ה-Vision Pro של אפל: הדבר הכי גדול מאז האייפון?

החברה שהביאה לעולם את האייפון והמקבוק שמה את כל הקלפים שלה על עולם המציאות הרבודה • לאחר עשור של פיתוח סודי, מבחינת החברה מדובר במהפכה הבאה, לא פחות מזו שעשה האייפון הראשון בזמנו • אבל מה לגבי תג המחיר המטורף?

משקפי המציאות המעורבת של אפל - הצלחה מסחררת או כישלון יקר? . צילום: אי.פי

כבר עתה אפשר לסמן את ההשקה המסחרית של משקפי המציאות המעורבת של אפל, Vision Pro, כאירוע הטכנולוגי החשוב ביותר שיעצב את שנת 2024. המוצר צפוי להיות זמין בחנויות אפל בארצות הברית בתחילת פברואר, ולשאת תג מחיר נוצץ של 3,500 דולר.

ה-Vision Pro הוא תוצר של עשור של פיתוח אינטנסיבי, שהתבצע במרביתו מתחת לרדאר. ההשקעה הרבה של החברה, והיוקרה שלה, אותה היא מניחה על הכף, מלמדת כי אפל רואה בשוק המציאות המעורבת (MR) כדבר הכי גדול מאז השקת האייפון הראשון.



נראה שאין טכנולוגיה שידעה, לאורך תהליך התבגרותה, יותר כישלונות ומפחי נפש עסקיים מאשר AR/VR על שלל צורותיו, לרבות כמה וכמה כישלונות מפוארים של ענקיות טק כמו גוגל, מיקרוסופט ומטא.

דווקא משום כך, השקת ה-Vision Pro מעוררת עניין כה רב, מאחר שאפל, באתוס ובמוניטין שלה, לא יכולה להרשות לעצמה להוציא לשוק מוצר שאינו בשל ומוגמר, שלא לומר מושלם. השקת ה-Vision Pro היא מעין איתות כי ייתכן כי טכנולוגיית ה-MR סוף סוף הבשילה.

Apple Vision Pro. משקפיי ה-VR החדשים של ענקית הטק, צילום: אפל

מישהו אמר "מטאוורס"?

מלכתחילה, אפל בחרה לבדל את עצמה מיתר הניסיונות הבוסריים שקדמו לה. במסע ההשקה של ה-Vision Pro, היא נמנעת לחלוטין משימוש במושגים כמו "מטאוורס", "מציאות וירטואלית" או אפילו "מציאות רבודה".

עבור אפל, ה-Vision Pro הוא פשוט המדרגה הבאה באבולוציה של מכשיריה, והוא פותח דרך חדשה לגמרי לחוות ולהשתמש במכלול האפליקציות שלה.

ומהו אותו מימד חדש של חוויה? אפל שמה דגש על התלת-מימד ועל תחושת ה"שקיעה בחוויה" (immersivness), ומכנה את ה-Vision Pro "מחשב מרחבי".

משקפי ה-Vision Pro - המטרה: תחושה של מחשב מרחבי, צילום: אפל

התלת-מימד פותח בפני המשתמש אפשרויות חדשות לחוות ולהשתמש באפליקציות, שלפתע אינן שטוחות על צג הסמארטפון אלא מרחפות סביבך בחלל כמו קופסאות שאתה יכול לסדר כרצונך.

בשיחה עם "ישראל היום", מסביר ד"ר צבי טובול-לביא מחברת BDO, אשר עוסק בתפקידו בהטמעת פתרונות AR/VR בארגונים: "אפל תמיד יודעת לבצע מראש תיאום ציפיות עם הצרכן ולהדריך את המשתמש לאילו שימושים בדיוק מיועד המכשיר".

לדבריו, "בשונה מהמשקפיים של מטא, אפל אינה מכוונת לגיימינג. היא שמה דגש על השימושיות היומיומית, ואת האופן בו המשקפיים מאפשרים לקבל שיחות, לגלוש בדפדפן, להשתמש באפליקציות ולצרוך מדיה בצורה חדשה, חווייתית ופרודוקטיבית הרבה יותר. במובן הזה, נראה שהמכשיר מיועד בעתיד להוות חלופה לסמארטפון ולמחשב, ואולי אפילו להחליפם".

Apple Vision Pro - חומרה ותוכנה ממהמתקדמים בשוק, צילום: אפל

עשור של פיתוח

כאמור, אפל פיתחה את משקפי המציאות שלה במשך כעשור, בדיסקרטיות כמעט מוחלטת. על מאמציה בתחום ניתן היה ללמוד בעיקר ממסע הרכש שלה של חברות בתחום התוכנה והחומרה ל-AR/VR.

בשונה ממטא, למשל, שרכשה את Oculus ב-2 מיליארד דולר, אפל רכשה בעיקר חברות סטארט-אפ קטנות, שתיים מהן אף ישראליות - PrimeSense ב-2013 ו-Camerai ב-2020.

ואכן, ברמת החומרה והתוכנה, מדובר ככל הנראה במוצר צריכה אלקטרוני מרשים ביותר מבחינה טכנולוגית, אשר כולל אינספור חיישנים מסוגים שונים, מעבדים עוצמתיים ואלגוריתמיקה מתקדמת מעולמות ה-AI, הראייה הממוחשבת, למידת-עומק והיתוך חיישנים - והכול במוצר ששוקל כחצי קילו.

Apple Vision Pro - מבט מקדימה, צילום: אפל

כפתור "דימר" למציאות

לפחות על סמך התרשמויות של בלוגרים שזכו להתנסות במוצר לפני יציאתו לשוק, נראה שבאפל הצליחו לפצח כמה אתגרים שפגמו בחוויית המשתמש במכשירים אחרים.

ב-Vision Pro, המשתמש רואה את התצוגה על גבי שני מסכי מיקרו-OLED בגודל של 3.6 ס"מ, אחד מול כל עין, שיוצרים כך תחושת עומק ומציגים יחדיו תמונה ברזולוציה כמעט בלתי נתפסת של 23 מגה-פיקסל.

אפל גם הצליחה להוציא מהמשוואה את השלט, כאשר השימוש במכשיר מתבצע אך רק באמצעות תנועות עיניים, מחוות ראש וידיים ופקודות קוליות.

משקפי ה-Vision Pro. אין שלט - תרקדו, צילום: אפל

אך מה שלבטח יהפוך לסימן היכר היא אותה "חוגת מציאות" שמאפשרת למשתמש לשלוט בתמהיל ה-AR/VR הרצוי. באמצעות החוגה, כמעין דימר של נורה, המשתמש יכול להותיר את הסביבה החיצונית ברקע או לסובב אותה עד הסוף ולשקוע כליל בתוך מציאות מדומה.

עם זאת, סימן השאלה לגבי סיכויי ההצלחה של ה-Vision Pro פחות נוגעים לביצועים הטכנולוגיים שלו, אלא לתג המחיר, שעומד על 3,500 דולר. במחיר הזה, ה-Vision Pro פונה יותר למגזר הארגוני והעסקי וכסמל סטטוס, ופחות לקהל הצעיר האופייני של ההצלחות הגדולות של אפל.

ככזה, האם הוא יוכל לחולל אימפקט תרבותי? ספק אם נראה הוזלה משמעותית של המוצר בגרסאות הבאות, ואם כך, הוא לא יוכל להחליף את הסמארטפון או המחשב האישיים בתקופה הנראית לעין.

מנכ"ל אפל טים קוק עם אייפון 15 פרו באירוע ההשקה. יצליח גם עם ה-Vision Pro?, צילום: אי.אף.פי

מי יספק את התשובה לאפל?

ה-Vision Pro מסמן ככל הנראה את הכיוון החדש שאליו הולך תחום ה-AR/VR בשוק. בשונה ממרבית המשקפים של השנים האחרונות, שהתמקדו בעיקר בגיימינג וב-VR, הדגש כעת צפוי להיות על שימושיות יומיומית בתוך סביבה של מציאות מעורבת.

זהו אתגר טכנולוגי גדול הרבה יותר, ואם ה-Vision Pro יתברר כהצלחה - הדבר ייתן דחיפה עצומה לכל האקו-סיסטם.

אפל היא כמובן לא השחקנית היחידה. בשוק ממתינים לתשובה של גוגל, שמשתפת פעולה עם סמסונג וקוואלקום, וגם כן צפויה לאמץ את הכיוון המעשי יותר. לפי ההערכות, גוגל תכריז על מוצר מתחרה עוד השנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר