למרות המלחמה: רוב מוחלט של המשקיעים לא בורחים מישראל

לפי דו"ח חדש של פלטפורמת המחקר Startup Snapshot, רק 14% מהמשקיעים הצהירו שהם יאטו או יעצרו לחלוטין את השקעותיהם בתעשיית הסטארט-אפ הישראלית ב-2024 • 89% מהמשקיעים למדו על הנחישות והסתגלנות של היזמים בארץ, ברקע המלחמה

מתחם משרדי הייטק בכפר סבא (לחברות בתמונה אין קשר לידיעה). צילום: יהושע יוסף

למרות שתעשיית הסטארט-אפ הישראלית ספגה מהלומה קשה מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ-86% מהמשקיעים בתעשייה בארץ לא מתכוונים לעצור את השקעותיהם גם במהלך שנת 2024, כך עולה מדו"ח חדש של פלטפורמת המחקר Startup Snapshot.

לפי הדו"ח, המתבסס על נתונים של יותר מ-100 משקיעים בארץ ובעולם שהשקיעו בעבר בטכנולוגיה הישראלית, 14% מהם הצהירו כי הם מתכוונים להאט את השקעותיהם במהלך השנה הנוכחית – או לעצור אותן לחלוטין. עוד עולה מהדו"ח כי החלטת חברת דירוג האשראי הבינלאומית להוריד את דירוג האשראי של ישראל לפני כשלושה שבועות, השפיעה על תחושות המשקיעים רק באופן מועט, כך שרק 20% מהם הודיעו כי זו תשנה את תוכניותיהם להשקיע בשנה הקרובה, אך כן מטילה ערפל כבד של אי-ודאות לגבי עתיד האקו-סיסטם הישראלי.

במסגרת כתיבת המחקר, שהדו"ח שלו נכתב בשיתוף עם Deloitte Catalyst, תוכנית ZELL ליזמות באוניברסיטת רייכמן, מעבדת FinSec לחדשנות סייבר-פיננסית ו-Consiglieri, כל המשקיעים נשאלו מגוון שאלות הנוגעות להתנהגותה ואופייה של תעשייה הייטק הישראלית, ועל השפעות אירועי הביטחון, הכלכלה והפוליטיקה שטלטלו את המדינה בשנה האחרונה – ובכך, היא מעניקה תמונת מצב מורכבת ואפשרית לגבי עתידה הקרוב של התעשייה.

יזם ההיי-טק ישי גרין, מוביל שיירת רכבים לחסימות משאיות הסיוע לרצועת עזה, לפני כשבועיים // צילום: צו 9

עוד עולה מהדו"ח כי המשקיעים המקומיים להוטים לנצל את הירידה בהערכת החברות, כאשר 83% מהמשקיעים הישראליים מציינים כי הערכות נמוכות מהוות הזדמנויות בעלות ערך. זאת בהשוואה ל-56% מהמשקיעים ברחבי העולם, שמשוכנעים כי הערכות אלו נמוכות מספיק ביחס לסיכון הביטחוני הגבוה הגלום בהשקעה בישראל בימים אלה.

כמו כן, לא פחות מ-89% מהמשקיעים מספרים כי המלחמה הנוכחית לימדה אותם על הנחישות והסתגלנות הבלתי נלאות של יזמים בארץ, שלמרות המצב המשיכו וממשיכים להתמודד עם אתגרים עסקיים בתקופה של לחץ ואי-דאות חסרי תקדים. אותה מלחמה והיום הממשי של מלחמה מתמשכת, הביאו לכך ש-17% מהמשקיעים ממליצים על שכירת עובדים מחוץ לארץ על מנת למזער סיכונים הקשורים למלחמה – כלומר, שהם רואים במלחמה אירוע חולף בלבד.

למלחמה השפעות משלה. לוחמי צה"ל ברצועת עזה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

למרות דיונים רבים בנושא, רק 13% מהמשקיעים מאמינים כי סטארט-אפים ישראלים צריכים לשנות את מעמדם ולהירשם כתאגיד אמריקני כדי למזער סיכונים בתקופה הנוכחית, בעוד 2% בלבד ממליצים לסטארט-אפים להעביר את כספיהם מחוץ לישראל.

לעומת זאת, הבינה המלאכותית, מהנושאים החמים ביותר בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות, לא זוכה לתמיכת המשקיעים הבינלאומיים – ש-42% מהם מדווחים על יתרון תחרותי עבור ישראל בתחום, לעומת 41% מכלל המשקיעים.

משרדי הייטק בבני ברק (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

נמרוד ורומן, מנכ"ל קונסיליירי, אמר: "בימים אלו במיוחד, הדו"ח מספק תובנות חיוניות למשקיעים לגבי אקו-סיסטם הסטארט-אפים בישראל – הן לתקופה הנוכחית והן לעתיד. הוא "ח מראה כי למרות האתגרים, אקו-סיסטם הסטארט-אפים בישראל נותר עמיד וחזק; משקיעים ממשיכים לחפש בארץ טכנולוגיות מתקדמות, במיוחד בתחום הסייבר ובסביבת גיוס כספים מאתגרת, ותוכניות ההאצה ממשיכות למלא תפקיד חשוב באקו-סיסטם כדי לקדם את דרכן של סטארט-אפים להצלחה".

אורי שניצר, מנהל תוכנית Zell ליזמות, אמר: "מימון מצומצם מגביל את מרחב האפשרויות של סטארט-אפים בתחילת דרכם, ומקצר את הזמן הפנוי לניסויים, שהם מרכיב קריטי בשלב זה. אקסלרטורים מספקים תמיכה חיונית ומאפשרים לחברות צעירות להגיע להישגים משמעותיים במהירות. בתנאי השוק של היום, מדובר ביתרון משמעותי, בעיקר עבור מייסדים שעבורם זהו סטארט-אפ ראשון".

אורי שניצר, מנהל תוכנית Zell ליזמות // צילום: באדיבות המצולם

מורן מסד-הדר, שותפת ביקורת הייטק דלוייט, אמרה: "ישנן סיבות רבות להיות אופטימיים בכל הנוגע לאקו-סיסטם הישראלי. היזמים הישראלים מפגינים חוסן שאין שני לו בעולם – גם בשנה קשה באופן חריג. אני מאמינה שבהמשך הדרך יכולות ההתמודדות המרשימות של האקו-סיסטם הישראלי לנוכח המשבר ימצבו את היזם הישראלי לא רק כחדשני ונועז, אלא גם כבעל חוסן מנטלי אדיר".

מורן מסד-הדר, שותפת ביקורת הייטק דלוייט // צילום: באדיבות המצולמת

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר