לא להאמין: חתיכת זבל מתחנת החלל פגעה בבית של משפחה

חתיכה במשקל של שני קילו, חלק ממשטח זבל עצום מתחנת החלל הבינלאומית, נפל על ביתה של משפחה מפלורידה • נאס"א: "היה אמור להישרף בכניסה לאטמוספירה, משתדלים להפחית את הסיכון לאנשים על כדור הארץ כמה שיותר"

תצלום של תחנת החלל הבינלאומית מעל כדוה"א שנעתה ממצלמת גוף של אסטרונאוט. צילום: נאס"א

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם חיים בשלווה את החיים שלכם, כשלפתע – חלק מתחנת החלל הבינלאומית נופל על גג הבית שלכם. וזה בדיוק מה שקרה לאלחנדרו אוטרו לפני כחודש, כאשר בנו התקשר אליו ועדכן אותו שמשהו התרסק דרך גג הבית של המשפחה.

בהתחלה אוטרו חשב שמדובר במטאוריט, אבל כשהגיע לביתו ובדק מקרוב את החפץ, הוא הבין מיד שמדובר בפריט שנעשה על ידי בני אדם. השבוע הגיע האישור הרשמי מנאס"א - החפץ שקרע את גג ביתו של אוטרו היה חלק ממשטח של יותר משני טון של זבל חלל, המכיל סוללות ניקל מיושנות מתחנת החלל הבינלאומית.

בהודעה רשמית שפרסמה סוכנות החלל האמריקנית, נטען כי "החומר היה אמור להישרף במלואו במהלך הכניסה לאטמוספרה של כדור הארץ, אך עם זאת, חלק מהחומר שרד ונפל על בית בפלורידה". עוד נמסר כי הפריט נאסף על ידי עובדי הסוכנות בשיתוף פעולה מלא עם בעל הבית והוא הועבר לניתוח במרכז החלל על שם קנדי.

לטענת נאס"א, החפץ הוא חתיכה ממעמד במשקל שני קילו מציוד המשמש להרכבת סוללות בתחנת החלל הבינלאומית. עוד צוין כי למרות שהוא נמס מעט, החלק העיקרי הצליח לשרוד את הכניסה המהירה והחמה לכדור הארץ, לפני שנחת על ביתו של אוטרו.

בסוכנות אמנם הודו בטעות, אך התעקשו כי "הסוכנות נשארת מחויבת לפעול באחריות בכל הנוגע למחקר הנעשה במסלול הנמוך של כדור הארץ ולהפחית כמה שיותר את הסיכון לאנשים על פני כדור הארץ".

החלק מתחנת החלל הבינלאומית שהתרסק על ביתו של אוטרו, לצד החלק המקורי. נשמר כמעט בשלמותו, צילום: נאס"א

זבל חלל הופך להיות בעייתי יותר ויותר

עם ההתקדמות בחקר החלל בעשורים האחרונים, הולכת ומתגברת "תופעת הלוואי" של זבל החלל. סוכנויות וחברות רבות עובדות בשנים האחרונות למצוא פתרונות לתופעה המטרידה, כאשר רק לפני כחודשיים, חברת אסטרוסקייל, העוסקת בשירות לוויינים וקיימות מסלולית ארוכת טווח, שיגרה בהצלחה את לוויין הADRAS-J.

הלוויין, ששוגר על גבי משגר Electron של Rocket Lab מניו זילנד, מהווה את הניסיון הראשון בעולם לאפיין ולנתח את מצבה של פיסת זבל חללי גדולה במיוחד. במקרה הזה, מדובר בשלב שלישי של משגר יפני ישן שאורכו כ-11 מטר ומשקלו כשלושה טון, שיצא מפעולה ומשייט בחלל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר