"הקול אוף דיוטי הבא": מערכת האימון הווירטואלית של כוחות הביטחון נפתחת לציבור

חברת קומבטיקה חושפת לראשונה זירת משחק VR ענקית - ומכריזה על הקמת חטיבת גיימינג שתנגיש את הטכנולוגיה הצבאית לציבור • "כולנו גיימרים, תמיד ידענו שיום אחד ניקח את החברה לכיוונים האלה"

מאימוני סימולציה לכוחות הביטחון - למשחק VR // קומבטיקה

מהפכה בעולם הגיימינג הישראלי: חברת קומבטיקה (COMBATICA), המתמחה באימוני סימולציה מתקדמים לכוחות הביטחון, תחשוף מחר (שלישי) לראשונה את הסבת טכנולוגיית האימון הצבאית שלה למשחק VR המוני. במסגרת כנס GameIS באיירפורט סיטי, תפעיל החברה זירת משחק וירטואלית ענקית בגודל של 24×12 מטר - כמעט כמו מגרש כדורסל מלא.

בזירה המרשימה יוכלו המשתתפים להתנסות בטכנולוגיה שעד כה שימשה רק את צה"ל, משטרת ישראל וכוחות מיוחדים בעולם. השחקנים ינועו בחופשיות במרחב הפיזי כשהם מצוידים בנשק אלקטרוני וקסדות מציאות מדומה, יתמודדו מול יריבים וירטואליים או אחד מול השני, ויחוו מכשולים ואתגרים שמופיעים בתוך המשקפיים בלבד. הקהל יוכל לצפות בהתרחשות דרך מסכים חיצוניים.

"החברה הוקמה בתחילת 2021 על ידי שלושה שותפים. כמה שנים לפני כן הקמנו מעבדה לפיתוח סימולטורים והצלחנו להוכיח שצה"ל בפיגור טכנולוגי ומצד שני התעשיות הולכות עם טכנולוגיות של שנות ה-80 – והן משמעותית פחות טובות מול גופים כאלה ואחרים במזרח התיכון שאיש לא רוצה להיות בפיגור אחריהן", מספר אראל הרצוג, מייסד שותף וסמנכ"ל אסטרטגיה בקומבטיקה, בשיחה עם "ישראל היום".

המייסדים, שכוללים גם את יאיר רוטנברג (מנכ"ל) ואיתי ברסי (CTO), שירתו יחד בצבא בתחום הסימולציה, והקימו את המחלקה שזכתה לכינוי "מעבדת עתיד" (FutureLabs). "ב-2019 אימנו אלפים רבים ואז החלטנו לפתוח חברה פרטית. כשהקמנו את החברה המטרה שלנו הייתה לפתח את פלטפורמת האימון הכי טובה בעולם", מוסיף הרצוג.

טכנולוגיית האימון הצבאית של קומבטיקה הפכה למשחק VR המוני, צילום: COMBATICA

מ"מעבדת עתיד" לחברה פורצת דרך

החברה פיתחה את פלטפורמת Combatica Training Platform (CTP) - מערכת מציאות מדומה מתקדמת המשמשת כיום לאימון יחידות עילית, משטרות וגופי אבטחה ברחבי העולם. הטכנולוגיה, המבוססת על בינה מלאכותית מתקדמת, יוצרת דמויות וירטואליות – אויבים, חשודים, אזרחים ובני ערובה – המגיבים בזמן אמת לפעולות השחקן ומתקשרים גם אחד עם השני. לפי נתוני החברה, המערכת כבר שימשה לאימון של כמעט 2,000 חיילים, כולל "רוב יחידות הכוחות המיוחדים בישראל", והיא מופעלת בארבע יבשות, כולל שותפות בישראל עם אמרל, חברה בת של רפאל.

המערכת מאפשרת לצוות להתאמן יחד באימוני קבלת החלטות – עם "מחבלים" שמגיבים למה שקורה, ללא מגבלות מזג אוויר או שטח. "אתה יכול לעשות טעויות קריטיות – בלי לשאת בתוצאות", מדגיש הרצוג. "כל קצין היום ביחידה לוחמת יאמר לך שאימון רגיל הוא מורכב, יקר ולא מציאותי".

גם לעומת המערכות הווירטואליות הקיימות, לקומבטיקה יש יתרון משמעותי. "אם תסתכל על סימולטורים היום, הרעיון הוא שאכיפת חוק וצבאות ברחבי העולם מתאמנים ברובם עם מסכי לחיצה, והחייל או הקצין עומד במקום ויורה על מסך. זה באופן מובנה לא מציאותי", אומר הרצוג. "הם אולי חוסכים כסף על תחמושת ובטוחים יותר, אבל הם לא מגבירים את יעילות האימון".

יתרון בולט של המערכת הוא הפשטות והניידות שלה. "הציוד שלנו בא בכמה מזוודות – ואפשר לפרוס אותו בכל חדר רגיל. זו מערכת מאוד פשוטה להפעלה", מסביר הרצוג. המערכת מגיעה לאתרי אימונים בארגז גדול אחד ופועלת על גבי קסדות Meta Quest 2 עם רצועת ראש ייעודית וסוללות חיצוניות, לצד רובי איירסופט M4. המערכת מאפשרת לעד 50 משתתפים להתאמן יחד באותו מרחב פיזי, כשהם יכולים לשתף פעולה בתרחישים מורכבים או להתחרות זה בזה בסביבה מציאותית ומאתגרת. 

"הרבה מההזדמנויות שיצרנו בתחום הביטחוני – תופסות גם לגיימינג", צילום: COMBATICA

התוכניות: מתחמי משחק ותחרויות

הבשורה המשמעותית שתוצג מחר בכנס היא הקמת חטיבת הגיימינג של החברה. על רקע הנתון שבשוק הגיימינג יש יותר כסף אפילו מאשר בתעשיות ביטחוניות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי לפתוח שוק חדש לגמרי עבור החברה הישראלית. "המטרה היא לקחת את הסימולציה הסופר מציאותית ולהנגיש אותה לציבור. זה 'קול אוף דיוטי' הבא - זו השאיפה", מתלהב הרצוג. 

המייסדים, שכולם גיימרים בעצמם, ראו את הפוטנציאל העסקי בהסבת הטכנולוגיה לשוק הפרטי. "תמיד ידענו שיום אחד ניקח את החברה הזו גם לכיוונים האלה. בפועל מה שקרה שכשהמערכת הגיעה לבשלות – ראינו שהרבה מההזדמנויות שיצרנו בתחום הביטחוני – תופסות גם לגיימינג. ידענו שנעשה את זה – פשוט זה משהו שקרה באופן אורגני".

הרצוג מספר כי החברה ביצעה מעין "סקר שוק" במהלך הדגמות המערכת ברחבי העולם: "בכל מקום שהיינו בעולם – עשינו בעצם סקר שוק מלא. בגלל שאנחנו מגיעים מהזווית הביטחונית, החוויה יותר כיפית. זה יותר אדרנלין".

בשלב הראשון, הטכנולוגיה תגיע למתחמי משחק ייעודיים. "זה לא אומר שזה לא יגיע לבית בעתיד", מרמז הרצוג, שמספר כי בתכנון החברה לארגן ליגות מסודרות של תחרויות. "הולכות להיות ליגות לכל דבר. גם בארץ יש לנו שיח עם זכיינים".

כנס GameIS מהווה הזדמנות ראשונה לציבור הרחב להתנסות בטכנולוגיה המתקדמת. "המתקן VR המלא יהיה פעיל משעה 9:00 בבוקר עד 16:00 אחר הצהריים. אני ממליץ להגיע בין 10:30-14:00", אומר הרצוג, ומדגיש: "אנחנו מקבלים חלק מאוד נכבד מהאולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר