על פי נתוני משרד החקלאות, מתחילת 2021 יובאו לנמלי ישראל יותר מחצי מיליון בעלי חיים במשלוחים החיים - עלייה של כ-59% לעומת המחצית הראשונה של שנת 2020. לשם ההשוואה, בשנת 2017 כולה הובלו במשלוחים מספר דומה של בעלי חיים. מארגון אנימלס נמסר: "אנו קוראים לחברי הכנסת והממשלה לפעול בדחיפות ולעצור את הטירוף".
במחצית הראשונה של שנת 2021, הובלו לנמלי ישראל 501,656 עגלים וטלאים, ש-56,234 מתוכם הועברו לרש"פ. בשנת 2020 הובלו לישראל 315,770 בעלי חיים לפיטום ושחיטה.
העגלים והטלאים השנה הובלו לישראל ב-80 מסעות ימיים, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2020, בה התקיימו 53 מסעות. המסעות התבצעו השנה על גבי 12 אניות, כאשר שלוש מתוכן הן אניות שלא הובילו בעלי חיים לישראל בשנים קודמות. 35 משלוחים הגיעו מפורטוגל, 21 הגיעו מרומניה, והיתר הגיעו מאוסטרליה, קרואטיה, סלובניה, מונטנגרו וצרפת.
העלייה חסרת התקדים בהיקפי המשלוחים החיים מתרחשת דווקא בשנה שהייתה עשויה להיות השנה האחרונה של המשלוחים החיים: הצעת חוק להפסקה הדרגתית של המשלוחים החיים בתוך שלוש שנים, שהוביל ח"כ מיקי זוהר בכנסת ה-20, זכתה לתמיכת הממשלה ואושרה בקריאה טרומית במליאה ללא התנגדויות עוד בנובמבר 2018, אולם הליך החקיקה נפסק עקב הקדמת הבחירות.
מאז, בכל כנסת הוגשו מספר הצעות חוק להפסקת המשלוחים החיים על ידי חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית, אולם הן לא קודמו. בכנסת הנוכחית הוגשו עד כה ארבע הצעות חוק לאיסור הדרגתי של המשלוחים החיים, בנוסח דומה להצעת החוק שעברה בקריאה הטרומית. הצעות החוק מובלות ע"י חה"כ שרן השכל (תקווה חדשה), מיקי זוהר (ליכוד), אבתיסאם מראענה (העבודה – הצעת החוק הונחה ע"י מרב מיכאלי טרם מינויה לשרה) ומוסי רז (מרצ – הצעת החוק הונחה ע"י תמר זנדברג טרם מינויה לשרה).
בנוסף, על פי דיווחים, התחזוקה הירודה של האניות מחו"ל יוצרת סכנה ממשית לבעלי החיים, ופגיעה בתנאי המחיה שלהם באופן הגורם להם סבל רב. משרד החקלאות לא נקט בסנקציות כלפי יבואנים או בעלי אניות שלא עמדו בהנחיות, למעט במקרים חריגים מאוד.
בהמשך לכך, מבקר המדינה הזהיר מפני "הסכנות הנשקפות לבריאות הציבור בארץ ולבעלי החיים המקומיים, עקב יבוא מקנה חי לישראל וחשיפת המדינה למחלות שאינן נפוצות באזור". בדו"ח שהוציא במאי שעבר, נכתב: "נוכח הפגיעה ברווחת בעלי החיים בהובלות אלו, ראוי כי משרד החקלאות ימשיך לקדם את תעדוף יבוא הבשר המצונן מחו"ל, מהלך אשר ייתן מענה למבקשים לצרוך בשר טרי בלי לגרום סבל נוסף לבעלי החיים בהובלות הימיות".
הדו"ח קורא לשפר את הפיקוח במסעות, במטרה לצמצם את הפגיעה בבעלי החיים, להטיל קנסות על יבואנים שיפרו את ההנחיות ולהתלות רישיונות יבוא.
עמותת אנימלס, המקדמת את הפסקת המשלוחים החיים, מסרה: "ההשתוללות חסרת התקדים של תעשיית המשלוחים החיים היא עוד הוכחה שמדובר במיעוט קיצוני, שימשיך בשלו כל עוד הוא יכול – לא אכפת להם מבעלי החיים, לא אכפת להם מהביקורת החמורה של מבקר המדינה, לא אכפת להם ש-86% מהישראלים תומכים בחקיקה להפסקת המשלוחים החיים. אותם מעניין רק הכסף שהם מגלגלים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו