תחום הרחפנים עבר בשנים האחרונות התקדמות טכנולוגית מדהימה, והכלים הללו מסוגלים לבצע כיום מגוון רחב של משימות ברמת אוטומציה הולכת וגוברת. יחד עם זאת, הדרך לשילובם במרחב האווירי עובר דרך המסלול הרגולטורי וההתקדמות בתחום הזה מתבצעת בקצב מדוד הרבה יותר.
באחרונה דיווחה יצרנית הרחפנים הישראלית איירובוטיקס (Airobotics) על ציון דרך משמעותי באסדרת פעילותם של רחפנים אוטונומיים במרחב האווירי האזרחי. רשות התעופה הפדרלית (FAA) העניקה תעודת "רישיון סוג" לרחפן האוטונומי שפיתחה החברה, Optimus-1EX, המיועד לביצוע משימות עבור גופי שיטור, חירום והצלה, כיבוי אש וכו'.
רישיונות סוג מקובלים בעולמות התעופה והרכב, אולם בתחום הרחפנים זהו רק הרחפן השני שמקבל מה-FAA רישיון מסוג זה, והראשון בתחום הביטחון הציבורי. הרישיון מגדיר במדויק את יכולותיו של הרחפן, באילו מתארי טיסה ובאילו תנאים מותר ואסור לו לפעול.
ללא רישיון כזה, חברות צריכות לקבל פטור מיוחד עבור כל אירוע בנפרד. זהו תהליך ארוך וכמעט בלתי אפשרי כאשר מדובר בהפעלת רחפן אוטונומי בסביבות עירוניות.
הרישיון מתיר לרחפן של איירובוטיקס לטוס מעל ריכוזי אוכלוסייה, לחצות מעל כבישים בינעירוניים וכן לפעול ללא "קשר עין" עם מפעיל אנושי. החברה קיבלה את הרישיון לאחר תהליך ממושך שארך מספר שנים, ובו ביצעה ה-FAA מבדקים יסודיים בנוגע לבטיחותו וביצועיו של הרחפן.
איתן רוטנברג, סמנכ"ל שיווק ומוצר בחברה, הסביר בשיחה עם "ישראל היום" את חשיבות פריצת הדרך. "רישיונות כאלו לא היו קיימים עד היום בתחום הרחפנים, כי לא היו קריטריונים ברורים לבדיקה שלהם. עכשיו, כל אחד יוכל לראות איך הרחפן בנוי ומה יכולותיו, בדיוק כמו מטוס. ה-FAA בנה תוכנית ייעודית שמטרתה לבדוק את בטיחותו של הרחפן מעל אנשים, כאשר ההסתברות להתרסקות שואפת לאפס", כך לדבריו.
צי רחפנים באיחוד האמירויות
Optimus-1EX הוא רחפן גדל-מימדים. אורכו כשני מטר ומשקלו כ-10 ק"ג. הוא מסוגל לרחף למרחקים שנעים בין שמונה ל-16 ק"מ, גם בתנאי מזג אוויר קשים. הוא מצויד במערכות וחיישנים מתקדמים המאפשרים לו לנווט בצורה מאוד מדויקת, לאסוף מידע מהאוויר ולבצע מגוון משימות.
ייחודו בכך שמדובר ב"רחפן בתוך קופסה" (Drone-in-a-Box), כלומר הוא בנוי בתוך תחנת עגינה ניידת, שמשמשת כמשטח המראה ונחיתה.
יתרה מכך, תחנת העגינה כוללת גם סוללות להחלפה וחיישנים שונים. באמצעות זרוע רובוטית, הרחפן מבצע באופן עצמאי לחלוטין החלפה של סוללות ומערכות. כל זה הופך את Optimus-1EX לרחפן אוטונומי כמעט לחלוטין, שמסוגל לבצע את משימותיו ללא צורך במפעיל.
כאמור, עד היום השימוש ברחפן בארצות הברית היה מוגבל בשל הרגולציה. ואולם, מדינה שבה Optimus-1EX כבר מפגין את סט יכולותיו היא איחוד האמירויות. בשנה שעברה הצטייד גוף ממשלתי במדינה במספר רחפנים כחלק מתוכנית רחבה להקמת צי של 20 רחפנים עד 2025. צי הרחפנים, שכבר נמצא בפעילות שוטפת, מבצע משימות שיטור עירוני, חירום והצלה ויישומי עיר חכמה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו