עשרים שנה לאחר שהובסה בקרבות על החיפוש ועל הדפדפן, מי היה מאמין שמיקרוסופט תעשה קאמבק שכזה?
לאחרונה השיקה ענקית התוכנה גרסה חדשה של מנוע החיפוש שלה "בינג", ושל דפדפן "אדג'". החידוש: השניים מבוססים על מנוע התשובות ChatGPT. מאז הושק בנובמבר האחרון, הצ'אט לא הפסיק להפגין את כוחה העצום של הבינה המלאכותית. לא עוד סתם כלי, אלא כלי שחושב בשבילנו.
כך מיקרוסופט הציתה מחדש את הקרב מול גוגל - מאבק שחשבנו שהוכרע מזמן.
אך יום לפני ההכרזה של מיקרוסופט, הציגה גוגל את המנוע המשודרג "בארד". המנוע שיהפוך גם את גוגל, בקרוב, למנוע תשובות. יחד, שתי ההשקות מבשרות על עידן הבינה המלאכותית (AI) ברשת.
הסיבה להתרגשות היתה קפיצת המדרגה של היכולות האנושיות במנועים החדשים. בעוד מנועי חיפוש מחפשים צירופי מילים באתרים, ולאחר מכן מציגים לגולש רשימות של תוצאות. מנוע ה־AI מדלג על כך, ומגיש לגולש את התוצר שאליו כיוון מלכתחילה.
המנוע החדש מסוגל לקבל הוראות בשפה אנושית (בעיקר באנגלית, פחות בעברית), ולייצר בעזרתן תוכן מורכב כמו יצירות אמנות, מאמרים וקודי תכנות למחשבים.
בטח נתקלתם בתוצרים הללו ברשתות החברתיות. תמונות שהעלו חברים שלכם, שבהן הם נראים כמו יצירות אמנות, גיבורי־על או דמויות היסטוריות, יוצרו במוצר אחר של החברה שפיתחה את הצ'אט: Open AI בשם "דאלי" (Dall·E), או כלי אחר בשם "מידג'רני" (Midjourney).
העיקרון של המהפכה פשוט: החברות סורקות את האינטרנט, מאתרות את התוכן הרלוונטי, ולאחר מכן יודעות לחבר אותו מחדש בצורה חכמה, שמבוססת על הידע שבני האדם הזינו אליו במשך שלושה עשורים, מאז החלה מהפכת האינטרנט.
למה רק עכשיו? הדבר הפשוט לכאורה הזה היה מאוד מורכב לביצוע עד לא מזמן, בעיקר בגלל האתגר הכרוך בלימוד המחשבים להבין את שפת בני האדם.
כמעט מיותר להזכיר שהאמנות של דאלי או עבודות אקדמיות שמכינים בצ'אט הן רק ההתחלה. לכן משמעות המהפכה הזו עמוקה בהרבה, והשלב הבא יהיה לראות את תוצאותיה בעולמות העסקים והתעסוקה.

- בינה מלאכותית (אילוסטרציה)
בינתיים - מיקרוסופט, שהשקיעה בחברת Open AI שבנתה את ChatGPT, קיבלה ממנה בלעדיות על שירותי הענן "אז'ור". כך מיקרוסופט תוכל להציע גישה למוח המשוכלל הזה גם לעסקים שירצו לייעל ולשכלל את השירותים ואת המוצרים שלהם.
גם בישראל, שלושה חודשים אחרי ההשקה, חברות מגייסות עובדים שיתמחו בהפעלת הכלים החדשים. עורכי דין עסוקים בשאלות המשפטיות שהתחום החדש מעלה, בעלי מקצועות יצירתיים עובדים איתם על פרויקטים ללקוחות, ומשרדים חוסכים עשרות אלפי שקלים, ששולמו בעבר לפרילנסרים.
לנו נשאר להתרווח וליהנות, אבל גם לזכור שלא היתה טכנולוגיה חדשה שלא נעשה בה שימוש לרעה, בפרט בהתחלה. החברה האזרחית והמדינה חייבות להתעורר כבר עכשיו, כדי להכין את הקרקע האתית והרגולטורית לשיפורים הטכנולוגיים הבאים, כדי שאלה לא יתהפכו עלינו לפני שנבין.

AI יצירתי בשטח
כדי להתרשם כיצד כבר עכשיו נעשה שימוש בשירותי AI יצירתי, ואילו שאלות הוא מציב בפנינו, נתנו את הבמה לכמה מומחים ואנשי מקצוע שכבר כיום חוקרים ועושים שימוש בכלים החדשים:
כאן הבוט ייסד את קהילת ה־AI
יוחאי סיטבון, מהחתומים מעלה, שמע לראשונה על הכלי החדש ChatGPT רק לפני חודשיים וחצי. אם חיפוש ברשת כלל עד כה רק אתרים שמציגים פריטי מידע שונים תוך מעבר אתר־אתר, קריאת חומרים רבים ועיבודם לכדי סיכום קצר - כעת הכלי החדש עשה עבורו כמעט את כל העבודה.
מה שקנה את ליבו של סיטבון היה העובדה שהוא גילה על בשרו עד כמה הכלי הזה מפגין יכולות שלא נראו כמותן. באותה עת הוא היה בעיצומו של מחקר לצורך הקמת חברה, אשר נמשך זמן רב ודרש ממנו לבחון פריטי מידע רבים מסוגים שונים.
הוא היה צריך להבין אותם, לדעת לזהות את ההקשרים בין הדברים ולהסיק על בסיסם מסקנות. אך כשהמשימה הוטלה על ChatGPT, הוא ראה איך הכלי מגיע במהירות לאותן המסקנות שעלו לו בעמל רב, והבין שמדובר בטכנולוגיה שבאמת משנה את כללי המשחק.
חודשיים אחר כך הוא אירח יחד עם כותבי מאמר זה, אילון כהן (שהציג לו את הטכנולוגיה) וירדן דור, מפגש ארצי של קהילת ה־AI היצרנית שהקימו ואשר כוללת כבר כ־5,000 חברים.
כ־500 מהם התארחו לפני כשבוע ב־Reactor, בכנס שאירחה הקהילה יחד עם מיקרוסופט למפתחים ולמנהלים בכירים בתעשייה, כאשר עם משתתפיו נמנה גם אדם גולדברג - בכיר חברת OpenAI שפיתחה את ChatGPT.
יוחאי סיטבון, אילון כהן וירדן דור הם מייסדי קהילת AIL
מינימום השקעה, מקסימום מהירות | דניאלה קרול
עד לא מזמן, כדי לבנות תוכן לאינסטגרם או ללינקדאין הייתי צריכה אנשים חיצוניים. כעת אני עושה הכל בעצמי. זה חוסך לי כסף, וגם עוזר לי להביא את הרעיונות שלי בצורה מהירה ומקצועית.
הכלים ליצירת AI ויזואלי, כמו "מידג'רני", עוזרים לי להביא רעיונות יצירתיים וקונספטים ללקוחות. פעם הייתי באה עם רעיון ומתאמצת להסביר אותו במילים. עכשיו אני מייצרת תמונה שמעבירה את המסר. זה מקל את התהליך ועוזר לתאם ציפיות.
כשיש לי רעיונות שאני רוצה להוציא לפועל - כל אדם מבין את זה קצת אחרת, וקשה לגשר על הפער בין המסר שאני מנסה להעביר לבין האופן שבו הוא נקלט.
לעומת זאת, בעבודה מול ה־AI, הכל הרבה יותר מהיר. אחרי שהמכונה מפיקה לי פוסט או קמפיין, אני יכולה לבקש ממנה תיקונים. התוצאה הראשונה אף פעם לא מספיקה, ואפילו לא החמישית. ואם אני לא יודעת לנסח את מה שאני רוצה - אני מבקשת ממנה להפיק לי עוד עשרה קמפיינים דומים - ומתקדמת משם.
הכותבת היא אשת קריאייטיב בסטודיו FutureCreators
הכנס הראשון של קהילת AIL ומיקרוסופט ישראל
עוזר אישי לכל עובד במשרד | אילן רוזנברג
לתת למכונה לכתוב עבורנו עבודה לאוניברסיטה, או לצייר אותנו בצורת אווטאר - זה נחמד, אבל מה עולם העסקים יכול לעשות עם בינה מלאכותית?
אם עד עכשיו חברות הטכנולוגיה יצרו עבורנו בעיקר כלים, עכשיו הן מייצרות לנו עוזרים אישיים שישתמשו באותם כלים, לצידנו. במיקרוסופט, כבר עכשיו משלבים את היכולות החדשות במוצרים הקיימים, כמו אופיס או טימס (ה"זום" של מיקרוסופט).
כל כלי האופיס יהפכו בהדרגה להיות חכמים ותקשורתיים יותר. נוכל לכתוב בכמה מילים פשוטות נושא של מייל, והמערכת תכתוב אותו עבורנו. במקום להגיש מסמך וורד - להגיד לצ'אט לעשות זאת.
אם בינה מלאכותית היא "טייס המשנה" שעוזר למפתחים לכתוב קוד בפלטפורמת הקוד "גיטהאב", כך למי שכותב מסמך באופיס יהיה "עוזר עריכה".
על כן, בחברות ביטוח ובנקים במגזר העסקי, בינה מלאכותית תוכל לייעל גם תהליכים עסקיים, או לסכם טפסים של משכנתא או תביעות לשורה אחת ברורה.
הכותב הוא מוביל תחום דאטה ו־AI בחטיבת הטכנולוגיות של חברת מיקרוסופט
הדבקת הפערים תהיה קשה מתמיד | עו"ד סהר פלד
כשאדם בא ליצור תוכן, הוא רוצה הגנה על היצירה הייחודית שלו. אבל מי מגן על היצירה של אדם מפני מכונת AI, שסורקת אותה כדי לייצר על בסיסה יצירות חדשות עבור משתמשים אחרים?
מהו המעמד של היצירות שנוצרו בידי אותם כלי בינה מלאכותית? מה קורה כשהבינה המלאכותית מציעה תוצאה זהה למשתמשים שונים? והאם היא בכלל לא משנה את המקור ורק מעתיקה אותו?
העניין של הכלים הללו לא התברר מספיק בבתי המשפט, כדי לדעת אם יכירו ביצירה שנוצרה על ידי כלי AI ככזו שזכאית להגנה. לכן, המשתמשים חייבים להיות מודעים לזכויות שלהם, או יותר נכון - לשלילת הזכויות.
בעיקר, הם צריכים להיות מודעים לחוסר הוודאות המשפטי. למשפט תמיד לקח זמן להדביק את הטכנולוגיה, והפעם זה עלול להיות קשה מתמיד.
הכותב הוא שותף במחלקת הייטק והון סיכון במשרד עמית, פולק, מטלון, ומרכז תחום הקניין הרוחני בו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
