אלפי עגורים אפורים נצפו ונשמעו השבוע בשמי הערבה התיכונה, בסימן לתחילתה של עונת הנדידה השנתית. הציפורים, בדרכן מאירופה לאפריקה ומדינות חמות נוספות, עושות שימוש בישראל כמסדרון תעופה אסטרטגי במסען הארוך דרומה.
למרות הסתיו הישראלי היבש, מבחינת בעלי החיים הנודדים החורף כבר כאן. מיליוני ציפורים חוצות את שמי המדינה בתקופה זו, כאשר אזור הערבה מהווה נקודת מעבר מרכזית. עבור העגורים, רובם מסוג העגור האפור, הערבה התיכונה משמשת תחנת עצירה חיונית בה הלהקות מוצאות מקורות מים ומזון המסייעים להן להמשיך את המסע.
עדי מטמון, טייס ממ"ג (כלי טיס קל המורכב ממצנח ממונע על גלגלים) ומורה דרך מעין יהב, תיעד את העגורים במהלך טיסה עם הזריחה. לדבריו, "נדידת העגורים נמשכת למעלה מחודש, בקבוצות קטנות של כ-15 עגורים וכן קבוצות גדולות יותר של כ-100 עגורים".
תנועת העגורים באוויר מדגימה התאמה אבולוציונית מתוחכמת לחיסכון באנרגיה. הציפורים מנצלות זרמי אוויר חמים העולים מהקרקע בשעות הבוקר. זרמים אלו מאפשרים להן להמריא בקלות ולדאות למרחקים ארוכים ללא מאמץ רב. העגורים עולים למרומים ועפים בגובה של כ-3,000 מטר, ולקראת ערב, כשהתרמיקה נחלשת, הם מנמיכים גובה להכנה להמשך הנדידה.
אסטרטגיית טיסה נוספת היא המבנה האופייני בצורת V שבו טסות הלהקות. טכניקה זו מאפשרת לכל פרט בקבוצה לחסוך באנרגיה הנדרשת לתעופה באמצעות ניצול זרם האוויר שנוצר מכנפיו של העגור שלפניו, ובכך מקטינה את ההתנגדות האווירודינמית.
העגור האפור הוא ציפור גדולה ומרשימה. אורך גופו נע בין 120 ל-140 סנטימטר, מוטת כנפיו (המרחק בין קצוות הכנפיים הפרושות) מגיעה ל-220 עד 245 סנטימטר, ומשקלו נע בין 3 ל-6.1 קילוגרמים. כל שנה חולפים מעל שמי ישראל מאות אלפי עגורים מסוג זה.
התצפיות השבוע מהוות תזכורת למיקומה הגיאוגרפי הייחודי של ישראל כגשר בין יבשות, המשמש נתיב חיוני לנדידת ציפורים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו