התוצאות יזויפו? מארגני האירוויזיון חוששים מפגיעה במערכת ההצבעות

על רקע המתחים הגיאופוליטיים והמלחמות עימן מתמודדות ישראל ואוקראינה, חלה עלייה באיומי הסייבר על אירוע התרבות הנצפה בעולם • בין היעדים למתקפות של קבוצות האקרים - מערכת ההצבעות של התחרות

עדן גולן והמשלחת הישראלית בחצי גמר האירוויזיון 2024.

מארגני האירוויזיון השנה עומדים בפני אתגרים לא פשוטים. לצד האבטחה הכבדה של המשלחת הישראלית ושל המתחם כולו, ההפגנות הפרו-פלשתיניות ואיומי האבטחה שבשגרה, השנה נראה כי גם מערכת ההצבעות עומדת בפני איום סייבר משמעותי, המאיים לפגוע בתחרות.

תחרות האירוויזיון ה-68 יצאה לדרך השבוע בעיר מאלמו שבשוודיה, כאשר שתיים מבין המתמודדות בתחרות, ישראל ואוקראינה, מגיעות אליה כשהן מתמודדות עם מתיחות גיאופוליטית ומלחמה על אדמתן – ישראל מול חמאס וחיזבאללה, ואוקראינה מול רוסיה.

במהלך הביצוע של עדן גולן - אדם הניף דגל פלשתין, והוצא מהאולם // צילום: רשתות חברתיות

אירוע התרבות הנצפה בעולם

בתור אחד מהאירועים הלא-ספורטיביים הנצפים ביותר בעולם, עם 162 מיליון אנשים שצפו בשידור החי בשנה שעברה, האירוע מהווה יעד מרכזי עבור פושעי סייבר למיניהם (קבוצות פרטיות וגם כאלו המגובות על ידי משטרים עוינים) כבר שנים, אך השנה כאמור מתווספים לסיפור גם איומי סייבר על רקע גיאו-פוליטי.

על פי דו"ח שפרסמה משטרת שוודיה לפני כשבוע, איומי הסייבר על התחרות השנה עומדים בסימן עלייה דרמטית, והם נעים בין מתקפות למניעת שירות (DDoS) ועד לניסיונות פריצה ו"חטיפה" של השידורים החיים מהתחרות.

במקביל, בראיון שנתנה לרשות השידור השוודית, טענה מפקדת משטרת מאלמו, פטרה סטנקולה כי דיסאינפורמציה היא אחת הדאגות הגדולות של מארגני התחרות השנה. נוסף על כל אלו, מומחי אבטחת סייבר ציינו גם מערכת ההצבעה של התחרות היא יעד פוטנציאלי לתקיפות סייבר, במיוחד במהלך הגמר הגדול בשבת.

עדן גולן בחצי הגמר. אבטחה כבדה וחשש מפני תקיפות סייבר על רקע המלחמה בישראל, צילום: אי.פי.איי

מאמצים גדולים להגן על התחרות

נציגי האירוע טענו במספר הזדמנויות שונות כי הם מודעים לסיכונים וכי ננקטו כל הצעדים הנדרשים כדי להתמודד מול האיומים השונים. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם צוות האבטחה של תאגיד השידור השוודי, הרשויות ומומחים שונים כדי להגן על התחרות מפני איומים כאלו ואחרים", כך לדבריו של דובר האירוויזיון.

במקביל, מטעם חברת Digame הגרמנית, שאחראית על מערכת ההצבעות, נמסר כי החברה "עושה מאמצים גדולים על מנת להגן על מערכת ההצבעה של התחרות. מסיבות מובנות, אנו לא נחשוף שום מידע על הצעדים וההליכים אותם ביצענו, אך תהיו בטוחים שננקטו כלל הצעדים הנדרשים, ומעבר לכך".

הפגנות פרו פלשתיניות לפני חצ גמר האירוויזיון במאלמו. , צילום: איי. פי

אזהרה מצד מומחי סייבר

רון מיירן, ראש מודיעין בסייבר בחברת אבטחת הסייבר Radware, מסר לאתרCybernews כי לדעתו "מארגני התחרות ורשויות השידור השונות באירופה, במיוחד השוודית, צריכים להיות מאוד מודאגים לגבי האיומים השנה".

"רשתות שידור, שירותי סטרימינג, פלטפורמות הצבעה, פעולות כרטוס, מערכות בקרה שונות ותשתיות הקשורות לתחרות – כולן פגיעות ועומדות בפני איומים משמעותיים, העלולים לגרום בקלות לאובדן מוניטין ולקידום תעמולה פוליטית באירוע שנוצר כדי לאחד אנשים באמצעות מוזיקה ואמנות", כך לדבריו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר