חג המולד ותקופת החגים, המצוינים בימים אלו ברחבי העולם הנוצרי, מהווים זמן טוב לחברות ולארגונים שונים להפיץ סרטונים ממוקדים עם המסרים שלהם לציבור המערבי. בין הסרטונים האלו, זכה בימים האחרונים לתהודה גם סרטון הסברה של משרד התפוצות.
בסרטון המדובר נראה סנטה קלאוס מקבל מכתב מילד יהודי תושב עוטף עזה, שבקשתו המיוחדת מסנטה היא חזרתם של קרובי משפחתו שנחטפו על ידי חמאס. האחראי לסרטון המיוחד הזה, שזכה כבר ליותר מ-50 מיליון צפיות, הוא משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות.
המשרד, שמאז פרוץ המלחמה מגויס כולו להפצת העמדה הישראלית בעולם, נאבק ללא הרף נגד סרטונים אנטישמיים ואנטי ישראליים שמופצים ברשתות החברתיות בכמות רבה. בשיחה עם "ישראל היום" מסביר רון ברומר, ראש אגף בכיר למאבק בדה לגיטימציה, על פעילות המשרד.
"מאז שבעה באוקטובר, הפצנו ברשת מאות סרטונים שונים על מנת להציג את העמדה הישראלית ולחשוף בפני העולם את הפשעים שחולל חמאס. הסרטונים הופצו בשש שפות: אנגלית, גרמנית, רוסית, ספרדית, צרפתית וערבית, וזכו ליותר מ-650 מיליון צפיות ברחבי העולם נכון לעכשיו".
הסרטונים אינם מופצים באופן סתמי ונרחב. אנשי המשרד עובדים ומייצרים את המסרים בהתאם לקהל היעד שאליו רוצים להגיע. "רצינו להגיע לסטודנטים, אז ערכנו מחקר על הנושאים שמעניינים אותם, על הרשתות שהם משתמשים בהן ועל אורך הסרטון שיכול לעניין את הקהל הזה", מסביר ברומר.
לדבריו, "הגענו למסקנה כי הרשתות החברתיות "טיקטוק" ו"אינסטגרם" הן אלו שבהן הסטודנטים מצויים רוב הזמן. הגבלנו את הסרטונים לאורך של בין 20 ל-30 שניות והתמקדנו לא בהסברה עמוקה ורגשית או רחבה ומלומדת - כי הסברה כזו תפספס את הצופים".
בחינה והתאמת מסרים ללא הפסקה
במקביל, המשרד עוקב אחרי השינויים בקשב של הציבור העולמי ומתאים כל פעם מחדש את המסרים הישראליים בהתאם. "בשבועיים הראשונים התמקדנו בלחשוף את הזוועות שחולל חמאס כולל מסירת מידע, תמונות וסרטונים לא פשוטים לצפייה", אומר ברומר.
"אחרי שבועיים, שמנו לב שהצופים בעולם כבר לא רוצים לראות את הסרטונים הקשים, לכן עברנו למסרים אחרים, כמו כאלו הטוענים שמה שקרה בישראל יכול לקרות גם במדינות אחרות במערב. במקביל, שמנו דגש על מקרי האונס שהיו - יש רגישות רבה בעולם לזה".
כאמור, המדד המרכזי להצלחה על פי ברומר, הוא כמות הצפיות העולמית ולא התגובות השונות לכל סרטון. עם זאת, הוא מציין: "אם יש סרטון שאנחנו מזהים שמעצבן במיוחד את פעילי ה-BDS ואת התומכים העולמיים בפלשתינים, אז אנחנו יודעים שנגענו בנקודה רגישה שכואבת להם".
בכל הנוגע לאוכלוסייה הערבית, מסביר ברומר: "עיקר ההתמקדות שלנו הייתה בערביי ישראל. הראינו להם את הזוועות והברבריות של חמאס ופעלנו לחבר אותם לזהות האזרחית-ישראלית שלהם. העברנו מסר שזו כל המדינה מול רוע מפלצתי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

