"אפס אכיפה": בגלל הרס פלשתיני - אתר חורבת עמיר, שנמצא בשליטה ישראלית, בסכנה

באתר, הסמוך לקריית נטפים, ממצאים רבים מתקופת בית שני שטרם נחקרו • בין הממצאים: אחוזת קבר מפוארת, שבעליה נמנו עם העילית החברתית של ממלכת יהודה • דו"ח: "האתר נמצא בהליך מתקדם של השמדה, ובקרוב יחדל מלהתקיים"

האתר, סמוך לקריית נטפים. "נמצא בהליך מתקדם של השמדה". צילום: המועצה האזורית שומרון

פלשתינים הורסים בשיטתיות אתר ארכיאולוגי חשוב במערב השומרון, באזור שמוגדר שטח C, בשליטה ישראלית מלאה, תוך שהרשויות האמונות על האזור נמנעות מלבצע אכיפה במקום.

בימים האחרונים הרסו הפלשתינים את חורבת עמיר, שנמצאת באזור קריית נטפים והכפר קרוואת בני חסן. מדובר באתר מתקופת בית שני הכולל כמה ממצאים שטרם נחקרו. בין היתר, במקום נמצאת אחוזת קבר בשם דיר א־דרב, שעל פי הערכת החוקרים בעליה נמנו עם העילית החברתית של ממלכת יהודה, מבנה גזית בשם קלעת פרדוס, חורבת פרדוסי ומגדלי שדה מונומנטליים בשם קצר מנצורה וקצר כואה.

מימין: האתר בשנת 2007 ומשמאל, כיום, צילום: המועצה האזורית שומרון

מאז 2007 מתבצע פיתוח מאסיבי פלשתיני בתחומי הפוליגון, שכונה שכוללת בתים וכבישים שנבנו על האתר, ובימים אלו נפרצות דרכים חדשות במרכז האתר כהכנה לתשתיות בתים. הממצאים והשרידים במקום נהרסים ונעלמים לחלוטין כחלק מהפיתוח הפלשתיני. בין היתר תועד באתר כיצד בנו הפלשתינים טרסות על חומה, תוך שימוש באבנים העתיקות מהאתר, בניית יסודות למבנים חדשים בסמוך ועל שרידים, ובניית שכונה שלמה על גבי האתר.

"הליך מתקדם של השמדה"

"האתר נמצא בהליך מתקדם של השמדה, ותוך זמן לא רב יחדל מלהתקיים כאתר עתיקות. האכיפה באזור אפסית, ואם יימשך המצב האתר יחדל מלהתקיים", נכתב בדו"ח חמור של ארגון "שומרים על הנצח".

לאחרונה ביקשו בקמ"ט ארכיאולוגיה של המנהל האזרחי לפעול במקום ולאכוף את החוק, אך באופן חריג צה"ל אסר פעילות באתר, שממוקם ממערב לכפר הפלשתיני קרוואת בני חסן.

"הכפר יושב במרחב ארכיאולוגי עשיר בריכוז האתרים שבו. האתרים שסביב הכפר סובלים מהרס כבד ומהשמדה בהכוונת עיריית הכפר", נמסר מארגון שומרים על הנצח. "צה"ל לא משתלט על האירוע, לא מבין את חומרת המצב ואינו מקיים אכיפה, בעוד אתרים בני אלפי שנים נמחקים לחלוטין. אנו קוראים להתערבות חירום דחופה של שר הביטחון, השר סמוטריץ' הממונה על העניינים האזרחיים במשרד הביטחון ושר המורשת לעצור ולהעמיד לדין את אנשי הכפר, לעצור את ההרס המתחולל ולקיים חפירות הצלה דחופות".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, גינה גם הוא את מה שמתרחש במקום: "פעם אחר פעם אנחנו רואים כיצד ברגל גסה הרשות הפלשתינית מנתצת את ההיסטוריה. מדינת ישראל צריכה לפעול".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "הטענה מוכרת. האכיפה תתבצע בהתאם להערכת המצב ולשיקולים מבצעיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר