הטירוף לא עוצר: כך משחק המחשב פורץ הדרך הפך לאחת הסדרות המדוברות של התקופה

"פולאאוט", הלהיט החדש של אמזון פריים וידאו, כבר הפכה לתופעה של ממש – מבלי שרבים יודעים על המקורות שלה • כיצד היא סללה את דרכה לשלל סוגי ספינאופים, מה צופן לה העתיד ואיך מת'יו פרי קשור אליה? כל הפרטים

מתוך "פולאאוט". צילום: יחסי ציבור

כולם מדברים לאחרונה על "פולאאוט", סדרת הטלוויזיה המצליחה של אמזון פריים וידאו, אבל לא רבים יודעים כי זו התחילה את דרכה דווקא בסוף שנות ה-90,כמשחק תפקידים מצליח אך נישתי למחשב האישי, שסלל את הדרך לשורה ארוכה של המשכונים, ספינאופים ופריקוולים מכמעט כל ז'אנר אפשרי.

הביקורות משבחות, הבאזז ברשת מטורף ואפילו צופים מזדמנים, שעד כה לא שמעו על העולם הפוסט אפוקליפטי הקשוח של "פולאאוט", יודעים כי זו אחת הסדרות הלוהטות ביותר על המסך הקטן. מה שרבים לא יודעים על הסדרה המדוברת של אמזון פריים וידאו, זה שהיא החלה את דרכה בסוף שנות ה-90 כמשחק תפקידים מצליח אך נישתי למחשב האישי, שסלל את הדרך לשורה ארוכה של המשכונים, ספינאופים ופריקוולים מכמעט כל ז'אנר אפשרי.

המשחק הראשון בסדרה, שנקרא בפשטות "פולאאוט", שוחרר ל-PC ול-Mac בשנת 1997, ונחשב כבר אז ליצירת מופת. משחק התפקידים הזה, שהוצג מזווית ראייה אלכסונית והופץ על ידי חברת Interplay ז"ל, עורר לחיים את ז'אנר משחק התפקידים העייף והחבוט, ולרוב תמצאו אותו בדירוגי המשחקים הכי טובים בכל הזמנים – ללא קשר לפלטפורמה, לסגנון או לטרנד גיימינג חולף.

המשחקיות העמוקה והממכרת, היכולת ליצור ולעצב דמות כמעט מאפס ולהעניק לה מגוון תכונות, כישורים ויכולות, העלילה המסועפת והמרתקת, הגרפיקה המשובחת (כמובן ביחס לתקופה ולז'אנר) והקלאסה הכללית עשו את שלהם, ובשנים שלאחר מכן הולידה הסדרה שלושה כותרי המשך ישירים, כולם מצליחים ומוצלחים: "Fallout 2" מ-1998; הפרק השלישי ופורץ הדרך בסדרה הושק ב-2008, והחליף לראשונה את זווית הראייה מאלכסונית (בדומה למשחקי יריות כמו "קול אוף דיוטי"); ואילו "Fallout 4" שוחרר ב-2015. נכון, ארבעה משחקים בכמעט שלושה עשורים זה די מעט, אבל טרם הזכרנו את כל הספינאופים שיצאו עם השנים וחלשו על מספר לא מבוטל של ז'אנרים. "Fallout Tactics", למשל, הוא משחק אסטרטגיה ראוי בהחלט מ-2001; "Fallout Shelter" הוא סימולטור ניהול משאבים חינמי מ-2015  (מיותר לציין שצריך לבנות ולתחזק בו "כספת" שבה שוכנים ניצולי אפוקליפסה, נכון?); ומה תגידו על משחק הפליפרים (!) "Fallout Pinball" מ-2016?

למעשה, הכישלון האמיתי היחיד של הסדרה עד היום הוא הפריקוול "Fallout 76" ששוחרר ב-2018 – משחק תפקידים שעלילתו מתרחשת כ-100 שנים לפני מאורעות המשחק הראשון, ו-25 שנים לאחר המלחמה הגרעינית שהחריבה את כדור הארץ. הביקורות למשחק ההוא היו פושרות-מינוס, כאשר תלונות רבות הופנו כלפי הבאגים הרבים בו, העולם הפתוח הדליל והמשימות המשעממות שלו. למרות זאת, ההצלחה של סדרת הטלוויזיה הובילה לעניין מחודש במשחק הזה וב"פולאאוט 4", כששני הכותרים חווים בימים האחרונים נסיקה מטורפת בכמות ההורדות ובשעות המשחק בחנות המקוות Steam. לשם ההמחשה, "Fallout 4" (המעולה והמומלץ) לא הציג מספרים כאלה בשש השנים האחרונות, ואילו "76" (הבינוני) מפציץ עם שיאים שלא נראו מאז ההשקה המדשדשת שלו.

עטיפת "Fallout" המקורי // צילום: יחסי ציבור

העתיד אפוקליפטי מתמיד

אבל כל זה שייך לעבר, ואנחנו רוצים לדעת מה צופן העתיד של "Fallout" – ומתברר שלא מעט. מבחינת סדרת הטלוויזיה, אף שזה עדיין לא רשמי – אפשר לישון בשקט ולהיות בטוחים שהיא תחודש לעונה שנייה. גם מבחינת המשחקים לא חסרות הכרזות משמעותיות: קודם כל, "Fallout 5" נמצא בשלבי פיתוח, אבל אל תצפו לשחק בו לפני 2026, לכל המוקדם. עד אז, כל מי שפספס את הגרסה המקורית של "Fallout 4" לפלייסטיישן 4 ולאקסבוס One, ישמח לדעת שכבר בשבוע הבא, ב-25 באפריל, יזכה המשחק לשדרוג חינמי שיתאים אותו לדור הקונסולות הנוכחי – הפלייסטיישן 5 וה-Xbox סיריז X.

השדרוג הזה יכלול תמיכה בגרפיקה ברזולוציית 4K, קצב פריימים גבוה יותר (FPS) שיספק אנימציה חלקה יותר, ושיפורים אחרים. גם גרסת ה-PC של המשחק תקבל באותו יום עדכון משלה, שיכלול בין היתר תמיכה במסכים אולטרה-רחבים, תיקוני באגים ומבחר תוספות קוסמטיות כמו סקינים לכלי נשק ולדמויות, ואפילו כלי נשק חדשים לגמרי, דוגמת משגר כדורי בייסבול – פריט חובה בכל בית. תגידו מה שתגידו על האפוקליפסה, היא מעולם לא נראתה מבטיחה יותר, למרות כל המוטציות המבחילות והיצורים המבעיתים שמסתובבים חופשי מעל פני השטח החרוכים. זה בעצם חלק מהחן שלה.

כבר לא נישה. מתוך "Fallout" המקורי, צילום: צילום מסך מתוך המשחק

5 דברים שלא ידעתם על "Fallout"

  • סרטי "מקס הזועם" העניקו השראה רבה ליוצרי המשחקים, כמו גם הספר "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" והרומן המדע בדיוני "הימנון ללייבוביץ'" מ-1959. בצירוף מקרים מעניין, הסרט "פיוריוסה" – ספינאוף/פריקוול של "מקס הזועם", יגיע לקולנוע בחודש הבא.
מתוך "Fallout Tactics", צילום: צילום מסך מתוך המשחק
  • אחת הדמויות המזוהות ביותר עם המותג הוא הילד הבלונדיני החייכן שמניף את האגודל שלו (סדרת הטלוויזיה מרחיבה קצת יותר לגביו). קוראים לו Vault Boy, והסיבה שהוא מרים את האגודל, כך לדברי יוצרי המשחקים, היא רק לשם האירוניה – המלצה להסתכל על חצי הכוס המלאה. נכון, העולם על הפנים, אבל יהיה בסדר. אולי.
Vault Boy, צילום: צילום מסך מתוך המשחק
  • מאז 2008, המפתחת של (רוב) משחקי "Fallout" והמשווקת של כולם הייתה חברת Bethesda, שכן Interplay כבר לא קיימת. מכיוון שמיקרוסופט רכשה את Bethesda ב-2021, האם זה אומר שהפרק החמישי ייצא רק לאקסבוקס ולמחשב? שאלה טובה.
"פולאאוט", צילום: JoJo Whilden/Prime Video
  • בתחילת תהליך הפיתוח של המשחק המקורי, שקלו היוצרים כמה קווי עלילה אחרים, כמו פלישת חייזרים ומפגש עם דינוזאורים עתידניים. בסוף בחרו בעולם פוסט-אפוקליפטי. הצליח להם.
מתוך "Fallout Shelter", צילום: צילום מסך מתוך המשחק
  • לא אחר ממת'יו פרי, כוכב "חברים" המנוח, גילם דמות חשובה בספינאוף נוסף בסדרה, "Fallout: New Vegas" מ-2010. השחקן, שהיה גיימר נלהב והעריץ את המותג, דיבב במשחק ההוא דמות של בעל קזינו מרושע בשם בני, ולאחר מותו, מעריצי "Fallout" ספדו לו.
דמותו של מת'יו פרי ב"פולאאוט", צילום: צילום מסך מתוך המשחק
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר