היסטוריה: לוויין ניטור זבל-החלל הראשון בעולם שוגר בהצלחה

אולי תתפלאו לגלות, אבל זבל החלל שמקיף את כדור הארץ, הולך והופך לבעיה משמעותית • הלוויין, ששוגר על גבי משגר Electron של Rocket Lab, מהווה את הניסיון הראשון בעולם לאפיין ולנתח את מצבה של פיסת זבל חלל גדולה • "תקדים למשימות עתידיות בתחום"

שיגורו של ADRAS-J מניו זילנד.. צילום: אסטרוסקייל

חברת אסטרוסקייל, העוסקת בשירות לוויינים וקיימות מסלולית ארוכת טווח, שיגרה הלילה (בין ראשון לשני) בהצלחה את לוויין ה- ADRAS-J. הלוויין, ששוגר על גבי משגר Electron של Rocket Lab מניו זילנד, מהווה את הניסיון הראשון בעולם לאפיין ולנתח את מצבה של פיסת זבל חללי גדולה במיוחד.

לוויין ניטור זבל החלל הראשון בעולם שוגר בהצלחה // צילום: אסטרוסקייל



במקרה הזה, מדובר בשלב שלישי של משגר יפני ישן שאורכו כ-11 מטר ומשקלו כשלושה טון, שיצא מפעולה ומשייט בחלל. הלוויין של אסטרוסקייל מצויד באמצעי חישה וראיית מכונה מתקדמים, שאמורים לאסוף מידע על תנועת המשגר התקול, מצבו ומבנהו.

הלוויין מצויד בחיישני ניווט מיוחדים והוא ינסה להתקרב ולאפיין בבטחה את המשגר הנטוש. יחד עם זאת, אחד הקשיים המרכזיים איתם ADRAS-J יצטרך להתמודד הוא העובדה כי המשגר לא משדר אותות GPS המעידים על מיקומו והמידע אודותיו מוגבל יחסית.

הדמיה של לוויין ה- ADRAS-J בחלל., צילום: אסטרוסקייל

לדבריו של אופיר עזריאל, מנכ"ל אסטרוסקייל ישראל, ״בעידן שבו חקר החלל ומסחור החלל מואצים בקצב חסר תקדים, נושא פסולת החלל התגלה כאתגר קריטי שדורש התייחסות מיידית. היוזמה החדשה, משימת ADRAS-J, תקבע סטנדרטים חדשים בתחום הסרה אקטיבית של פסולת חלל (ADR) הנמצאת במסלול החללי סביב כדור הארץ״.

"משימת ADRAS-J יוצרת תקדים למשימות עתידיות ויכולות בדיקה בחלל״, אומר עזריאל. ״על ידי הפגנת יכולות התקרבות והתחברות (RPO) חיוניות, ADRAS-J תניח את הבסיס לעידן חדש של שירותים בטוחים ומאובטחים במסלול – תחום שיהפוך למציאות ריאלית עבור ממשלות ועסקים מסחריים ברחבי העולם, כולל כאלו בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר