כמיטב המסורת, גמר ליגת האלופות שייערך בשבת (22:00) מעורר סערה בכדורגל האירופי והעולמי. מעבר לקרב הצפוי על הדשא בין שתיים מהקבוצות המובילות באירופה, מתנהל מאחורי הקלעים מרוץ לא פחות סוער - זה של הכלכלה שסובבת את המעמד היוקרתי. הכרטיסים הנחשקים, המלונות שמתמלאים עד אפס מקום והחיפוש אחר חוויית ספורט חד-פעמית, כל אלה הופכים את גמר האלופות לאירוע בקנה מידה עולמי.
חברת SeatPick, פלטפורמת השוואת ומכירת הכרטיסים המובילה לאירועי ספורט והופעות, ערכה בדיקה לקראת המשחק – והתמונה שמצטיירת מרתקת. על פי הנתונים, מחירי הכרטיסים מתחילים בכרטיס הזול ביותר אותו ניתן למצוא במחיר של 2,365 יורו, בעוד הכרטיס היקר ביותר בשוק הכרטיסים כרגע עומד על סכום עצום של 84,477 יורו, זאת בזמן שהמחיר הממוצע לכרטיס למשחק עומד על 5,541 יורו. ב-SeatPick מוסיפים כי בהשוואה למשחק הגמר בעונה שעברה נרשמת ירידה כאשר משחק הגמר הקודם היה יותר אטרקטיבי ונכון ליום המשחק מחיר הממוצע היה 6,326 יורו.
גלעד זילברמן, מייסד ומנכ״ל של חברת SeatPick מסביר את הירידה בנתונים: ״ריאל מדריד שהשתתפה בגמר הקודם מוערכת היום כאחת מהקבוצות הכי אהודות בעולם לכן שנה שעברה הביקוש היה בשיא. בשנה זו אמנם מדובר בקבוצות גדולות אבל לא כאלה שמושכות קהל באותן כמויות. הדבר מתבטא גם בנתוני הרשתות החברתיות כאשר אחרי ריאל מדריד עוקבים 175 מיליון באינסטגרם, ואילו אחרי פריז סן ז׳רמן 63 מיליון עוקבים ואחרי אינטר 14 מיליון בלבד".
עם זאת, זילברמן מדגיש כי עדיין מדובר במשחק מסקרן: ״שתי הקבוצות השנה שקולות ושיחקו מדהים בחצי גמר, מה שיוביל לעניין גדול מהאוהדים של כל קבוצה. זו הזדמנות של פעם בחיים בשביל האוהדים האלו, בגלל שאין יריבה ברורה. זכייה בטורניר יכולה להשפיע פיננסית מהותית על היכולת הכלכלית של הקבוצה לשנים הבאות, במשיכת ספונסרים, זכויות שידור + החתמת כוכבים לקבוצה - זה גלגל שרק מתחיל בזכייה.
ההשפעה של הגמר חורגת הרבה מעבר למגרש
״אפשר להשוות את גמר ליגת האלופות למשחק הספורבול, רק של אירופה״, מוסיף זילברמן ביחס לכלכלה הענקית שמלווה את המשחק. ״העיר המארחת מלאה באוהדים שמוציאים סכומים גדולים לא רק על כרטיסים, אלא גם על הטיסות, מלונות, מזון ומרצ’נדייז, מה שיביא בהכרח להכנסות של מאות מיליונים ולקפיצה כלכלית של העיר. אוהדים מתייחסים אליו כמו חופשה של פעם בשנה, וחווים אותו בעוצמה. אין ספק שאירועים כאלה הם מכונה כלכלית משומנת, שהרבה מאוד גופים – מסעדות, מלונות, מוכרי כרטיסים ותחבורה – מרוויחים ממנה".
בחברה בדקו גם את פילוח ההתעניינות ברכישת הכרטיסים דרך פלטפורמת החברה לפי מדינות. 30% מהאוהדים המתעניינים בכרטיסי המשחק מגיעים מגרמניה שם ייערך המשחק, 10% מצרפת ו-8% מאיטליה אשר שולחות את קבוצות הגמר, 12% מאנגליה, ו-9% מהמתעניינים מגיעים מארה״ב. לצד זה מציינים בחברה מדינות שבולטות ומפתיעות באחוזי התעניינות נמוכים, בהן שווייץ עם 3.5% והולנד עם 2.5% בלבד.
ומה עם מיליוני האוהדים שלא יצליחו לשים יד על כרטיס?
על כך עונה ודים דרוזדובסקי, VP of Growth בחברת הספורט-טק WSC Sports, המובילה בתחום יצירת תוכן ספורט מבוסס AI עבור בעלי זכויות השידור והליגות הגדולות בעולם: ״המקום באצטדיון תמיד מוגבל - זו מגבלה פיזית שאין לה פתרון. גם במשחקים הכי גדולים, כמו גמר ליגת האלופות, רק אחוז קטן מהאוהדים יכול להיות שם בפועל. אבל יש מאות מיליוני אוהדים בעולם שרוצים להרגיש חלק והם מצפים למצוא את החיבור הזה במקום אחר. הביקוש הגדול הזה מתורגם לצריכת תוכן דיגיטלי, שמספק את החוויה בדרכים שונות: בין אם זה שידור חי בפלטפורמות סטרימינג ובין אם זה תקצירים שמופצים כמעט בזמן אמת, מותאמים לפלטפורמות שונות, אזורים גיאוגרפיים שונים וסוגי קהלים שונים".
לדבריו, התוכן הזה לא מופץ רק דרך הערוצים הרשמיים של הליגות והקבוצות, אלא גם ובמקרים רבים בעיקר, דרך יוצרי תוכן עצמאיים. ״יוצרי התוכן האלה הם אוהדים בעצמם והם מייצרים תוכן שמרגיש הרבה יותר אישי, ישיר ואותנטי״, מוסיף ודים. ״אוהדים שצורכים את התוכן הזה לא רק מחפשים לדעת מה קרה במשחק - הם מחפשים להרגיש חלק משיחה, מקהילה, מחוויה משותפת. יוצר התוכן הפך לא רק למתווך תוכן, אלא לדמות שמייצרת זהות ותחושת שייכות".
״לפי ההערכות שלנו, בתחום הכדורגל בלבד, יוצרי תוכן אחראים לעשרות מיליארדי צפיות ביוטיוב מדי שנה, בערך פי שמונה מהצפיות בערוצים הרשמיים של ליגות, קבוצות וגופי שידור״, הוא אומר. ״זה פער שממחיש עד כמה התוכן הבלתי-רשמי הפך להיות המרכז של חוויית האוהד.
וכשאנחנו מסתכלים על זה מזווית כלכלית, קל לראות את ההשפעה: בעולם האגרוף, למשל, התחלנו לעבוד לפני כשנתיים עם בעלי זכויות במטרה להסדיר את הקשר שלהם עם יוצרי התוכן. בשנה הראשונה, היקף הצפיות מהיוצרים היה רק 20% ביחס לערוצים הרשמיים. שנה לאחר מכן, זה כבר הגיע לקצב של 100% - כלומר, כמות צפיות זהה - וזה תורגם להכנסות של מיליוני דולרים לבעלי הזכויות. זו דוגמה חיה לכלכלת אוהדים בעידן הדיגיטלי: לא תחליף למגרש, אלא מרחב נוסף, עצום, שבו נבנית החוויה, מתהדקת ההזדהות ונוצר ערך ממשי גם לקהל וגם לתעשייה כולה".