"איום ממשי": בכירי ההייטק מתדלקים את המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט

ראשי תעשיית ההון סיכון – המממנים את הסטארטאפים – קוראים להייטקיסטים להצטרף להפגנה הקרובה במוצ"ש • וגם: יוזמים פעילות "הסברה" בתוך החברות עצמן ומול גורמים ממשלתיים

מיכה קאופמן, צילום: רוני כנעני

"נלחמים נגד פסקת ההתגברות", "נלחמים נגד אפליית נשים להט"בים וערבים", "נלחמים נגד ביטול עילת סבירות", "נלחמים נגד מינוי שופטים ויועמ"שים ע"י פוליטיקאים" – אלו הסיסמאות שמופיעות על גבי פרסום שמפיצים החל מאתמול (שלישי) גורמים בכירים ביותר בעולם ההייטק הישראלי, בהם מנכ"לים בולטים של סטארטאפים ומשקיעי קרנות הון סיכון.

המוחים מכריזים על הצטרפותם להפגנה שתיערך במוצאי שבת הקרובה נגד הרפורמה במערכת המשפט ומשיחות עם מארגניה עולה כי בכוונתם גם לפתוח בקמפיין הסברה בתוך חברות ההייטק, וגם מול דרג מקבלי ההחלטות.

הקמפיין החדש הוא נערך כהמשך ישיר של קמפיין המחאה מדצמבר האחרון שהתפרסם תחת הכותרת "מכתב ההייטקיסטים".

הפגנה בכיכר הבימה נגד הרפורמה במערכת המשפט // קרדיט: עומדים יחד

במכתב ההייטקיסטים שפורסם בדצמבר, דרשו בכירי ההייטק מנתניהו לשמור על הסטטוס קוו בחברה הישראלית ולעצור את כדור השלג ההולך ומתעצם ושלדבריהם עלול לפגוע בכלכלה הישראלית ולהבריח משקיעים מאירופה ומארה"ב.

הבכירים נימקו את פנייתם לראש הממשלה בכך ש"פגיעה במעמדו של בית המשפט, כמו גם פגיעה בזכויות מיעוטים יהוו איום קיומי ממשי על תעשיית ההייטק המפוארת שנבנתה בישראל בעמל רב במשך שלושת העשורים האחרונים".

כעת, מעלים הבכירים המוחים הילוך, ובכוונתם להצטרף למחאה באופן אקטיבי ולארגן שורת פעולות מחאה והסברה. לדברי אחד מיועצי התקשורת שמושכים בחוטים של ההתארגנות – זו הקודמת וזו הנוכחית – צפויים להגיע להפגנה שתיערך במוצ"ש עובדים מההייטק, מנכ"לים של חברות הייטק וסטארטאפים, ולצדם גם אנשי קרנות ההון סיכון.

בנייר עמדה של המוחים תחת הכותרת "ההייטק מרים דגל שחר: פה לא תהיה דיקטטורה" נכתב בין השאר כי תעשיית ההייטק חייבת את שגשוגה ל"הון זר שנכנס לישראל שמאמין בטאלנט הישראלי". הון זר שלדבריהם "מממן 80% מתעשיית ההייטק המקומית". המוחים מתריעים במסמך העמדה כי "עכשיו, ישראל עשויה להפוך ממדינה ליברלית פרוגרסיבית, ל'דמוקרטיה על הנייר'".

מיכה קאופמן שובר שתיקה (בפייסבוק)

נוסף להצטרפות פיזית למחאה, מתכננים המוחים פעילויות גם בתוך החברות עצמן. בין אותן פעילויות, מתוכננת "פעילות הסברה בתוך החברות לעובדים לגבי המשמעות של ההפיכה המשפטית, שתועבר על ידי משפטנים ומרצים מהאוניברסיטאות".

מלבד הפעילות בתוך החברות, מתכוונים המוחים גם לפנות החוצה בצעדי שתדלנות (לובינג) "לקובעי מדיניות כדי להסביר את הנזק שעשוי להיגרם בעקבות הצעדים שמתכננת הממשלה". לדברי המארגנים, בימים אלה הם גם מגייסים כסף למימון המאבק.

כרזת מחאת ההייטקיסטים,

ברשימת הגורמים שמובילים את המחאה, אפשר למצוא שורה ארוכה ומכובדת של בכירים בסצנת הסטארטאפים וקרנות ההון סיכון הישראליות, שאולי מוכרים פחות לציבור הרחב, אך נחשבים מן הבכירים ביותר שפעילים בסצנת הסטארטאפים וההון סיכון.

בין השמות היותר מוכרים אפשר למנות מנכ"לים של שתי חברות ישראליות מפורסמות שנסחרות בוול סטריט – שי וינינגר מנכ"ל חברת הביטוח המקוון "למונייד", ואת מיכה קופמן מנכ"ל "פייבר".

קאופמן אף הגדיל ופרסם בפייסבוק פוסט שבו כתב כי שבר שתיקה של שנים בפייסבוק כדי להצהיר על השתתפותו ב"הפגנת ההייטק" במוצאי שבת ולהזמין את הציבור להצטרף אליו.

קאופמן הדגיש בדבריו כי הוא לא מתיימר לכתוב בשם ענף ההייטק כולו, כי לא מדובר בפרסום "בעל אופי פוליטי", אלא "בהפגנה המבטאת את הרצון לשמר את ערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק".

על ההפגנה כתב קאופמן כי היא "איננה עוסקת בהחלפת שלטון, אלא היא קריאה לממשלה ולכנסת הנבחרים לנהוג באחריות ולא להרוס את המרקם החברתי-דמוקרטי העדין שהתקיים בישראל מאז הקמתה תחת ממשלות הימין והשמאל כאחד".

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב, צילום: רויטרס

קאופמן הוא רק אחד מן השמות הבולטים שלוקחים חלק בהתארגנות, אולם לצידו ניצבת שורה ארוכה של שמות מן המוכרים והמשפיעים בסצנת הסטארטאפים וההון סיכון.

בין המנכ"לים אפשר להזכיר גם את שחר חן מאקוואנט (Aquant), עופר בנגל יו"ר רדיס, רוני זהבי מייסד היי בוב, אלון ורבר מנכ"ל פיקסלוט, גל שאול  ממייסדי מאוגורי, עוז אלון  מנכ"ל האניבוק, גיא חבקין מנכ״ל לייפביוטיק, גל סלומון מייסד Clew Medical, דורון טמיר מייסד ומנכל למינסט, אודי פלס מייסד פרנדלי רובוטיקס ומעין כהן מנכ"לית הלו הארט.

בין משקיעי ההון סיכון אפשר למנות את אדם פישר מקרן בסמר, מיכל גבע מקרן טריוונצ'רס, ארז שחר וסיון שמרי דהן מקרן קומרה קפיטל, רונה שגב מקרן TLV פרטנרס, יודפת הראל בוכריס מקרן בלאמברג קפיטל, מפקד 8200 לשעבר ומשקיע ההון סיכון פנחס בוכריס, היזם איל ולדמן מנכ"ל מלאנוקס לשעבר שנמכרה לענקית השבים אנבידיה, יזם הסייבר שלמה קרמר, המשקיע והיזם דב מורן (הנחשב מאבות הדיסק און קי), המשקיעים גיגי לוי, זיו קופ, רפי גדרון, ענת נשיץ, יובל קמינקא מייסד סימפלי, רון עצמון יו"ר אותנטיקס והיזם אורני פטרושקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר