עוצמתי וכואב: הסטארטאפים שמנציחים את נרצחי אוקטובר

הצורך להנציח ולהעביר הלאה את זכר הטבח בעוטף עזה והאנשים הרבים שנפלו בלחימה מאז מעולם לא היה חשוב יותר • באמצעות חדשנות טכנולוגית והרבה יוזמה ורצון, החלו חברות וסטארטאפים לשלב את הזיכרון וההנצחה במוצרים שלהן • "כי מציון תצא תורה"

אתר הזיכרון ביער רעים. ארכיון. צילום: דויד פרץ

עם התגברות השנאה כלפי המדינה ברחבי העולם מאז אוקטובר והניסיונות הבלתי פוסקים לערער ולשנות את הנרטיב סביב המלחמה, נולד צורך אמיתי להנציח את זכר האירועים והקורבנות, באופן שלא יאפשר לשכוח או לשנות את הסיפור שלהם.

לשם מטרה זו, הקים יזהר שי, שר המדע לשעבר וכיום משקיע בולט בתעשיית ההייטק הישראלית, אשר שכל את בנו בשביעי באוקטובר, את פרויקט Next October – 1500 - פרויקט המאפשר חיבור בין סטארטאפים ישראלים בשלבים מוקדמים למשקיעים, תוך שילוב הסיפורים והזיכרונות של קורבנות אוקטובר 2023 בליבת כל מיזם.

בית בקיבוץ בארי שנחרב בשביעי באוקטובר. חשיבות ההנצחה מעולם לא הייתה גדולה יותר, צילום: איתיאל ציון

הנצחה דרך חינוך טכנולוגי

אחת מאותן החברות היא NovoDia, העוסקת ביצירה והתאמה אישית של תכנים לימודיים דיגיטליים לתלמידים באמצעות בינה מלאכותית ג'נרטיבית. החברה לקחה על עצמה להנציח את זכרו של עמיחי וייצן ז"ל, מחנך ואב לחמישה, חבר כיתת הכוננות של כרם שלום, שנפל בהגנה על יישובו בשבת השחורה.

משנתו החינוכית של עמיחי, אותה יישם בחינוך בני נוער, תונצח דרך תכנים לימודיים רשמיים שיועברו לתלמידים באופן טכנולוגי, תוך יישום טכניקות ממדעי הלמידה. במקביל, החברה קיבלה השקעה ראשונית ממטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית, המתמקדת בסטארטאפים לחינוך ולמידה.

לדבריו של יאיר שפירא, מנכ"ל NovoDia, "סביי וסבותיי אמרו לי שהניצחון על הנאצים היה בהקמת מדינת ישראל. עתה, הניצחון המוחלט על חורשי רעתנו הוא בשגשוג ובהקמת יוזמות שעוזרות לכל ילדי העולם - כי מציון תצא תורה".

יאיר שפירא, צילום: פרטי

"החברה, ששותפי תומר ענבר ואני יזמנו, מביאה יום חדש לעולם החינוך, זאת באמצעות יישום מערכות המבוססות על בינה מלאכותית. אנו מנציחים את זכרו של עמיחי וייצן ז"ל באמצעות טכנולוגיה, ונביא את משנתו החינוכית של עמיחי למיליוני תלמידים ברחבי העולם", מספר שפירא.

תלמידים לטובת חיילים

חברה נוספת השותפה למיזם היא 3 Walls, סטארט אפ חינוכי שהוקם על ידי אורי מלמד, מורה לשל"ח מאשדוד, אשר הקים חדר אימרסיבי - חלל שמשלב טכנולוגיות מתקדמות כמו מציאות רבודה, סאונד והקרנה היקפיים, ומטרתו להפעיל תלמידים בעזרת אפליקציות חינוכיות, לעזור להם להכיר ולעבד את האירועים ולבסוף גם להניע אותם לפעולה ולמעשים אקטיביים לטובת חיילים.

בנוסף, בימים אלו מתמקדת החברה ביצירת תכנים סביב אירועי אוקטובר וכוללת צילומים פנורמיים מתוך חניון רעים, הבית של רחל באופקים, מגרש הגרוטאות של הרכבים שנשרפו במתקפת חמאס ומקומות נוספים. כל אלו יוצגו לתלמידים באופן שמערב אותם ומאפשר למידה בצורה חווייתית העובדת על הרגש.

החדר האימרסיבי של 3 Walls, צילום: באדיבות החברה

מלמד מספר כי "אחרי אירועי השביעי באוקטובר הלימודים בבית הספר נפסקו. כשחזרנו, הבנתי שמיזם 3 Walls יכול לתפוס תפקיד משמעותי בחזרה ללימודים, גם מבחינה רגשית וגם בהעברת החוויה הלאה - כדי שלא שכל זה לא יישכח".

"כשחזרנו לבית הספר בנובמבר, היה קשה מדי לעסוק בשכול ובמה שקרה, לכן בין כל החושך חיפשנו דווקא למצוא נקודות של אור, ובהתאם פיתחנו פעילות שנקראת 'להאיר את החושך' - תערוכה של אנשים שהאירו את החושך בתוך כל השחור", מסכם מלמד.

יוסי בידץ, מנכ"ל מטח, צילום: מטח

לדבריו של יוסי בידץ, מנכ"ל מטח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית: "חלק מייעודו של מטח הוא קידום קהילת ה- EdTech בישראל, זאת באמצעות השקעות במיזמים ושותפויות וגם באמצעות אירוע כגון זה שיזמהMindCET יחד עם אמזון".

"זו הזדמנות לרבים מהקהילה לעסוק באתגרי החינוך והלמידה בישראל ובעולם, על רקע המלחמה מחד והתגברות מגמת ה-AI מאידך. דווקא בעת הזו, חשוב יותר מתמיד להשקיע בתחום החינוך בישראל ולהביא אליו את קדמת הטכנולוגיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר