"לרוץ קדימה". ביבס | צילום: גדעון מרקוביץ

חיים ביבס: "כסף שנחסוך בזכות אופטימיזציה – יושקע בחזרה בעיר"

יו"ר מרכז השלטון המקומי: "ככל שיהיו בערים יותר מצלמות ויכולות מעקב, נוכל להגיע בזמן אמת למפגעים" • ראיון מיוחד ל"ישראל היום" לקראת ועידת החדשנות העירונית Muni Expo

טכנולוגיות מתקדמות שיוטמעו בערים השונות, יוכלו לשפר את ביצועי הרשויות, לחסוך במשאבים ולייעל את המערכת. המעקב אחר הנעשה בעיר מאפשר לרשות לספק תגובה מהירה באירועי חירום, וכן לסייע בחיסכון במים, חשמל, לייעל פינוי אשפה ועוד.

מרכז השלטון המקומי יקיים את ועידת החדשנות העירונית Muni Expo, בין התאריכים 6־8 בדצמבר, במתחם אקספו תל אביב. יותר ממאה חברות וסטארטאפים יציעו פתרונות בתחומים שונים: בטחון, פינוי אשפה, מערכות השקיה חסכוניות, מידול שכונות חדשות ועוד.

ועידת החדשנות העירונית Muni Expo, צילום: מרכז השלטון המקומי

"מערכות עם בינה מלאכותית שמייצרות אופטימיזציה של תהליכים בסוף חוסכות כסף, בין אם זה באשפה, במים ועוד. הכסף שנחסך, חוזר להתחלק לפי העוגה. אם חסכתי כמה מאות אלפי שקלים בנושא מים - הכסף יכול לחזור להיות מושקע בחינוך", מספר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות.

הנושא של הביטחון האישי של האזרח בישראל הוא אתגר כבד. איך מתמודדים מול האתגר?

"אנחנו פורסים בעיר מצלמות במיליוני שקלים. ככל שיהיו יותר מצלמות ויותר יכולות מעקב, ככה תוכל להגיע בזמן כמעט אמת למפגעים. כמו כן קיימת אפשרות להטמעת מערכות זיהוי פנים בכניסות לערים והיציאות מהן. זה קיים בשדות תעופה ובמקומות בעולם. זה יכול ליצור הרתעה יותר גדולה. אנשים צריכים לדעת שהם לא יכולים לעשות דברים ולברוח. דרך מערכות טכנולוגיה מתקדמות הגיעו גם יחסית מהר לדוקר מחולון" (עדי מזרחי).

"פורסים בעיר מצלמות במיליוני שקלים", צילום: מרכז השלטון המקומי

"היום כל החניונים עם מצלמות. מרגע שאנחנו רואים גניבת רכב אנחנו מייצרים עם המשטרה מעקב אחר הגנבים, תופסים אותם ומביאים אותם למעצר, אבל בסוף השופט מחליט שהם יהיו במעצר בית ברמאללה. נו באמת. אין לך יכולת לעקוב אחרי זה".

מה עם אתגרי התחבורה? זה משהו שאפשר להתעלות עליו?

התחבורה הציבורית בישראל נמצאת בפיגור של עשרים שנה, היא לא מטופלת, גם אין תוכנית ארוכת טווח ואין אסטרטגיה בנושא. משרד התחבורה נמצא עשור או שניים מאחור בתחום, וזה הולך ומידרדר. אנשים קונים מכוניות פרטיות, מבזבזים דלק ומזהמים אוויר. אני מקווה שכל שר תחבורה שייכנס לתפקיד יישם את התחבורה החכמה הבאה: יותר גט טקסי, יותר רכבים שיתופיים, רכבים אוטונומיים, קווים קצרים ושאטלים מהשכונות למרכזי התחבורה ולתחנות הרכבת. כמובן לשים דגש על תוכנית הארכת המטרו - הוא צריך להגיע מזרחה, צפונה ודרומה".

"התחבורה הציבורית בישראל נמצאת בפיגור של עשרים שנה" (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: יהושע יוסף

על איזה פרויקט עתידי אפשר להצביע?

"כל מערכות ההשקיה האוטומטיות. הבינה המלאכותית בוחנת את הזמן האופטימלי להשקות בהתאם לטמפרטורה והלחות, ואז לא נוצר מצב שחמישים אחוז מהמים מתאדים כי חם מדי והפוך - אתה לא משקה כשיורד גשם. אתה חוסך".

"נוסף על כך, אנחנו מנסים להכניס את מה שקיים בניו יורק או בערים גדולות אחרות - הרבה מאוד מצלמות, אנליטיקות שהתכלית שלהן זה להקפיץ בזמן אמת את המערכת ולטפל בזמן אמת בגניבת רכבים, שריפות ביער בן שמן, כל דבר שמייצר טיפול נדרש מיידי של אבטחה. לאט לאט אנחנו נכנסים לתחום ה'סייף' (בטיחות), בהנחה שהמשרד לבטחון פנים ייכנס פנימה לתהליך".

המערכות המתקדמות ורישות העיר במצלמות עלולים לפגוע בזכות הכי בסיסית לפרטיות. איך מתגברים על זה?

"כשמתקינים מצלמות בחניונים ובפארקים מרכזיים, התכלית היא לשמור על הביטחון של התושבים והילדים שלהם. הייתי במדינות בעולם שברגע שאתה עובר ברמזור אדום, אתה מקבל סמס לטלפון עם דו"ח על זה שעברת באדום. אנחנו לא שם, אנחנו במדינה דמוקרטית שיודעת לשמור על הגבולות ויש לנו מספיק יועצים משפטיים".

מצלמות אבטחה בכניסה לירושלים, צילום: אורן בן חקון

"ככל שיבינו במשרדי הממשלה, שגם מבחינת רגולציה ישחררו קצת יותר את היכולת לרוץ קדימה ומצד שני יביאו את המשאבים הנכונים, נוכל להכניס את החידושים למערכת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...