כך אפשר לגנוב לכם את תווי הפנים ולסחור בהם

כדי לאמן בינה מלאכותית, צריך להשתמש במגוון תמונות שונות, לעתים גם תמונות פנים • מידע על תווי פנים הוא רגיש ואישי, אך יש לא מעט חברות נתונים שינסו לנצל זאת • למרות הרגולציה המשפטית המועטה - יש תקווה

זיהוי תווי פנים. צילום: Getty Images

מידע על פנים של בני אדם הוא סוג ייחודי של מידע רגיש ואישי, כזה שניתן לזהות כל אדם באמצעותו רק על פי תווי הפנים. למרות שהמעקבים ההמוניים שמבצעות ממשלות על אזרחים בתחום זה זוכה לתשומת לב - גם עסקים ואנשים פרטיים משתמשים בכלים האוספים, מאחסנים ומשנים מידע על הפנים שלכם.

בין הדוגמאות הבולטות לשימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים ניתן לראות את כלי הבינה מלאכותית (AI) השונים, שיודעים ליצור תמונות וסרטונים של בני אדם, לאחר שאומנו באמצעות תמונות פנים אמיתיות. 

סורה, הבינה המלאכותית של OpenAI שיודעת לייצר סרטונים ממילים. ארכיון // צילום: OpenAI

התפתחות הרגולציה המשפטית נמצאת בפיגור, אבל אילו חוקים קיימים היום?

ממשלת אוסטרליה חוקקה בשנת 2020 את חוק הפרטיות האוסטרלי, הרואה במידע ביומטרי (שכולל את תווי הפנים) חלק מהמידע הרגיש והאישי שלנו. עם זאת, החוק אינו מגדיר מהו מידע ביומטרי. בנוסף לכך, החוק לא מפרט אם צריכה להיות הסכמה מפורשת (בעל פה או בכתב) או משתמעת לשימוש במידע הפנים.

למרות חסרונות אלו, החוק הוא החקיקה העיקרית באוסטרליה שמטרתה להגן על מידע תווי הפנים – הוא קובע שלא ניתן לאסוף מידע ביומטרי ללא הסכמתו של אדם.

בעל ערך ולא מוגן

מידע הפנים שלנו הפך לבעל ערך רב כל כך, שחברות נתונים רודפות אחריו לא מעט, אך ללא הסכמתנו. חברות אלו הרכיבו מאגרי מידע למכירה המשמשים לא רק את המשטרה במדינות שונות, אלא גם חברות פרטיות.

גם אם תמחקו את כל נתוני הפנים שלכם מהאינטרנט, אתם יכולים בקלות "להילכד" לתוך מצלמה של אדם בפומבי ולהופיע באחת הרשימות של חברות הנתונים.

כדאי להיזהר. גניבת מידע הפנים, צילום: Getty Images

בנוסף, אנו מתמודדים כעת גם עם תוכנות בינה מלאכותיות גנרטיביות, שלא רק אוספות את מידע הפנים אלא יכולות לשנות אותן.

הפנים שלנו הן חלק מהזהות הייחודית לנו, אבל כיום אין להם מעמד משפטי מיוחד או הגנה משפטית, וכך גם בישראל - אין שום חוק המונע מאנשים אחרים לאסוף או לשנות את תווי הפנים שלכם.

חקיקה – כמה שיותר מוקדם

על מנת שייעשה סדר, אנו זקוקים למגוון תקנות לגבי איסוף ושינוי של מידע תווי הפנים שלנו. למרבה המזל, ישנן כמה התפתחויות מבטיחות בתחום. מומחים מהאוניברסיטה לטכנולוגיה בסידני הציעו מסגרת משפטית מקיפה להסדרת השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים, לפי החוק האוסטרלי.

ההצעה, מסדירה את השלב הראשון של איסוף מידע אישי ללא הסכמה, מה שעשוי לעזור בפיתוח חוקים חדשים. ככל שמידע הפנים מנוצל יותר, החקיקה בתחום יותר נדרשת. אנחנו מקווים שהחקיקה תגיע גם לישראל ובהקדם האפשרי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר