"דימוי גוף מעוות והתמכרות לניתוחים": הפילטר החדש והמסוכן בטיקטוק

הבינה המלאכותית שסחפה את העולם בתחומים רבים, לא פוסחת גם על הרשת החברתית הפופולארית ועולם הפילטרים • לעומת התוספים שכבר התרגלנו אליהם וגורמים לנו לצחוק או להיראות מלוטשים ויפים במידה בלתי אפשרית, הפעם מדובר על תופעה הפוכה לחלוטין • מומחים מזהירים: "עלייה בפניות לניתוחים קוסמטיים, אנשים שוכחים שמדובר בטכנולוגיה לא בהכרח מציאותית"

עד לאן יגיעו הבינה המלאכותית והפילטרים ברשתות החברתיות?. צילום: אי.אף.פי

בין אם אתם מומחים בשימוש בפילטרים ומבלים שעות בטיקטוק ובאינסטגרם בניסיון להבין איך יראו הילדים שלכם או מפלטרים את עצמכם עד שכבר לא נשאר בתמונה שלכם אפילו מאפיין אחד שנולדתם איתו, דבר אחד בטוח: הבינה המלאכותית, שהגיעה גם לעולם הרשתות החברתיות, משתלטת על חיינו וזה מסוכן בדיוק כמו שזה מלהיב ומסקרן.

הפילטר הכי מדובר בשבוע האחרון בטיקטוק הוא זה פילטר "זיקנה", שעושה שימוש בטכנולוגיות AI ומראה לגולשים איך יראו בזקנתם. אחת מחלוצות הטרנד ומי שבגללה הוא כנראה הפך להיות כל-כך פופולארי עד כי צבר כבר יותר מ-10 מיליארד צפיות, היא אושיית הביוטי והריאליטי קיילי ג'נר.

טרנד נוסף שתפס תאוצה בטיקטוק בתקופה האחרונה: אתגר הרגליים של ברבי | מתוך טיקטוק

ג'נר כמובן הייתה רק הקטליזטור, כאשר מאות אלפי גולשים אחרים כבר הצטרפו לטרנד ובדקו כיצד יראו בזקנתם. כדרכם של טרנדים מעבר לים, גם בארץ הפילטר הפך להיות פופולארי ונוסה על ידי סלבס דוגמת בר רפאלי, שחר חיון, מרגי, אבי אבורומי, ליאל אלי ואוראל צברי.

מעודד הפרעות בדימוי גוף

התגובות לתוצאות הפילטר היו כצפוי מעורבות, אך לכולן היה מכנה משותף אחד - הדיון בשאלת הגיל וכיצד שימוש בטכנולוגיה כזו הוא הרבה יותר מסוכן ממה שנדמה, לאור העובדה שאנשים שוכחים לפעמים שהתוצרים שהפילטר הפיקטיבי מייצר בעזרת טכנולוגיה הוא לא אמיתי.

@shahar.hauonn

😂😂😂😂😂

♬ צליל מקורי - Shahar.hauon

לדעת מומחים בתחום, הבעיה מתחילה כשאנשים מסתמכים על מה שהם רואים בפילטר ופועלים לפי זה. אמנם לפעמים זה מסתכם רק בלרטון ולהתלונן, אך ישנן פעמים בהן זה עלול להוביל למחוזות מסוכנים של פיתוח דימוי גוף מעוות והתמכרות לניתוחים פלסטיים בניסיון לשנות משהו שלא בטוח בכלל שיקרה ואפילו אם כן, הוא חלק מהטבע.

מנתחים פלסטיים שנשאלו על הפילטר אישרו באופן מדאיג שהטכנולוגיה עושה בדיוק את מה שלימדו אותה לעשות וכי התוצאה שהיא מייצרת קרובה מאוד למציאות. עוד אישרו כי אכן ישנה עלייה במספר האנשים שבאים בבקשה לשנות את מה שלא נתפס בעיניהם כמושך, כשחלקם אף מסתמכים על התמונות שייצר הפילטר ומבקשים לשנות את פניהם בהתאם.

@lieleli#סבתא#old♬ צליל מקורי - Liel Eli

עוד הוסיפו המנתחים כי ההשפעה שיש לפילטר מהסוג הזה שונה ממרבית הפילטרים האחרים שמסתובבים ברשת, שכן בעוד פילטרים אחרים מייפים את המציאות, לא פעם באופן קיצוני ולא אמין, פילטר מסוג זה הוא דטרמיניסטי - שם מראה בפניהם של אנשים באופן כמעט הכי מילולי שיש ומראה להם (שוב, באופן מלאכותי ולא בהכרח אמין) שעליהם לפעול לפני שיראו כפי שהפילטר מציג להם.

בעיה נוספת בפילטר הנוכחי היא לא רק השרשת האמונה אצל אנשים שהם צריכים לעבור פרוצדורות כדי להשתנות, אלא כי זיקנה זה משהו שלילי ובעייתי שצריך להילחם בו, מה שגורם לאנשים להתעסקות עם המראה שלהם ומחזק גם את תופעת הגילנות (אפליה על רקע גיל).

@kyliejenner

♬ original sound - Kylie Jenner

הוכחה לבעייתיות שבפילטר ניתן לראות בתגובות המשתמשים. בעוד חלק התרגשו לראות את עצמם בגיל מבוגר ואף התמלאו דמעות כשציינו כי הם רואים את הוריהם או את סביהם בפנים הנגלים לעיניהם, אחרים שיתפו בפחד שאחז בהם למראה הקמטים והעור הנפול וסיפרו על קביעת תור לקוסמטיקאים או שימוש אובססיבי ברטינול ובשאר חומרים בניסיון למזער את "גזירת הזקנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר