חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב יצרו מאגר פנים ישראלי ראשון מסוגו, שעתיד לשמש כלי מחקר חשוב בתחומי הפסיכולוגיה, מדעי המחשב והשיווק. לדברי החוקרים, המאגר החדש מציג פתרון לבעיה משמעותית במחקר המדעי: חוסר ייצוג של אוכלוסיות לא-מערביות במאגרי הפנים הקיימים ברחבי העולם.
המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Behavior Research Methods, בוצע בהובלת ד"ר ניב רגב מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, בשיתוף פרופ' כרמל סופר מבן גוריון, פרופ' בת-שבע חדד מאוניברסיטת חיפה ופרופ' טל מורן מהאוניברסיטה הפתוחה.
הבעיה: מאגרים הומוגניים
רוב מאגרי הפנים הקיימים במחקר המדעי מייצגים אוכלוסיות מערביות לבנות והומוגניות, והדירוגים שלהם נשפטים בעיקר על ידי מדרגים מערביים. מצב זה מעלה חששות לגבי יכולתם של המאגרים הללו לייצג בצורה מהימנה את כל האוכלוסיות הקיימות בעולם.
פרצופים אנושיים והבעות פנים משחקים תפקיד מרכזי באינטראקציות חברתיות ולכן הם נמצאים בשימוש נרחב במחקרים פסיכולוגיים, במדעי החברה, במדעי המחשב ובמדעי הנתונים. העדר ייצוג מתאים של מגוון תרבותי ואתני עלול להטות את תוצאות המחקרים.
המאגר הישראלי: פתרון חדשני
מאגר הפנים הישראלי (Israeli Face Database - IFD) כולל תמונות פנים של ישראלים ממגוון אתני רחב, שלא יוצג עד כה בספרות המדעית הקיימת. המאגר מציג מספר תמונות עבור כל "זהות פנים", כאשר כל זהות מציגה הבעות פנים שונות.
בנוסף לתמונות, המאגר כולל נתונים דמוגרפיים מפורטים על זהויות הפנים, נתוני תיקוף של ההבעות כפי שדורגו על ידי משתתפים מישראל, וגם נתוני נורמות עבור תפיסות חברתיות שונות כמו דומיננטיות ואמפתיה, כפי שדורגו על ידי משתתפים מישראל ומארצות הברית.
הבדלים תרבותיים מעניינים
הניתוח חשף כי השיפוטים לגבי הפרצופים היו דומים בין התרבויות, מה שמחזק את אמינות המאגר. עם זאת, נמצאו הבדלים מעניינים: מעריכים משתי התרבויות נבדלו בדירוג של הטיפוסיות הנתפסת, האטרקטיביות והמגוון האתני הנתפס של הפנים.
"מאגר הנתונים נותן מענה לפער בתחום זה בכך שהוא כולל אנשים מאוכלוסייה לא-מערבית מגוונת במיוחד. השילוב בין פסיכולוגיה חברתית ובין מחקר מסורתי של זיהוי פנים מוביל לכך שלמאגר יש תכונות פסיכומטריות חזקות שמעידות על תקפותו ואמינותו", מסביר ד"ר רגב.
השפעה על המחקר העתידי
לדברי החוקרים, המאגר החדש צפוי לשמש חוקרים בתחומים רבים, כולל פסיכולוגיה חברתית וקוגניטיבית, מדעי המחשב ושיווק. "תכונות אלו מאפשרות לחוקרים לראות הבדלים עדינים בין אנשים ובין תרבויות באופן שבו הם תופסים פרצופים", מוסיף ד"ר רגב. "'זהויות הפנים' הרבות שנכללות במאגר הופכות אותו לאחד ממאגרי המידע הגדולים של פנים אנושיות שזמינים למחקר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו