חברת SpaceX של אילון מאסק ביצעה בהצלחה ניסוי הצתה קריטי במנועי רקטת הסטארשיפ שלה, צעד משמעותי לקראת שיגור מבחן נוסף שצפוי להתקיים בשבוע הבא, זאת לאחר שני כישלונות רצופים בניסויים הקודמים שלה.
ביום שני הפעילה החברה שישה מנועי ראפטור על רקטת הסטארשיפ במתקן הניסויים בדרום טקסס. המנועים פעלו במשך כ-60 שניות, ו-SpaceX אישרה את הצלחת הניסוי בהודעה ברשת החברתית X: "הסטארשיפ השלימה ניסוי הצתה סטאטי ארוך בשישה מנועים והיא עוברת הכנות אחרונות לקראת ניסוי הטיסה התשיעי".
Starship completed a long duration six-engine static fire and is undergoing final preparations for the ninth flight test pic.twitter.com/o3WWjwtFre
— SpaceX (@SpaceX) May 13, 2025
למרות ש-SpaceX טרם הודיעה רשמית על תאריך יעד לשיגור, בעקבות הודעות למשמר החופים באזור השיגור נראה כי הוא עשוי להתרחש כבר ביום רביעי הבא, 21 במאי. אם הכל יתנהל לפי התוכנית, הסטארשיפ צפויה להמריא לחלל ולטוס חצי דרך מסביב לעולם, במטרה לבצע כניסה מחדש לאטמוספירה ונחיתה מבוקרת באוקיינוס ההודי.
הניסוי המיועד מגיע אחרי שני כישלונות רצופים בשיגורי הסטארשיפ - בינואר ובמארס. בשני המקרים, הרקטה איבדה כוח והתפרקה לאחר כשמונה דקות טיסה. חוקרים מטעם SpaceX, שעבדו תחת פיקוח מנהל התעופה הפדרלי האמריקני (FAA), קבעו כי הכישלון בטיסת הניסוי בינואר נגרם בשל דליפות דלק שהובילו לשריפות בתא האחורי של הרקטה.
המהנדסים הסיקו שהדליפות נגרמו ככל הנראה מ"רעידות במהלך עליית הרקטה לחלל". בניסוי שהתבצע ב-6 בארס, SpaceX ערכה שינויים בצינורות ההזנה המובילים דלק למנועי הראפטור, ביצעה התאמות לטמפרטורות הדלק, והפעילה את המנועים בהגדרת דחף חדשה.
זה לא פתר את הבעיה. שוב, מנועי הסטארשיפ נכבו מוקדם מדי, והרקטה התפרקה לפני שנפלה לכדור הארץ. SpaceX דיווחה על "אירוע אנרגטי" בחלק האחורי של הסטארשיפ, שהוביל לאובדן של מספר מנועי ראפטור, ולאחר מכן לאובדן השליטה על כיוון הרקטה ולניתוק התקשורת עמה.
מה שמייחד את הטיסה הקרובה היא העובדה שזו תהיה הפעם הראשונה ש-SpaceX תשתמש במאיץ ממוחזר, ששימש כבר בטיסת מבחן קודמת. זהו צעד משמעותי בתוכנית הסטארשיפ, שכן החברה מעוניינת שמרכיבים מסוימים בסטארשיפ יהיו ניתנים לשימוש חוזר מהיר, ויפעלו בסופו של דבר יותר כמו מטוס מאשר כרקטה מסורתית.
המאיץ המיועד לשיגור בטיסה ה-9 ביצע את טיסתו הראשונה בינואר, כאשר הגיע לקצה החלל, שחרר את שלב הסטארשיפ העליון של SpaceX, וחזר לכן השיגור, שם הוא נתפס באוויר על ידי זרועות מכניות כבדות. SpaceX תנסה לשחזר את התפיסה גם בטיסה הבאה.
מעבר לתיקון הבעיות מהמשימות האחרונות, מהנדסי SpaceX להוטים להדגים שני אלמנטים נוספים של הסטארשיפ בטיסה הקרובה: שחרור לוויינים ומגן חום משודרג המתוכנן לעמוד טוב יותר בטמפרטורות לוהטות של עד 1,430 מעלות צלזיוס במהלך הכניסה מחדש לאטמוספירה.
הצלחה בטיסה הקרובה תהיה צעד משמעותי עבור נאס"א, שיש לה חוזה עם SpaceX בשווי יותר מ-4 מיליארד דולר לפיתוח גרסה של סטארשיפ להנחתת בני אדם על הירח. כמו כן, הממשל האמריקני הנוכחי הציע לבטל את רקטת ה-SLS של נאס"א לטובת חלופות מסחריות בעלות נמוכה יותר, כמו הסטארשיפ.
כישלון נוסף עלול להעמיד את שיתוף הפעולה האסטרטגי החשוב הזה בסימן שאלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו