כוכב הלכת T Coronae Borealis . צילום: נאס"א

פעם ב-79 שנים: אירוע אסטרונומי נדיר בדרכו

אסטרונומים רבים חוזים כי התפרצות הכוכב "T Coronae Borealis", תיראה בכדור הארץ במהלך השנה הקרובה ובנאס"א מגדירים אותה כ"אירוע של פעם בחיים" • "זה יהיה אירוע שייזכר לדורות כאשר יתרחש"

הכוכב הבא, גרסת החלל החיצון: בעוד שנותרה ההתלהבות מליקוי החמה המלא שהתרחש בתחילת החודש, אירוע אסטרונומי נדיר נוסף בדרך, כך לפי דיווחי סוכנות החלל האמריקנית נאס"א.

הפעם, מדובר בפיצוץ נובה (התפרצות דרמטית המתרחשת במערכת כוכבים כפולה) המצויה במרחק של 3,000 שנות אור מכדור הארץ. אסטרונומים רבים חוזים שניתן יהיה לצפות בפיצוץ הדרמטי בעין בלתי מזויינת במהלך שנת 2024 והוא מוגדר בהתלהבות על ידי הסוכנות כ"אירוע של פעם בחיים".

הטכנולוגיות של נאס''א שייקחו את האנושות אל מאדים // צילום: נאס''א

"לרוע מזלנו, אנחנו לא יודעים לתזמן את הרגע שבו הנובה תתרחש באותה מידת דיוק כמו ליקוי החמה האחרון שהיה, אולם זה יהיה אירוע שייזכר לדורות כאשר יתרחש", טען ביל קוק, ראש משרד סביבות המטאורידים (MEO) במרכז החלל של נאס"א שבמדינת אלבמה, בראיון לאתר "פוקס ניוז".

הכוכב "T Coronae Borealis", המכונה גם "כוכב הלהבות", הוא אחד מ-10 נובות חוזרות ידועות בגלקסיית שביל החלב. "נובה טיפוסית כוללת כוכב כדוגמת ענק אדום - שהוא כוכב גדול יותר מהשמש שלנו, וננס לבן, שהוא כוכב שגודלו דומה לזה של כדור הארץ", ציין קוק.

ליבת גלקסיית שביל החלב, צילום: נאס"א

קוק הוסיף והסביר כי "הענק האדום משליך חומרים על פני השטח של אותו ננס לבן. הם מקיפים זה את זה והם קרובים מאוד. כשכמות מספקת של חומר מושלך על פני השטח של הננס הלבן - הטמפרטורה שלו עולה ברמה כזו שהוא גורם לתגובה גרעינית על פני השטח של הננס הלבן".

לדברי קוק: "כאשר זה קורה, הננס הלבן פולט את כל החומר הזה לחלל והוא נעשה בהיר מאוד בשיעור של פי כמה מאות מבהירותו המקורית. אם הננס הלבן קרוב אלינו באופן יחסי, אנחנו נראה כוכב חדש מתחיל להופיע בשמיים שלנו".

ננס לבן כפי שצולם בידי הטלסקופ צ'אנדרה, צילום: רויטרס

עוד הוסיף קוק כי "הכוכב החדש נראה רק באמצעות טלסקופ, אך התגובה הגרעינית תגרום לו לזהור בבהירות כזו שניתן יהיה לצפות בו גם בעין בלתי מזויינת". 

הכוכב Coronae Borealis חריג מבחינה זו כיוון שהוא לא "מתפוצץ" פעם אחת בלבד אלא מתפוצץ מחדש כל 79 שנים בערך. כך או כך, מדובר באירוע שבני אדם יכולים לחזות רק פעם אחת במהלך חייהם.

צפייה בטלסקופ, צילום: AP

ומה באשר למה שמעניין באמת את האסטרונומים החובבים ולא רק אותם: כיצד אם בכלל יהיה ניתן לצפות במחזה הנדיר והמרהיב?

ובכן, הבשורה במקרה הזה היא חצי חיובית: נכון לעכשיו עומדת מידת הבהירות של הכוכב על 10+, מה שאומר שתוכלו לצפות בו רק אם יש ברשותכם טלסקופ מקצועי קטן לכל הפחות.

נאס"א, צילום: רויטרס

"לכשיתרחש, תוכלו לצפות בפיצוץ - שהוא בעצם האור שמחוללת פליטת החומר מפני השטח של הננס הלבן. אם תפנו את מבטכם מעט ימינה מקבוצת הכוכבים הרקולס, אתם תראו כוכב חדש שפתאום יופיע שם", הבטיח קוק.

"זה ייראה כאילו הופיע משום מקום וניתן יהיה לצפות בו במשך שבוע לערך לפני שיהפוך להיות עמום שוב", אמר והוסיף לסיכום: "הפעם הבאה שזה יקרה תהיה בעוד 79 שנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו