המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי (מולמו"פ) הציגה היום (שני) בפני ועדת החינוך בכנסת דוח שחושף לראשונה, במודל כלכלי מבוסס נתונים ישראליים, את התשואה הגבוהה של השקעה בחינוך מדעי בגיל צעיר ואת הכדאיות הכלכלית המשמעותית של השקעה בחינוך מדעי וטכנולוגי (STEM).
לפי ממצאי הדוח, כל שקל שמושקע בתלמידי STEM יכול להחזיר למשק עד פי 17 בתוספת תוצר ופריון – החזר שמדגיש את הפוטנציאל הלא ממומש של ההשקעה בתחומי המדע והטכנולוגיה.
המחקר, בראשות ד"ר אריאל היימן ופרופ' חיים טייטלבאום, בחן את ההשפעה הכלכלית של תוכניות התערבות בלימודי המתמטיקה והמדעים שהופעלו בישראל מאז 2011, ובמיוחד תוכנית "עתודה מדעית טכנולוגית" ו"לתת חמש". ניתוח הנתונים הראה כי השקעה ממוצעת של כ-11,440 שקל לתלמיד לאורך שש שנות לימוד (מכיתה ז' עד י"ב) מניבה החזר כלכלי משמעותי למשק, הנע בין 98,000 שקל ועד כ-192,000 שקל לתלמיד, עם שיעור תשואה פנימי (IRR) של בין 16% ל-21%.
במסגרת המחקר, פותח מודל כלכלי ייעודי על בסיס נתונים מישראל, הבוחן את הכדאיות הכלכלית והמשקית בהשקעה לאומית בחינוך מוגבר במקצועות המתימטיקה והמדעים. המודל מניח את התשתית האמפירית למדידת ההחזר במונחים כלכליים (IRR, NPV) כתוצאה מהשקעה ממשלתית בעידוד למידה למקצועות ה-STEM, ומדידת התוצר המשקי העודף המתקבל מהסללת תלמידים למקצועות המדעיים בתחום ההייטק בהיותם בוגרים.
עוד נמצא במחקר, כי התשואה הגבוהה ביותר נמדדה בקרב תלמידות - החזר של פי 16.8 להשקעה, עם תרומה ניכרת לפריון ותוצר - וכי בוגרי תוכניות STEM משתלבים בהצלחה גבוהה יותר במקצועות ההייטק, שבהם התרומה לעובד למשק גבוהה.
עוד עולה מהמחקר, כי מיקוד ההשקעה בפריפריה ובאוכלוסיות מוחלשות הוכח כיעיל יותר מהשקעה אוניברסלית, שעלולה להיתקל באפקט של רוויה.
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל אמרה על הדוח: "הנתונים מדברים בעד עצמם - השקעה ב-STEM היא השקעה בעתיד של כל אחת ואחד מאיתנו. אם נוביל שינוי מערכתי בהוראת מדעים בפריפריה, נחולל קפיצת מדרגה אמיתית בתשתית האנושית של ההייטק הישראלי, נוכל לסגור פערים, לממש כישרונות, ולבנות דור עתיד תחרותי ומתקדם שיחזק את כלכלת ישראל ועמידותה החברתית".
יו"ר המולמו"פ, פרופ' נוגה קרונפלד-שור: "המחקר מחזק את ההבנה שהשקעה בתחום זה היא השקעה בעתיד המדינה, והיא נכונה גם מבחינה כלכלית. בנוסף, המחקר מדגיש את החשיבות העצומה שיש להשקעה מוקדמת וממוקדת באוכלוסיות הסובלות מתת ייצוג בתחומי ההייטק".
ד"ר אריאל היימן מעורכי המחקר: "תוצאות המחקר מצביעות על התשואה הגבוהה בפן הכלכלי ועל כך שהשקעה בחינוך המדעי היא אינטרס עליון של מדינת ישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
