הרבה פיטורים, מעט גיוסים, משבר אחד וגם מעט אופטימיות: ההייטק הישראלי מסכם שנה

בין אם אתם תומכי הרפורמה או מתנגדיה, דבר אחד אי אפשר להכחיש - שוק ההייטק הישראלי עבר טלטלה גדולה השנה, בין היתר גם בגלל המשבר העולמי • ביקשנו מכמה מנכ"לים ומנכ"ליות מהתעשייה לסכם לנו את השנה ולספר מה הם צופים לשנה הבאה

מחאת ההייטקיסטים. אי אפשר להכחיש שהשוק עבר טלטלה גדולה השנה. . צילום: מחאת ההייטקיסטים

השנה האחרונה הייתה שנה מורכבת בתעשיית ההייטק הישראלית ובכלל. לצד התמודדות עם משבר בענף שכלל פיטורים לצד גיוסים והופעתה של הבינה המלאכותית שסחפה את כולנו בסערה, הצטרפה הרפורמה המשפטית שטלטלה את המשק והחברה.

כל אחד מהאספקטים האלו השפיעו באופן משמעותי על כלל האקוסיסטם, מסטארטאפים קטנים ועד חברות ענק. שאלנו כמה מהם כיצד הם מסכמים את השנה הלא פשוטה של ההייטק הישראלי, ומה הם צופים לשנה הבאה?

שי הורוביץ, מנכ״ל סטארטאפ הסייבר jit, אומר כי ״השנה האחרונה הביאה רגיעה והתמתנות לשוק הסייבר. אחרי שנים של כסף זול, השקעות ענק ודחיפה עצומה של השווקים לצמיחה בכל מחיר, השווקים נרגעו, ובין לילה יזמים והנהלות נדרשו לחזור לפעול לאור מדדים עסקיים של רווחיות".

לדבריו, "השינוי המהיר גרם לחברות סייבר הגדולות והבינוניות לנסות למקד את האסטרטגיה ולהזניח פרויקטים של מחקר וחדשנות. מנגד, יש חברות רבות שפיתחו טכנולוגיה ייחודית ופורצת דרך, אך לא יוכלו בתנאי השוק הקיימים להמשיך לגייס את הכסף הדרוש לפרוץ לשוק".

מחאת ההייטק נגד הרפורמה המשפטית. חודשים של טלטלות (ארכיון), צילום: רויטרס

"בשפה העברית המילה ׳חברה׳ מתארת שתי מילים שונות - Company and Society . החברות פורצות הדרך יעזרו לבנות מחדש את החברה הישראלית על בסיס של שותפות וכבוד הדדי, של עשייה ויצירת ערך, של שוויון והכללה, חברה שנדחפת קדימה על ידי המדע והטכנולוגיה ומשמרת את כל הטוב שנוצר פה ב-75 השנים האחרונות", סיכם הורוביץ.

עדי וגמן, שותפה מנהלת בקרן E44 :״אנחנו רואות שנה חיובית במונחים של התחלות של חברות קליימטק חדשות שהוקמו, וכן מבחינת ההון האנושי המגיע לתחום - הרבה יזמים סדרתיים וכישרונות טכנולוגיים נמשכים לתחום ומחפשים להקים חברות עבור האתגר הכי משמעותי שידעה האנושות – משבר האקלים. למרות המגמה החיובית, התחום עדיין נמצא בצמיחה בישראל, ולכן יש עדיין תלות בגיוס כספים מבחוץ, בעיקר מאירופה וארה״ב".

עדי וגמן., צילום: גלית סברו

"כקרן שמבצעת השקעות בסטארטאפים בארץ ובעולם ראינו ועדיין רואות בבירור את השפעות המשבר בהייטק על האקוסיסטם המקומי. אנחנו גם רואות את ההשלכות של הרפורמה המשפטית על התעשייה, וכך גם על המדינה. הרפורמה יוצרת חוסר וודאות משטרית ומשפטית, מה שמשפיע באופן ישיר ומאוד רחב על משקיעים, אשר מחפשים יציבות וודאות – וכעת לא יכולים לקבל אותה בישראל לאור השינויים המתרחשים", כך לדבריה.

לסיכום, טוענת וגמן כי "בהסתכלות עם הפנים לשנה הבאה, ההערכה היא שלפחות תחילתה תתאפיין באותו סנטימנט. בעוד שאנו רואות שבארה״ב ישנה התאוששות כמעט מלאה ואירופה יוצאת מהמשבר ומתחזקת, בישראל לא נראה שינוי משמעותי לפני החציון השני של 2024, כשתהיה ודאות גדולה יותר לגבי הרפורמה. דבר נוסף ומעודד מאוד שראינו בשנה הקרובה ונשמח להמשיך ולראות זאת בשנה ובשנים הבאות הוא כמות הנשים המגיעות לענפים הטכנולוגיים".

"שנה מטלטלת בצל המשבר העולמי"

"תחום האגרי-פוד הישראלי עבר שנה מטלטלת מאוד, כשלצד מספר הצלחות משמעותיות, לא מעט מהחברות התקשו בגיוס הון בצל המשבר הכלכלי, בדומה לשווקים אחרים" מספרת נגה סלע שליו, מנכ"לית חממת הפודטק Fresh Start. 

נגה סלע-שלו., צילום: רמי זינגר

"אחרי שנתיים של צמיחה דו ספרתית, וכפי שקורה לא פעם בתחומים שחווים פריחה מהירה, השנה תעשיית הפודטק חוותה התפכחות. ההבטחות הגדולות שישנו את עולם המזון והמשקאות עדיין כאן, אבל המציאות המאתגרת של תעשיית המזון שבאופן מסורתי כרוכה ברגולציה לא פשוטה ובחסמי תשתיות, הבהירה שיש עוד כברת דרך לעבור על מנת לעבור לייצור המוני. לצד זאת, אנחנו רואים פריחה במגוון טכנולוגיות מבטיחות לדור הבא של מוצרים אלה, שמשפרות משמעותית מרקם, הרכב תזונתי ומחיר, כך שפנינו קדימה", היא מסכמת.

דגי בן נון, מייסד-שותף ומנכ״ל אינספירה טכנולוגיות (inspira technologies) , טוען כי "תחום המד-טק, או טכנולוגיות בריאות ומדעי החיים, הוא ענף מלא משאבים, אתגרים וסיכונים הייחודיים לו ומתנהל לא פעם באופן שונה מההייטק הכללי. בתקופת הקורונה הייתה עלייה בהשקעות בחברות טכנולוגיה רפואית מתוך ציפייה שהביקוש למוצרים אלו ימשיכו גם הרבה אחרי המגפה או שהמגפה תלווה אותנו עוד תקופה ממושכת".

דגי בן נון., צילום: יח"צ

"בשנה החולפת, בה השווקים חוו ירידות חדות, תעשיית המד-טק התגלתה כחסינה יחסית והציגה את הירידה הקטנה ביותר בהשקעות. בישראל פועלות היום מאות חברות מד-טק ואני צופה שהתעשייה הזו תמשיך לצמוח בקצב גם בשנה הקרובה. הצמיחה באה לידי ביטוי בכך שרוב החברות בתחום מסתכלות למרחקים. כלומר, עוסקות בפיתוח מורכב ועמוס ברגולציה".

לדבריו, "במקביל, אי אפשר להתעלם מהשלכותיה של הרפורמה המשפטית ועל אף שעלו מגורמים כאלו ואחרים רעיונות להוצאת הכספים מהמדינה או לעשות 'היפוך שרוול' (להעביר את רישום החברה לארה״ב) - אנחנו בחברה ממש לא במקום הזה. אנחנו אופטימיים ובוחרים להמשיך את העשייה והפיתוח שלנו כאן בישראל עם הכישרונות והיכולות שמצויים כאן בשפע בתחום המד-טק״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר