ראש השב"כ רונן בר: "מזהים את הזרוע הארוכה של איראן מאחורי התארגנויות טרור שסיכלנו"

עוד אמר הבכיר הביטחוני במהלך כנס שבוע הסייבר: "הבינה המלאכותית תעשה מהפכה גם בעולמות המודיעין" • הוא הוסיף: "ארגוני הביטחון המסורתיים נדרשים להתאים את עצמם למצב החדש" • בכנס, המתקיים על רקע הדאגה הגוברת מפני מתקפת סייבר נרחבת העלולה לפגוע בתשתיות החיוניות בישראל, נאמו גם ראש מערך הסייבר הלאומי ומקבילו האמירתי

ראש השב"כ רונן בר בכנס שבוע הסייבר: "מזהים את הזרוע האיראנית מאחורי התארגנויות טרור שסיכלנו" // צילום: שמואל בוכריס

ישראל זיהתה את איראן כעומדת מאחורי התארגנויות טרור שסוכלו לאחרונה על ידי השב"כ, כך אמר הבוקר (שלישי) ראש השב"כ רונן בר, בזמן נאומו בכנס שבוע הסייבר, שמתקיים באוניברסיטת תל אביב.

"אני מניח שרבים ידברו על הפוטנציאל שיש לבינה מלאכותית, ואני לא רוצה להרוס, אבל בתור נציג של גורם מודיעיני – אדבר על הסכנות שיש בטכנולוגיה", אמר בר בפתח דבריו בכנס, שמתקיים באוניברסיטת תל אביב.

"הרשתות החברתיות נמצאות איתנו כבר כעשור, והאתגרים בהתמודדות עם הסכנות מהן רק הולכים וגדלים. מאחר ומידע הוא כוח והוא עבר מהספריות למרחב המקוון, אפשר להגיד כי הרשתות החברתיות הפכו למקור הידע הכי רלוונטי לנו".

"הסכנות שאנו מזהים מהרשתות החברתיות היא אלימות, שלא נגמרת רק במילה הכתובה, היא עוברת להסתה שמובילה לאלימות, אותה האלימות והטרור שאנחנו מזהים ומסכלים בג'נין, שכם ובכל רחבי הרשות הפלשתינית. מאחורי ההתארגנויות הטרוריסטיות האחרונות שסיכלנו זיהינו את הזרוע הארוכה של איראן", הוסיף.

עוד אמר בר: "ההסתה שיש כיום לא מגיעה מהמסגדים, אלא מהטלפונים הניידים. מתקפת הטרור שהתרחשה בשנה שעברה בבאר שבע היא דוגמה מובהקת לכך. איש לא ידע שהטרוריסט הולך לתקוף – לא אשתו, לא משפחתו. רק העדות שעל המחשב שלו, שכללה תכנים קיצוניים של דאעש".

"ארגוני הביטחון המסורתיים נדרשים להתאים את עצמם למצב החדש, שבו כל אדם זועם עם גישה לאינטרנט עשוי להפוך למפגע בהחלטה של רגע".

ראש השב"כ רונן בר בכנס שבוע הסייבר, צילום: קוקו

"קצב האירועים כל כך גבוה, שכאשר הוזמנתי לכאן לפני כחודש, תכננתי לדבר בעיקר על ההשפעות של הרשתות החברתיות על הביטחון הלאומי, אך בעקבות אירועים שאירעו לאחרונה, הבנתי שה- Generative AI כבר כאן", אמר. "הרשת האיצה תופעות של חוסר משילות, יצירת ניכור בין אזרחים למוסדות המדינה והדרת בודדים ומיעוטים. מידע הוא כוח. מהספריות, האוניברסיטאות, הסמכויות הדתיות וזקני השבט, הכוח נדד לרשת, והרשת החברתית הפכה לשר החוץ שלו. לתופעות שצומחות ברשת יש השלכות חברתיות, שאינן קשורות באופן ישיר לביטחון הלאומי – האלימות לא מסתיימת במילים. אנחנו פוגשים את האלימות הגואה בקסבה, בצירים ובערים שלנו".

"גוב האריות הוא דוגמה לארגון טרור מסוג חדש, טרור דור ה-Z. ניתן ללמוד ממנו על האופן שבו מדינות וארגוני טרור מנצלים את הדור הצעיר. הארגון אינו אידיאולוגי, קם ומגייס ברשת, ומקבל את התמיכה שלו מהציבור בצורה של לייקים".

"מאחורי הקבוצה הזאת עומדת הזרוע הארוכה של איראן. היא מסמנת ברשת נוער מועד לפורענות, מסיתה, מעבירה להם כספים ומספקת להם ידע ונשק. ככה פשוט. גוב האריות, שחוסל בפשיטה של לוחמינו בקסבה, נולד ממצלמת הסמארטפון, לא בתוך מסגד. דעאש היה ארגון הטרור הראשון שהבין את מלוא הפוטנציאל של המדיה החברתית, חבריו הניחו את היסודות לטרור מבוסס הרשת".

בהתייחסותו לחופש הביטוי, בר ציין כי הוא בעדו, אך הוא מאמין גם כי יש צורך לנתר את הרשתות החברתיות על מנת למנוע הסתה ברשת. "אנחנו מזהים שבאינסטגרם ובפייסבוק יש הצלחה מסוימת בהורדת תכנים מסיתים, אבל לצערי אני לא יכול להגיד את אותו הדבר על הטלגרם ועל טוויטר".

"בכל הנוגע לבינה מלאכותית, אנחנו מזהים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה לפרוץ ולעזור לאנושות, אך גם מזהים את הסיכונים הגדולים שיש ל-AI. בכל הנוגע אלינו, אין שום כוונה להפוך את הבינה המלאכותית לגורם שמקבל החלטות, אבל בתור 'טייס משנה', ללא ספק הטכנולוגיה הולכת לעשות מהפכה גם בעולמות המודיעין".

ראש השב"כ רונן בר בכנס שבוע הסייבר, צילום: שבוע הסייבר, אוניברסיטת תל אביב

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי, התייחס בדבריו בכנס לפעילות הסייבר ההתקפית של איראן ושל חיזבאללה כנגד ישראל ואמר: "כל מי שמבצע מתקפות סייבר נגד אזרחי ישראל צריך לקחת בחשבון את המחיר שהוא ישלם על כך".

על קבוצת התקיפה MuddyWater המשויכת למשרד המודיעין והביטחון של איראן, שתקפה את הטכניון לפני מספר חודשים אמר: "הקבוצה עובדת לא רק נגד ישראל, אלא תוקפת מטרות אזרחיות  במדינות רבות בהן טורקיה, ערב הסעודית, מצרים, מרוקו, הודו, בחריין, עומאן, כווית ועוד". יש לציין כי בשנה האחרונה ניסתה הקבוצה לתקוף גופים נוספים בישראל, רובם ללא הצלחה.

"קהילת הסייבר הישראלית מכירה את פעולות הסייבר של האיראנים מבפנים ומבחוץ, ועובדת לשבש אותה בדרכים שונות. אנשי משרד המודיעין האיראני, אנשים ממשמרות המהפכה האסלאמית וחיזבאללה שמעורבים במבצעי סייבר כנגד ישראל יודעים בדיוק על מה אני מדבר", כך לדבריו.

ראש מערך הסייבר הלאומי גבי פורטנוי בכנס שבוע הסייבר, צילום: קוקו

פורטנוי הוסיף ואמר כי "אני רוצה לחזק את פעילות ארה"ב כנגד האלימות האיראנית ואת הסנקציות שהם השיתו כנגד שני שחקנים איראנים במשרד המודיעין: פרזין כרימי ומג׳תבא מצטפוי שייסדו את "אקדמיית ראווין" המאמנת האקרים למטרות זדוניות. כמו כן, עלי חידרי היושב בביירות ומתאם שיתוף פעולה בין איראן לחיזבאללה לשם גרימת נזק לאזרחי לבנון במרחב הסייבר. עבור חלק מהאנשים במשרד המודיעין האיראני, להזיק לאזרחים מהשורה בעולם זה חלק מהשיגרה".

פורטנוי פנה לנציגים הבכירים של קהילת הסייבר הבין-לאומית שישבו באולם ואמר כי "הקהילה הבין-לאומית צריכה לעבוד יחד כדי לעצור אנשים כמו כרימי, מצטפוי וחידרי מפעילותם הזדונית כנגד העולם".

הכנס מגיע בתקופה בה מתגברים ניסיונות התקיפה על ישראל, שהופכים למתוחכמים יותר ויותר, בין היתר עקב ההתפתחות המהירה של כלי בינה מלאכותית המאפשרים להוציא מתקפות סייבר במהירות וכמות שטרם נראתה כמוהן. 

רון חולדאי בכנס שבוע הסייבר, צילום: קוקו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר