אחרי שאבד איתה הקשר: שוחזר לחלוטין הקשר עם החללית וויאג'ר 2

לאחר שקיבלה לפני יותר משבועיים הוראה לשנות את זווית האנטנה שלה, מה שגרם לכך שהקשר עימה נותק, הצליחו בנאס"א להחזיר לחלוטין את הקשר עם החללית • כעת, וויאג'ר 2 מצליחה לשלוח מידע בחזרה לכדור הארץ

הדמיה של וויאג'ר 2 - התאומה של וויאג'ר 1. צילום: נאס"א

סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) הכריזה בסוף השבוע האחרון כי היא הצליחה לשחזר לחלוטין את הקשר עם החללית וויאג'ר 2, יותר משבועיים לאחר שהקשר איתה אבד בעקבות הוראה שנשלחה אליה בטעות ב-21 ביולי על ידי בקרי טיסה של הסוכנות, שגרמה לתזוזת האנטנה שלה ב-2 מעלות – מה שמנע ממנה להצליח לתקשר עם כדור הארץ.

בהודעה שפורסמה שלשום (שישי) מטעם הסוכנות, נכתב כי התקלה תוקנה בזכות פקודה חדשה שנשלחה אל החללית, הנמצאת במרחק של לא פחות מ-19.9 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ, שהורתה לה להזיז את האנטנה שלה לכיוון כדור הארץ. זאת, לאחר שבנאס"א קיבלו אותות מהחללית ביום שלישי האחרון. בכך, וויאג'ר 2 חזרה לשדר כרגיל מידע אל הסוכנות, מה שמעיד כי היא מתפקדת כרגיל ושהיא נמצאת במסלולה באופן תקין.

החללית תוכננה כך שהיא מאפסת את ההתמצאות שלה באופן אוטומטי מספר פעמים בשנה על מנת שהאנטנה שלה תהיה מכוונת לעבר כדור הארץ. הפעם הבאה שהאיפוס הזה צפוי להתרחש תהיה ב-15 באוקטובר, אך בסוכנות החליטו לא להמתין עד אז ולפעול להשבת התקשורת בהקדם האפשרי.

החללית וויאג'ר 2 לפני ששוגרה לחלל, ב-1977, צילום: איי.פי.

זו אינה הפעם הראשונה שבה נאס"א איבדה את היכולת לתקשר עם וויאג'ר 2, לאחר שבשנת 2020 מדענים כיבו את מערכת הרדיו המאפשר את יצירת הקשר עם החללית. כשזו חזרה לעבוד במרץ 2021, הוויאג'ר 2 עדיין תפקדה.

וויאג'ר 2 שוגרה מכדור הארץ לחלל ב-20 באוגוסט 1977, כחלק ממסע בן 10 שנים בין כוכבי הלכת הגדולים והרחוקים של מערכת השמש. לפני שיצאה בסוף 2018 ממערכת השמש, אחרי שהשלימה את משימתה, הצליחה החללית לעבור את צדק, שבתאי, אורנוס ונפטון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר