הדברים נאמרו בסיום שלושה ימי עדות אינטנסיביים בבית משפט בוושינגטון, במסגרת תביעה שהגישה רשות הסחר הפדרלית (FTC) נגד חברת מטא, לפי דיווח באתר The Verge.
המשפט, שהחל ביום שני, עוסק בטענה כי מטא יצרה מונופול בלתי חוקי בשוק הרשתות החברתיות. רשות הסחר הפדרלית מבקשת מבית המשפט להורות על מכירת אינסטגרם ו-וואטסאפ, או על פירוק הבעלות של מטא עליהן, כדי להשיב את התחרות לשוק. צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, נדרש להשיב על שאלות במשך כ-13 שעות שבמהלכן ניסה להזים את ההאשמה המרכזית: כי רכש את אינסטגרם ווואטסאפ במטרה למנוע מהן להתחרות בפייסבוק. לדבריו, ההיפך הוא הנכון - הוא שיפר אותן.
מאחורי הקלעים: "מייסדי וואטסאפ בזו לרשתות חברתיות"
במהלך המשפט, התביעה טענה כי צוקרברג רכש את וואטסאפ בשל חשש שאפליקציות מסרים פרטיים יתפתחו למתחרות בתחום הרשתות החברתיות. מדוכן העדים, המנכ"ל הודה שחשש כזה "היה משהו שחשבתי עליו", אולם הוסיף כי לאחר מפגשיו עם המייסדים יאן קום ובריאן אקטון, הסיק שהתרחיש "לא סביר בעליל".
"קשה לבטא את הבוז שלהם לרשתות חברתיות ופרסום", העיד צוקרברג, והדגיש כי דווקא הוא היה זה שדחף להוסיף תכונות חברתיות כמו סטוריז לאפליקציה. בית המשפט נחשף לתכתובות פנימיות בהן צוקרברג תיאר את קום כ"חסר שאיפות" וציין שוואטסאפ "לא ניסתה להתרחב לדברים שונים" טרם הרכישה.
לטענת צוקרברג, ההשקעה האסטרונומית בוואטסאפ נבעה מהבנתו כי התקשורת הדיגיטלית עוברת שינוי - משיחות במרחבים ציבוריים, כמו פיד החדשות, אל שיחות פרטיות. האפליקציה הייתה בעיניו "נכס בעל ערך" שיסייע לפייסבוק להסתגל למגמה זו, וגם "מנוף" במערכת היחסים המורכבת עם ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל.
"אנחנו תמיד מודאגים שהם יתעסקו איתנו", העיד צוקרברג בנוגע לשתי החברות. "אנחנו תלויים בהן להפצה דרך חנויות האפליקציות". הוא ציין כי קיווה שרכישת וואטסאפ תעניק לו יתרון במשא ומתן מול מדיניות החנויות, אם כי הודה: "איני בטוח עד כמה זה באמת עזר".
בעדותו חשף צוקרברג כי מצגת שהוכנה לדירקטוריון פייסבוק בעת רכישת וואטסאפ צפתה כי האפליקציה תגיע לשני מיליארד משתמשים עד 2024. בפועל, האפליקציה חצתה כבר רף של כמעט שלושה מיליארד, והניבה לחברה הכנסות של כ-10 מיליארד דולר בשנה מפרסום המקשר בין עסקים ללקוחות בוואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר.
המטרה: "לנטרל" את אינסטגרם
באשר לאינסטגרם, טענת רשות הסחר הפדרלית התבססה על תכתובות פנימיות ולפיהן צוקרברג רכש את האפליקציה במטרה "לנטרל" מתחרה פוטנציאלית.
המנכ"ל הכחיש זאת נחרצות וטען כי "לא היה מודאג" מתחרות עד שנים לאחר הרכישה, כשאינסטגרם כבר הגיעה למיליארד משתמשים תחת בעלותו. אז, מחשש שאינסטגרם תשאב מעורבות (engagement) מפייסבוק, הנחה את צוות אינסטגרם להפחית את התלות בפייסבוק כמקור לטראפיק.
הוראה זו לא התקבלה "באופן חיובי במיוחד" על ידי מייסדי אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר, שעזבו את החברה זמן קצר לאחר מכן. עם זאת, הדגיש צוקרברג כי סיסטרום נשאר בתפקידו שנים רבות יותר ממה שציפה במקור.
במהלך העדות, התגאה צוקרברג במשאבים שהשקיע באינסטגרם בראשית דרכה - במאבק בספאם ובהרחבת פעילותה. מסמכים שהוצגו לבית המשפט הראו כי בעת הרכישה היו לאפליקציה בקושי 10 מיליון משתמשים, והיעד שהציבו הוא וסיסטרום עמד על 100 מיליון. כיום, מספר המשתמשים חצה את רף שני המיליארד. לדברי צוקרברג, היה זה "לא סביר בעליל" שהאפליקציה הייתה משיגה הצלחה כזו בכוחות עצמה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו