לפי דו"ח של חברת הייעוץ והיישום הטכנולוגי Accenture, מערכת היחסים של בני אדם וטכנולוגיה לא תמיד מוצלחת כמו שהיא נראית • במקביל, רבים מאמצים את הבינה המלאכותית ומסתמכים עליה יותר ויותר • וכמה לא מצליחים להבדיל בין פרסומים שונים?
אישה מנסה מסכת מציאות רבודה ביריד טכנולוגיה בברלין. ארכיון. צילום: איי.אף.פי.
חברת הייעוץ והיישום הטכנולוגי Accenture מפרסמת זו הפעם ה-17 את המחקר השנתי שלה בו היא חוקרת את הגורמים שצפויים להשפיע על מערכת היחסים בין חברות ומשתמשים וחושפת את השינויים בצרכים ובהעדפות הצרכנים ברחבי העולם.
במרכז הדו"ח – הפיתוח המואץ של כלים מבוססי AI, שהולכים ויוצרים עולם וירטואלי עליו משתמשים מסתמכים יותר ויותר, הפגיעה של הטכנולוגיה ביצירתיות האנושית וההצפה הטכנולוגית שרבים מהמשתמשים מרגישים כי היא לא בהכרח עוזרת להם.
עומק השפעתה של הבינה המלאכותית הולך ומתגלה מיום ליום. אילוסטרציה, צילום: Getty Images
הבינה המלאכותית משנה את החוויה הדיגיטלית
לפי הדו"ח, 44 אחוזים מהאנשים מרגישים בנוח להשתמש בכלי AI במסגרת עבודתם, 42 אחוזים מרגישים בנוח לקבל המלצות דרכם, ו-39 אחוזים בגילי 34-18 מעדיפים לנהל שיח עם צ'אטבוטים מאשר לפנות לחיפוש אינטרנטי.
שימוש יתר בטכנולוגיה עלול להוביל לקיפאון יצירתי
לטענת החוקרים, שימוש חוזר בתבניות טכנולוגיות וביסוס הטעם של משתמשים לפי מדדים טכנולוגיים, מהווה סכנה גדולה לירידה באיכות ויוצרים תכנים ממוצעים, מקבע רף בינוניות מתמשך, וגורם לאיבוד עניין בתוכן מצד המשתמשים.
42 אחוזים מהמשתמשים העידו כי הם מתקשים להבדיל בין פרסום של בנק לעומת חברות ביטוח ו-35 אחוזים מצאו שלא ניתן להבחין בשוני בין מותגים באפליקציות השונות. המדיה החברתית הפכה מזמן מאינטרקציה לצריכה, כאשר 37 אחוזים מציינים כי המסרים של המותגים השונים ברשתות הינם זהים ללא יכולת להבדיל ביניהם.
משתמשים מרגישים שהטכנולוגיה קורת "להם", יותר מאשר "עבורם". , צילום: צויר על ידי הבינה המלאכותית של Bing
בני האדם מוצפים יותר ויותר על ידי טכנולוגיה
לפי הדו"ח, משתמשים מרגישים שהטכנולוגיה קורת "להם", יותר מאשר "עבורם". לצד הבטחות לעתיד טוב יותר, אנשים מרגישים שטכנולוגיה גורמת לשינויים מהירים מדי, הגוזלים מהם זמן יקר ואף פוגעים בבריאות הנפשית שלהם.
41 אחוזים מהנשאלים טענו כי טכנולוגיה סיבכה את חייהם בדיוק כפי שהיא עזרה להם, 47 אחוזים מרגישים שהקצב המהיר של חדשנות טכנולוגית מתיש אותם, ואחד מתוך שישה מחליטים לחזור לפתרונות פחות טכנולוגיים, כמו מעבר לשימוש בסמארטפונים "פשוטים" יותר.
לסיכום, טוענים החוקרים כי משתמשים מתחילים "להתעורר" וליישם חשיבה ביקורתית כלפי השימוש הטכנולוגי, דורשים קול בקבלת החלטות, מבקשים להגביר את הרגולציה, ומייצרים סוג של עמידות כלפי ההצפה הטכנולוגית – ואת כל אלו ארגונים וחברות צריכים לקחת בחשבון.