לצד היריבה המרה ברצלונה, ריאל מדריד היא הקבוצה הזרה האהודה ביותר כיום בישראל. הקהילה הזו מונה מאות אלפים, ובשל כוחה הרב נפתחו ברשת בארץ לא מעט אתרים, עמודים ופודקאסטים העוסקים בה. גם ארגוני אוהדים לא חסר, ואחד מהם הוא הארגון הרשמי "פנייה מדרידיסטה", שמונה כ־3,000 חברי מועדון שמשלמים דמי מנוי מדי שנה.
"הארגון הוקם ב־2018 אחרי שקיבל את ההכרה מהמועדון במדריד", מספר נשיא המועדון בארבע השנים האחרונות, אסף שקד, "בשביל להיות מועדון אוהדים רשמי ולהסדיר את זה מול הקבוצה. זה תהליך לא פשוט". הקשר עם המועדון, לפי שקד, מתבטא בכמה דרכים: "אחת מהן היא אירוח של שחקני עבר, לאירוע ההשקה של המועדון הביאו את איקר קסיאס למפגש עם אוהדים.
"זה אירוע של יותר מאלף איש, שמקרינים בו משחק ושחקן העבר מדבר עם האוהדים. שמרנו על קשר רציף עם המועדון בשנתיים האחרונות של המלחמה, לפני כן היה הרבה יותר קל. בינואר 2024 כמעט הבאנו לכאן את שחקן העבר ומאמן קבוצת המילואים אלברו ארבלואה, אבל אז התחילה המלחמה והכל נעצר".
קירוב לבבות
"אנחנו יכולים גם בכל משחק להגיש בקשה לרכישת כרטיסים במחירי עלות", ממשיך שקד, "לקלאסיקו בדרך כלל לא נותנים כי אין הקצאות, אבל לקראת אולימפיאקוס במחזור הקרוב בליגת האלופות קיבלנו שני כרטיסים ב־50 יורו. ארבעה אוהדים שלנו טסו למשחק נגד קייראט בקזחסטן, בסופר־קאפ בתחילת העונה שעברה קיבלנו 10 כרטיסים. אנחנו עורכים הגרלות וזה מאפשר לחברי המועדון לרכוש כרטיסים במקום לפנות לספסרים".
אז נכון, רוב האוהדים נשארים בארץ, אבל במשחקים הגדולים דואג להם ארגון האוהדים להקרנות מושקעות, שלפי שקד מושכים 500-400 איש ואף יותר. בבמה הזו, הארגון גם חולק כבוד לזכר אוהדי הקבוצה שנפלו במלחמה: "מפיק ההקרנות שלנו, שי רבין מ'ואמוס סקרינר', לקח יוזמה ושוחח עם המשפחות השכולות. השבוע גילינו על עוד חלל מהמלחמה שהיה אוהד ריאל, עידו טסטה ז"ל. אבא שלו סיפר שדמע כשראה כיצד הנצחנו אותו. זו המשמעות של הקהילה".
עוד מטרה חשובה עבור הקהילה הזו היא לקרב בין אנשים שמגיעים מרקעים שונים ושיש להם מכנה משותף - אהבה לאותה הקבוצה. "קשה להעריך, אבל לדעתי יש כחצי מיליון אוהדים בארץ, ולפחות שליש מהם ערבים. יש לנו הרבה אוהדים מיפו, רמלה, לוד, חיפה ועכו. הם באים להקרנות והם חלק בלתי נפרד מאיתנו. אני נסעתי למשחקים בחו"ל וערבים־ישראלים זיהו אותי והצטלמו איתי. בכדורגל, ובטח בריאל מדריד, שמים את הפוליטיקה בצד. יש לנו גם הרבה אוהדים חרדים ואנחנו רואים אותם בנוכחות מאוד גבוהה בהקרנות".
מובילים בתיירות
הארגון מצליח לקרב אליו את האוהדים לא רק באמצעות ההקרנות, אלא גם דרך הרשתות החברתיות והפודקאסט החדש שהשיק בתחילת העונה הנוכחית: "בטיקטוק יש לנו 7,000 עוקבים, שנה אחרי שהקמנו את העמוד מאפס", אומר שקד, "באינסטגרם יש לנו חשיפה של מאות אלפים. לכל פרק בפודקאסט יש 4,000 צפיות ויש לנו אלף רשומים. לא האמנתי שנגיע למספרים האלה".
על כוחה של הקהילה והפוטנציאל התיירותי הטמון בה יכול להעיד גבריאל מזרחי, מנכ"ל חברת "טיקטיק", שמציעה חבילות וכרטיסים להופעות ומשחקים בחו"ל: "כמה ישראלים נוסעים למשחקים של ריאל? זה נע בין 500 במשחקי הליגה הפשוטים ועד ל־2,000 במשחקים הגדולים בליגה ובליגת האלופות".
"ריאל מובילה בביקושים", מוסיף מזרחי. "במהלך המלחמה פחות אנשים טסו לא רק בגלל הגיוס למילואים, אלא גם בשל מחירי והיצע הטיסות. אם לפני המלחמה היה ביטחון להזמין טיסה לתאריך עתידי עם חברת תעופה זרה, במהלך המלחמה הביטחון ירד והמחירים בחברות הישראליות היו כמעט כפולים מבעבר. כעת אנו רואים שוב שהביטחון חזר וירד החשש מהזמנת חופשה עם טיסה בחברה זרה".
בתור אחת משתי הקבוצות הזרות האהודות בישראל, אוהדי ריאל מדריד בארץ הם ממש לא תופעה שולית - אלא קהילה עם נוכחות והשפעה. כפי שאוהדי הקבוצות המקומיות הראו בשנתיים האחרונות, גם כאן מסתתרת היכולת של הספורט לאחד, לרגש ולהציף נושאים חברתיים מעל פני השטח, כשהאהבה למועדון הספרדי הופכת לשפה משותפת שמקרבת בין אנשים.
קישור לאתר האוהדים "פנייה מדרידיסטה"


