ציוויליזציית ענק לא מוכרת נחשפה בעומק האמזונס

מחקר גדול בן 25 שנים שופך אור על תרבות עתיקה שנכחדה לפני אלפי שנים • אנשי אותה הציוויליזציה הצליחו להקים רשת רחובות סבוכה ולקיים אורח חיים מתקדם שהמדענים טרם הצליחו להבין לעומקו

אזור האמזונס צפוף בעצים ויער, שמסתיר ממצאים ארכיאולוגיים רבים. צילום: אי.פי

מחקר גדול שפורסם בימים האחרונים בכתב העת היוקרתי Science, מסכם 25 שנות מחקר שנערכו על תגלית מדהימה ומפתיעה של ציוויליזציית ענק שחיה ושגשגה לפני אלפי שנים בתוך יערות הגשם לאורך נהר האמזונס.

אותה תרבות אבודה התבררה כבת 2,500 שנים, התפרסה על פני כאלף קילומטרים וכללה לפחות חמש ערים גדולות ומורכבות מבחינה הנדסית שהיו מחוברות ביניהן במערכת דרכים סבוכה ומתקדמת. סביב הערים האלו פעלו כפרים רבים שהתקיימו בעיקר על חקלאות.

שבט אבוד באמזונס נחשף. אזור שלא מפסיק להפתיע ולרתק. ארכיון // צילום: רויטרס

אחת הסיבות לכך שהתרבות הייתה אבודה במשך זמן כה רב, נובעת מהעובדה שיערות הגשם שצומחים למרגלות הרי האנדים במזרח אקוודור, כיסו לחלוטין את כל המבנים המורכבים האלו והסתירו אותם ממשלחות חיפוש ארכיאולוגיות לאורך השנים.

מי שזיהה לראשונה את התרבות הנשכחת הזו היה החוקר הצרפתי סטפן רוסטן, ששם לב לפני 25 שנים כי באזור ישנם מאות תלים מעשה ידי אדם. בעקבות הזיהוי, צוות חוקרים ביצע סקירה של כל האזור וזאת על ידי מיפוי לייזר מוטס שחשף את הממצאים שהוסתרו על ידי העצים.

בית על גדות האמזונס. לאורך ההיסטוריה, אנשים התיישבו סביב הנהר העצום, צילום: GettyImages

בעקבות המיפוי הנרחב נערכו 20 מסעות ארכיאולוגיים לאזור, ונחשפו בין היתר חמש ערים עתיקות גדולות. "זה היה כמו לגלות את אל דוראדו (עיר הזהב האגדית שחיפשו הכובשים הספרדיים בדרום אמריקה א.ג.), לא חשפנו סתם כפר נידח - אלא מרחב עירוני שלם", אמר רוסטן לרשת AFP.

בתים ומערכת רחובות מתקדמת

החוקרים בחרו לקרוא לאנשי אותה התרבות בשם 'אנשי אופאנו' (כלומר אנשים לא ידועים). "על שרידי המבנים שחקרנו, מצאנו כל מה שיש לצפות לו בבית. היו בהם תנורים, כדים לשימור שיכר וזרעים, כלי בית ועוד. בערים שחשפנו, גילינו מערכת רחובות שנבנו באותה הצורה בה מתוכננת העיר ניו יורק כיום", סיפר החוקר.

נכון לעכשיו, החפירות לא הצליחו להסביר מה קרה לאנשי המקום ומדוע הם נעלמו. "התגלית מלמדת שבאמזונס חיו לא רק ציידים-לקטים, אלא התקיימו בו גם אוכלוסיות עירוניות מורכבות. מדובר כאן על תרבות עצומה ומתקדמת שעוד הבנו עד הסוף את מימדיה", רוסטן סיכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר