היכל התהילה העולמי של משחקי הווידאו, הממוקם במוזיאון הלאומי למשחק בסטרונג, רוצ'סטר, ניו יורק, הכריז בסופ"ש החולף על ארבעה משחקים חדשים שהצטרפו לשורותיו בטקס השנתי לשנת 2025. המשחקים שנבחרו – "דיפנדר", "טמגוצ'י", "גולדן איי 007" ו"קווייק" – זכו להכרה בזכות השפעתם העמוקה על תעשיית המשחקים ועל התרבות הפופולרית.
דיפנדר, משחק הווידאו (ארקייד) משנת 1981, שפותח על ידי וויליאמס אלקטרוניקס, היה חלוץ בתחום משחקי היריות בחלל. השחקן היה אחראי על חללית שנועדה להגן על בני אדם מפני חייזרים תוקפניים, תוך שימוש במערכת שליטה שכללה חמישה כפתורים ושני ממדי תנועה – משהו שלא היה נפוץ במשחקים אחרים באותה תקופה. המשחק הציג רמת קושי גבוהה שמשכה שחקנים מסורים והוכיח כי קהל הגיימרים מוכן לאתגרים מורכבים. "דיפנדר שינה את הדרך שבה תכננו משחקי וידאו", אמר ג'רמי סוסייר, סגן נשיא המוזיאון.
טמגוצ'י, שהושק ב-1996 על ידי חברת Bandai היפנית, הפך לתופעה תרבותית עולמית. המכשיר הקטן, דמוי ביצה, אפשר לשחקנים לטפל בחיית מחמד דיגיטלית – להאכיל אותה, לשחק איתה, לנקות אחריה ואפילו לדאוג לבריאותה. המטרה הייתה לשמור על החיה בחיים, והכישלון בכך הוביל ל"מוות" וירטואלי, שהשפיע רגשית על שחקנים רבים. "טמגוצ'י הציג חוויה של חיבור ואחריות, בניגוד למשחקי תחרות או קרבות", הסבירה קריסטי היסרט, מנהלת האוספים במוזיאון. המשחק מכר מעל 82 מיליון יחידות עד 2017 והשפיע על משחקי סימולציה רבים שבאו אחריו.
גולדן איי 007, משחק יריות מגוף ראשון משנת 1997 שפותח על ידי Rare עבור קונסולת נינטנדו 64, נחשב לאחד המשחקים המשפיעים בהיסטוריה. הוא מבוסס על סרט ג'יימס בונד באותו שם משנת 1995 והציג משחקיות חלקה ומצב מולטיפלייר לארבעה שחקנים ששינה את פני משחקי היריות. המצב, שאפשר לחברים להתחרות זה בזה על אותו מסך, הפך ללהיט והשפיע על משחקים כמו Halo ו-Call of Duty. המשחק היה השלישי הנמכר ביותר עבור הקונסולה, עם כ-8 מיליון עותקים שנמכרו.
קווייק, שפותח על ידי id Software ויצא ב-1996, היה ציון דרך טכנולוגי. המשחק הציג מנוע גרפי תלת-ממדי מתקדם ששיפר משמעותית את החוויה הוויזואלית והמשחקית של כותרי יריות מגוף ראשון. בניגוד למשחקים קודמים, שהסתמכו על גרפיקה דו-ממדית מעובדת, קווייק הציע סביבות תלת-ממדיות מלאות ותנועה חלקה. הוא גם תמך במשחק מקוון, מה שהפך אותו לחלוץ בתחום הגיימינג המרובה משתתפים. אגב, קהילת המודינג של קווייק ממשיכה ליצור תוכן חדש למשחק, כולל מפות וגרסאות משופרות, מה שמראה על השפעתו המתמשכת.
המשחקים נבחרו מתוך רשימה של 12 מועמדים סופיים, שכללה כותרים כמו Angry Birds, Call of Duty 4: Modern Warfare ו-Frogger. היכל התהילה מתמקד במשחקים שהשפיעו על התעשייה או על התרבות, בין אם דרך חדשנות טכנולוגית, משחקיות ייחודית או פופולריות מתמשכת.
ההכרה במשחקי הווידאו מדגישה את האבולוציה של תעשיית המשחקים, ממכונות ארקייד פשוטות ועד לחוויות תלת-ממדיות מורכבות. היא גם מזכירה לנו כיצד משחקים יכולים לעצב תרבות וליצור קשרים רגשיים עמוקים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו