הארכיאולוג המצרי הבכיר זאהי חוואס דחה טענות לפיהן פרעה מתקופת יציאת מצרים היה המלך אמנחותפ השלישי, והגדיר אותן כפרשנות אישית שאינה מבוססת על ראיות מדעיות. חוואס אמר את הדברים בראיון מיוחד לאתר החדשות המצרי אל-יום אל-סבעה.
חוואס התייחס לדבריו של האגיפטולוג ד”ר טארק פארג’, שטען לאחרונה כי קיימים סימנים המצביעים על כך שאמנחותפ השלישי היה "פרעה של משה". לדברי חוואס, "כל מה שנאמר על פרעה של יציאת מצרים הוא בגדר השערות בלבד, שאינן שייכות לא למדע ולא לאמת". הוא הוסיף כי אין כל הוכחה מוחלטת או ישירה לזהותו של פרעה מהסיפור המקראי.
לדבריו, המקורות ההיסטוריים והדתיים אינם מציינים מועד ברור או דמות מסוימת, אלא מתייחסים בעיקר למקום ההתרחשות. חוואס הסביר כי זו גם הסיבה שלא נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים, לא במקדשים ולא בקברים, הקשורים לפרעה של יציאת מצרים. לדבריו, המקדשים במצרים העתיקה נבנו לצורכי פולחן, והעיטורים שעל קירותיהם נועדו להציג את המלך כמי שמקיים טקסים, מנצח אויבים ומקריב לאלים, כחלק מהפיכתו לדמות אלוהית. מאחר שפרעה של משה אינו משתלב בתבניות הללו, לא נותר עליו תיעוד חזותי או כתוב.
במהלך הרצאה שנשא בארמון האמיר טאז בקהיר אמר פארג’ יום קודם לכן כי לשיטתו קיימות אינדיקציות לכך שאמנחותפ השלישי הוא הפרעה שעמד בראש מצרים בתקופת יציאת בני ישראל. לדבריו, חוקרי מצרים העתיקה וחוקרי המקרא מסכימים בדרך כלל כי אירוע היציאה התרחש בתקופת הממלכה החדשה, בין השושלות ה־18 ל-20, וכי הוא מתוארך לרוב למאה ה-15 לפני הספירה.
פארג’ ציין כי לפי מסורות שונות, יותר מפרעה אחד היה מעורב בסיפור: פרעה אחד שלט כאשר משה עזב את מצרים, ופרעה אחר עלה לשלטון כאשר שב אליה. לדבריו, לאורך השנים הוצעו מועמדים רבים לזהות פרעה של יציאת מצרים, בהם יעחמס הראשון, תחותמס השלישי, חַתשפסות, אמנחותפ השני, רעמסס השני, מרנפתח ואחרים. הוא הוסיף כי בהיעדר הוכחה חד-משמעית, הוויכוח יימשך, וכי הצעתו הנוכחית מזהה את אמנחותפ השלישי, אביו של אחנאתון, כפרעה של משה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
