החיים הם סרט מד"ב: צפו בטיסת הניסוי הראשונה של המונית המעופפת

במסגרת "מיזם הרחפנים הלאומי", בוצעו בישראל טיסות מבחן ראשונות ברחפנים אוטונומיים המסוגלים לשאת שני נוסעים • "כלי הטיס יוכלו לעקוף את פקקי התנועה ולהקל על הגודש"

לחתוך את הפקקים מהאוויר. הניסוי שנערך בישראל . צילום: מארק נומדר

האם בעתיד הלא-רחוק נוכל לחתוך את הפקקים "מהאוויר"? השבוע נערכו, לראשונה בשמי ישראל, טיסות ניסוי ברחפנים חשמליים אוטונומיים, המיועדים לשנע מטענים כבדים וגם להטיס נוסעים ממקום ממקום. טיסות המבחן נערכו במסגרת "מיזם הרחפנים הלאומי", שהחל לפני כשלוש שנים בהובלת משרד התחבורה, נתיבי איילון, רשות החדשנות ורשות התעופה האזרחית. מטרתו היא להכשיר את התשתית הטכנולוגית והרגולטורית בישראל לצורך שימוש ברחפנים למשלוחים, שינוע סחורות וכשירות תחבורתי. 

ניסוי ראשון במונית אווירית- מיזם הרחפנים הלאומי // צילום: B.Y הפקות ותוכן

טיסות המבחן השבוע נערכו במנחת המסוקים בקיסריה ובשדה תימן באזור באר שבע. בקיסריה, הטיסה חברת הרחפנים Dronery כלי-טיס חדשני מדגם EH-216 שפיתחה חברת EHANG הסינית. מדובר למעשה ב"מונית מעופפת" המיועדת לשני נוסעים, ומסוגלת לשאת עד 220 ק"ג ולטוס למרחק של כ-30 קילומטר במהירות שיוט של 130 קמ"ש ומהירות מקסימלית של 160 קמ"ש. בטיסת המבחן השבוע, המריא כלי-הטיס וטס לאורך 2.2 קילומטר. בחודש מרץ, השתתפה חברת Dronery, המפתחת שירותי שליחויות ותחבורה אוויריים במרחב האורבני, בניסוי שבחן שימוש ברחפנים לצורך שינוע מנות דם מבית החולים רמב"ם בחיפה למרכז הרפואי לגליל שבנהריה.

בטיסת המבחן השנייה, שנערכה בשדה תימן, נעשה שימוש ברחפן תוצרת כחול-לבן, AIR ZERO של חברת AIR. כלי-הטיס הזה יכול לשאת עד שני נוסעים ומטען במשקל כולל של עד 250 ק"ג, ולטוס למרחק של עד 160 קילומטר. חברת AIR הישראלית מצויה בימים אלה בתהליך להשגת רישיון תעופה לכלי הטיס שלה מול רשות התעופה הפדראלית (FAA), והיא צופה שתתחיל כבר בשנה הבאה לספק כלי-טיס ראשונים ללקוחות.

תטוס למרחק של עד 160 ק"מ. המונית המעופפת, צילום: מארק נומדר

מיזם הרחפנים הלאומי החל ב-2019, כאשר השלב הראשון התמקד בהטסת מטענים קטנים, ואילו השלב השני, שהחל בינואר השנה, מטרתו להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם, שבו משתתפות עשרות חברות מתעשיית הרחפנים הישראלית, למעלה מ-19,000 גיחות מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר כי ישראל היא מהמובילות בתחום בעולם. "הניסוי הוא אבן דרך חשובה במיזם הרחפנים הלאומי וישראל זוכה להכרה בינלאומית על היותה מהמובילות בתחום בעולם". אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון, הוסיפה כי "מטרת המיזם היא לספק מגוון פתרונות טכנולוגיים כדי להקל על העומס בכבישים. כלי הטייס שנבחנים כעת, יוכלו לעקוף את פקקי התנועה ולהקל על הגודש על ידי הורדת רכבים ומשאיות מהכבישים".

מיועדת לשני נוסעים. המונית המעופפת, צילום: מארק נומדר

מוניות מעופפות ראשונות בפאריז, שיקאגו ודובאי

רובנו ודאי זוכרים את המכוניות המעופפות מסדרת הסרטים המיתולוגית "בחזרה לעתיד" מסוף שנות השמונים. כעת, נראה כי החזון העתידני הזה עומד להתממש כבר בשנים הקרובות, וישנן מספר ערים בעולם שרוצות לעשות היסטוריה. לקראת המשחקים האולימפיים בפריז בקיץ 2024, הודיעו המארגנים כי בכוונתם לבצע פיילוט ראשון מסוגו במהלך המשחקים, בשירות של מוניות מעופפות שיסיעו אנשים בין שדה התעופה ואתרים שונים בכפר האולימפי.

בשנת 2025 ישיקו חברת התעופה "אמריקן אירליינס" וחברת הרחפנים Archer Aviation בעיר שיקאגו שירות של מוניות מעופפות, המיועדות לארבעה נוסעים, אשר יטיסו לקוחות של חברת התעופה, תוך עשר דקות, מנמל התעופה למרכז העיר, ולהיפך. חברת התעופה כבר רכשה מארצ'ר כ-200 מוניות מעופפות במיליארד דולר. גם איחוד האמירויות רוצה להיות אחת הערים הראשונים שיחנכו שירות תחבורה עירוני אווירי. לא מכבר הכריזה דובאי כי בשנת 2026 יושק בעיר שירות של מוניות מעופפות, מתוצרת Joby Aviation, אשר יקשר בין ארבע תחנות ברחבי העיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר