בעולם הטכנולוגיה, שבו חידושים באים והולכים בקצב מהיר, ישנם מוצרים שהפכו לאייקונים ושינו את חיינו לנצח. אחד המכשירים האלו הוא הווקמן של סוני - אותו מכשיר ששינה לנצח את האופן שבו אנחנו מקשיבים למוזיקה, ושחוגג החודש 45 שנים להשקתו.
לידתו של הווקמן, כך מספרים, הייתה תוצאה של חזונו של מסארו איבוקה, אחד ממייסדי חברת סוני היפנית, שרצה ליהנות ממוזיקה בטיסותיו הארוכות ולהאזין לאופרות האהובות עליו, אך ביקש לעשות זאת במכשיר נוח לשימוש ולא באלטרנטיבות המסורבלות שהיו בזמנו.
הצלחה עולמית וסמל תרבותי
הווקמן, שהושק על ידי ענקית הטכנולוגיה בחודש יולי 1979, היה המכשיר הנייד הראשון שהפך את ההאזנה למוזיקה לחוויה אישית עם קלטת אודיו (קסטה), אוזניות פשוטות וידית נשיאה נוחה.
הוא הכניס את המוזיקה לכל מקום שאליו הלכנו, כשמונחים טכניים כמו "נגני קלטות", "שידור FM", ו"המרת אותות אנלוגיים" הפכו לשגורים והחיים עם פסקול אישי הפכו למציאות יומיומית. הווקמן היה יותר מסתם מוצר; הוא היה סמל לתקופה, למהפכה טכנולוגית ולשינוי תרבותי עמוק.
המכשיר המקורי, TPS-L2, נמכר בכ-200 דולר והפך מהר מאוד להצלחה עולמית וכאמור לסמל תרבות של ממש בשנות ה-80 וה-90, כשהוא כובש את לבבותיהם של מיליוני משתמשים ברחבי העולם.
במהלך השנים, סוני השיקה מגוון רחב של דגמי ווקמן, שכללו שיפורים טכנולוגיים כמו רדיו FM, נגני CD ניידים (מה שאנחנו מכירים כ"דיסקמן"), ונגני MD (MiniDisc). כל אלה הפכו את הווקמן למוצר מוביל בתחום המוזיקה הניידת במשך למעלה משני עשורים.
הדעיכה, העידן הדיגיטלי והקאמבק
בשנות ה-2000 המוקדמות עם הופעת נגני ה-MP3, ובעיקר עם השקת האייפוד של אפל בשנת 2001, הווקמן חווה צניחה משמעותית בפופולריות שלו. בשנת 2010, אחרי יותר מ-30 שנים של ייצור רצוף, הודיעה סוני על הפסקת ייצור הווקמן הקלאסי.
אך לא היה זה הסוף למכשיר האגדי. בעידן בו נוסטלגיה זוכה לפופולריות גוברת, הווקמן חווה בשנים האחרונות קאמבק מרשים, זאת כאשר אנשים רבים, בעיקר דור המילניאלס (ילידי שנות ה-80 וה-90), החלו לפתע לחפש את החוויה האנלוגית הפשוטה ולחזור למכשירים מהעבר (ושלום גם לך, נגן התקליטים).
סוני עצמה השיקה מספר דגמים חדשים של ווקמן המותאמים לעידן הדיגיטלי, תוך שמירה על העיצוב הקלאסי, ביניהם ה- NW-A100TPS לדוגמה, שהושק בשנת 2019 לציון 40 שנים לצאתו של הווקמן המקורי.
וגם בשוק הווינטג' ניתן לראות עלייה בביקוש לווקמנים קלאסיים. דגמים כמו ה-Sony WM-D6C, נגן קלטות מקצועי שהפך לפריט אספנות מבוקש, או הווקמן WM-EX672, נגן קלטות קומפקטי משנות ה-90 שהפך לפופולרי במיוחד בקרב אספנים ומוזיקאים, נמכרים במחירים גבוהים באתרים כמו eBay ו-Etsy.
שיטוט קצר ברשתות חושף כי ישנן גם עשרות קבוצות וערוצים שבחלקם חברים גם עשרות אלפי גולשים, בהם ישנה קהילה פעילה של אספנים או סתם אנשים המעוניינים לשתף ולחלוק באהבתם למכשיר.
במחקר מ-2023 שבוצע על ידי חברת הסקרים הבריטית YouGov עלה כי לא פחות מ-20 אחוזים מהאמריקנים בגילי 18 עד 34, רכשו לפחות נגן קלטות אחד במהלך השנתיים האחרונות, וזאת בהשוואה ל-שמונה אחוזים בלבד בשנת 2018.
מחברת סוני והיבואנית הישראלית "ישפאר" נמסר ל"ישראל היום": "החברה תמיד הייתה קשורה לצליל ולמוזיקה. שם המותג עצמו הוא שילוב של המילה הלטינית 'sonus' (ממנה נגזרות המילים 'sound' ו-'sonic') ו-"sonny", שבאנגלית מציינת ילד צעיר מלא אנרגיה, אותה אנרגיה שהמייסדים רצו שתהיה בדנ"א של החברה)".
"אנחנו גאים לומר שהווקמן באמת עשה מהפך בדרך שבה אנשים נהגו להאזין למוזיקה. כולנו יודעים שמאז השקתו, הווקמן עבר התפתחות מתמדת כדי לענות על ציפיות הצרכנים, אך יחד עם זאת ההתפתחות נשארה נאמנה למקור, כשאיכות הסאונד נשארה בראש מענייננו. עד כדי כך שגם היום הווקמן הוא מוצר אודיו באיכות הגבוהה ביותר שיש", לשון ההודעה.
