של מי טביעת היד המסתורית הזאת? הגילויים המרתקים מול חומות ירושלים

במהלך חפירות ארכיאולוגיות לקראת עבודות תשתית: נמצאו מקטעים בני אלף שנה מתעלת החפיר העמוקה שהקיפה את העיר • עם גילוי הממצאים ברחוב סולטן סולימאן, אותר שריד לתקופה קדומה: כף יד אנושית • מנהל רשות העתיקות: "רבים חלמו וחלמו, אבל רק כשעומדים מול הממצאים אפשר להבין את גודל האירועים והתהפוכות"

מצביעה על כיוון לכוחות בשעת מלחמה או בכלל מעשה קונדס תמים? טביעת היד העלומה שנמצאה בחפירות רשות העתיקות, צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

רשות העתיקות מפרסמת היום (רביעי) כי תעלת חפיר ענקית בת כ-1,000 שנים וטביעת כף יד מסתורית חצובה בסלע, נחשפו מול חומות ירושלים. החלקים החדשים ממערך ההגנה על חומות ירושלים העתיקה התגלו במהלך חפירות ארכיאולוגיות של הרשות ברחוב סולטאן סולימאן.

תעלת חפיר בת כ-1,000 שנים התגלתה מול חומות ירושלים // צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

חפירות שנעשו כהכנה לעבודות תשתית ופיתוח של חברת מוריה לפיתוח ירושלים, חשפו מקטעים מתעלת החפיר העמוקה שהקיפה את העיר במטרה להגן עליה, החל מהמאה ה-10 לספירה, וייתכן שאף קודם לכן. באחד מהמקטעים נחשפה בקיר התעלה טביעת כף יד חצובה, שפישרה לא ידוע. רחוב סולטן סולימאן, שלאורכו ממוקמים שער שכם ושער הפרחים, עובר בצמוד לחומה הצפונית העתיקה של ירושלים.

 
תעלת חפיר ענקית בת כ-1,000 שנים. ממצאי רשות העתיקות, צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות
פקחי רשות העתיקות במהלך גילוי השרידים, צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

זובייר עדאווי, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, חפר לאחרונה את החפיר שנמצא ממש מתחת לרחוב. "אנשים לא יודעים, אבל הכביש הסואן הזה עובר על גבי על חפיר עצום", עדאווי ציין. "מדובר בתעלה ענקית, חצובה בסלע, שרוחבה לפחות 10 מ' ועומקה מ-2 עד יותר מ-7 מ' בנקודה העמוקה ביותר. תעלת החפיר מתוארכת ללפני כ-1,000 שנים, החל מהמאה ה-10 לספירה, והיא מקיפה כטבעת את כל העיר העתיקה. תפקידה היה למנוע מאויב שצר על העיר להתקרב אל החומה ולפרוץ פנימה" 

מנעה את כניסת האוייבים פנימה. תעלת החפיר הענקית, צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

"גיהנום של ממש": מנהרות הסתרים של העיר העתיקה

"אנשים מכירים מסרטים את החפיר ממבצרים וטירות באירופה, שם הוא בדרך כלל מלא במים", הוסיף עדאווי. "כאן הוא היה יבש, אבל עדיין בשל עומקו ורוחבו, הוא היווה מכשול רציני שהאט את תנועת החיילים".  חומות ירושלים ושעריה המרשימים אותם אנו רואים היום נבנו במחצית המאה ה-16 בידי הסולטאן הטורקי סולימאן הראשון. "החומות שעמדו כאן בימי הביניים מהמאה ה-10 לספירה, היו חזקות בהרבה, ואף לפני כן הקיף חפיר ענקי את חומות העיר", ציין ד"ר עמית ראם, מנהל מרחב ירושלים ברשות העתיקות.

"בעידן של קרבות אבירים, חרבות וחיצים ופרשים מסתערים, היו ביצורי ירושלים אימתניים ומשוכללים, והם כללו מספר חומות ואלמנטים שנועדו לעצור את הצבאות הגדולים שהסתערו על העיר. מי שביקש לכבוש את ירושלים הקדומה בימי הביניים נאלץ לעבור חפיר עמוק ושתי חומות עבות. כל אותה עת, מגיני העיר המטירו מקווי החומות אש וגופרית. זה היה גיהינום של ממש ואם זה לא מספיק, ביצורי העיר כללו מנהרות סתרים, שנחשפו גם הן על ידי הארכיאולוגים של רשות העתיקות. ממנהרות אלה הגיחו מגיני העיר שהיכו באויב, וכהרף עין, נעלמו בחזרה לתוך העיר דרך אותן מחילות משוכללות". 

"להריח את תמרות העשן": היסטוריה צבאית ענפה

"ההיסטוריונים שליוו את מסע הצלב הראשון מתארים כיצד הגיעו לכאן הצלבנים ביולי 1099", הוסיף ד"ר ראם. "הם עמדו תשושים אל מול אותו חפיר עצום שחשפנו ורק לאחר חמישה שבועות הצליחו לחצות אותו, בתחבולה ובמרמה ובמחיר דמים כבד, תוך כדי שהם סופגים אש כבדה ממגיני העיר המוסלמים והיהודים כאחד". במהלך החפירות התגלתה על דופן החפיר טביעת יד מסתורית עתיקה וחצובה בסלע. בשלב זה, החוקרים טרם פענחו את תעלומת החציבה.

"איננו יודעים האם טביעת היד נחצבה כמעשה ונדליזם, קונדס משעמום, או האם היא מסמלת משהו ולמעשה מצביעה לאיזשהו כיוון?", אמרו החוקרים. מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו הוסיף: "רבים חלמו ולחמו על ירושלים. כשעומדים מול הממצאים הארכיאולוגים הללו, אפשר להבין את גודל האירועים והתהפוכות שהעיר הזו עברה. אפשר לדמיין את המולת הקרב וכמעט להריח את תמרות העשן. אנחנו כמעט כל יום חושפים טפח מההיסטוריה המפוארת של ירושלים, והפעם אנו עדים להיסטוריה הצבאית העשירה שלה. נעשה כל מאמץ על מנת להנגיש ולהציג זאת לציבור". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר