פקקים בתל אביב. ארכיון. צילום: יהושע יוסף

הרמזור החכם שמפחית את הפקקים: נו-טראפיק הישראלית גייסה 50 מיליון דולר

המערכת מאפשרת לתזמן את חילופי הרמזורים בצמתים לפי מודל חדשני • פיילוט של החברה בקנדה הוכיח את היעילות של הטכנולוגיה • מנכ"ל החברה: "צריך לקבל בישראל החלטה אסטרטגית"

פקקים בלתי נגמרים, זיהום אוויר, תאונות דרכים, שעות אבודות והרבה מאוד עצבים. המציאות הזו הפכה כבר לסוג של גזרת גורל עבור הנהגים הישראלים בצמתים המרכזיים. האם שימוש ברמזורים "חכמים", שיידעו לנהל את התנועה בזמן אמת, יכול להפחית באופן משמעותי את עומסי התנועה ולהפוך את הזמן שלנו על הכביש לנעים, קצר ובטוח יותר?

חברת נו-טראפיק, שהשלימה גיוס של 50 מיליון דולר ופעילה מאוד בארה"ב, פיתחה מערכת שמאפשרת לתזמן את חילופי הרמזורים בצמתים לפי התנועה בזמן אמת, ולא לפי טיימר קבוע מראש. פיילוט בקנדה הוכיח את ההשפעה הדרמטית של המערכת על עומסי התנועה וזיהום האוויר. מנכ"ל החברה ל"ישראל היום": "צריך לקבל בישראל החלטה אסטרטגית ליישום טכנולוגיות תחבורה מהסוג הזה".

חברת הסטארט-אפ התל-אביבית נו-טראפיק (NoTraffic), שפיתחה פלטפורמה חכמה לתזמון רמזורים על סמך התנועה בזמן אמת, הודיעה היום על השלמת גיוס הון נוסף, בסבב B, של 50 מיליון דולר, בהובלת קרן ההשקעות הלונדונית M&G Investments ובהשתתפות קרנות הון-סיכון נוספות. זהו גיוס ההון המשמעותי ביותר עבור החברה, שגייסה מאז הקמתה ב-2017 כ-75.5 מיליון דולר.

נתיבי ישראל

רמזור "חכם"

איך המערכת עובדת? ברמזור רגיל, האורות מתחלפים בין ירוק, צהוב ואדום לפי תוכנית זמנים קבועה שהוגדרה מראש על ידי רשות התחבורה המקומית בהתאם לדפוסי התנועה האופייניים לצומת. תזמון הרמזור נותר קבוע, בין אם ברגע נתון הצומת פקוק לגמרי ובין אם התנועה זורמת בכל הכיוונים. הפתרון של נו-טראפיק מאפשר לתזמן את חילופי הרמזור בצומת לא על סמך תוכנית קבועה מראש, אלא לפי התנועה בזמן אמת, דבר שיכול להוביל להפחתה משמעותית בעומסי התנועה.

המערכת, שניתנת להתקנה תוך שעות ספורות בכל צומת מרומזר, מציידת את הרמזור במצלמה ומכ"ם, רכיב תקשורת ומעבד. כל אלה הופכים אותו לרמזור "חכם", אשר יודע, באמצעות אלגוריתמים של בינה מלאכותית, לסווג את משתמשי הדרך למכוניות, אוטובוסים, רוכבי אופניים וקורקינטים, אופנועים, הולכי רגל ואפילו אנשים המתניידים בכסא גלגלים, לחשב את זמני ההגעה המשוערים של כל אחד ואחד מהם אל הצומת, ולתזמן באופן האופטימאלי את חילופי הצבעים ברמזור.

צוות נוטראפיק, צילום: הדר גולן

כאשר המערכת פרוסה על פני כמה צמתים ברחבי העיר, נוצרת "רשת" של רמזורים שמתקשרים ביניהם ומסתנכרנים באופן המיטבי ביותר כך שהתנועה תזרום.

לפי שעה, נו-טראפיק אינה מעורבת בפרויקטים בישראל, אך לדברי המנכ"ל החברה ומייסד-שותף טל קרייזלר, בשיחה עם "ישראל היום", המערכת יכולה להקל משמעותית גם את תחלואי התחבורה הכרוניים של ישראל. "כשעוברים מניהול תחבורה לפי פרמטרים קבועים מראש, לניהול תחבורה בזמן אמת, ניתן להכיל הרבה יותר כלי רכב, להפחית זמן השהייה על הכביש. ולהוריד פליטות".

לדבריו, "יש בישראל הרבה מאוד פתרונות טכנולוגיים מעולים, שאנחנו פשוט לא מיישמים. צריך לקבל החלטה אסטרטגית שמאמצים טכנולוגיות תחבורתיות.  השוק בישראל מאוד ריכוזי, וצריך לפתוח אותו. צריך לתת את הכלים, את הגיבוי ואת התקציבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...