לאנס סטרול | צילום: Getty Images

תסביך אבא: לאנס סטרול והקריירה שמעוררת מחלוקת בפורמולה 1

הנהג של אסטון מרטין עלה לכותרות אחרי שבילה בישראל עם הדוגמנית יעל שלביה, אבל גם בבמה הספורטיבית מעורר מחלוקת • למרות קריירה שנמשכת כמעט עשור, הקנדי לא ניצח אפילו מרוץ אחד, ומבקריו טוענים שמקומו בסבב נשמר רק בזכות הכיס העמוק של אביו – ולא בשל כישרון יוצא דופן • את האמת, נוכל לגלות רק בדרך אחת

בתור סבב המרוצים היוקרתי מכולם, הפורמולה 1 אמור לאגד את 20 הנהגים הטובים בעולם. המוצלחים ביותר מבחינה מקצועית, ללא שיקולים זרים. אלא שגם כאן, כמו בלא מעט תחומי ספורט אחרים, יש גם אינטרסים חיצוניים שמשפיעים על מי נמצא בסבב ומי שצופה מבחוץ.

אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא לאנס סטרול - הנהג שתמונותיו מבלה עם הדוגמנית הישראלית יעל שלביה פורסמו ב"ישראל היום" בשבוע שעבר. הקנדי בן ה-26 נוהג עבור קבוצת אסטון מרטין, שהבעלים שלה הוא לא אחר מאשר אביו המיליארדר לורנס. סטרול הבן, שנמצא בעיצומה של עונתו התשיעית בפורמולה 1 - חטף לא מעט ביקורות לאורך השנים על כך שהוא קיבל מושב באסטון מרטין רק בשל הייחוס המשפחתי ושללא התמיכה באביו הוא כבר היה נפלט החוצה. אז האם באמת כך פני הדברים?

לאנס סטרול, צילום: Getty Images

האב השקיע 80 מיליון דולר

קנדה, יש לומר, היא ממש לא מפעל ייצור של נהגי פורמולה 1. מאז שאלוף העולם מ-1997 ז'אק וילנב עזב את הסבב ב-2006, הקנדים חיכו עד עונת 2017 כדי שיהיה להם שוב ייצוג. באותה השנה לורנס סטרול השקיע 80 מיליון דולר בקבוצת וויליאמס, ושלא במקרה, הקבוצה הוותיקה העניקה מושב לכישרון צעיר אחד - לאנס סטרול.

בשנת 2016 סטרול זכה בסבב האירופי של הפורמולה 3 ולאחר מכן קיבל ישר את ההזדמנות בליגה של הגדולים לעומתו, הזוכה בפורמולה 3 בשנה שאחריו, לנדו נוריס שנאבק בימים אלה על אליפות העולם בפורמולה 1, עבר עונה אחת בפורמולה 2 לפני שנזרק למים העמוקים.

ב-2018 קבוצת פורס אינדיה נכנסה להליך פירוק, ולורנס זיהה הזדמנות. אחרי הצלחות מסחררות עם מותגי אופנה כמו פייר קארדן, ראלף לורן, טומי הילפיגר, מייקל קורס ו-ורסאצ'ה, איש ה-4 מיליארד חיפש צעצוע חדש. לורנס רכש את הקבוצה, שינה את שמה לרייסינג פוינט, ומאותו הרגע היה ברור שמהעונה הבאה - סטרול הבן יעבור לקבוצה של סטרול האבא.

ואכן, כך היה. סטרול נוהג משנת 2019 בקבוצה שבבעלות אביו. רק לשם השוואה, מאותה העונה יש רק עוד שלושה נהגים נוספים שנמצאים ב-2025 באותה הקבוצה - לנדו נוריס, מקס ורסטאפן ושארל לקלר שנכון להיום מדורגים במקומות 2, 3 ו-5 בהתאמה בדירוג הנהגים. סטרול לעומת זאת חולק את המקום ה-11 עם חברו לקבוצה פרננדו אלונסו.

לורנס סטרול. אימפריה עסקית ענפה, צילום: Getty Images

מעולם לא ניצח מרוץ

בעוד שלושת השמות שהוזכרו נמצאים במעלה הטבלה באופן עקבי, סטרול מגיע לצמרת לעתים רחוקות. מבין 14 הנהגים שנמצאים כיום בסבב עם ניסיון של יותר מעונה מלאה אחת, סטרול הוא אחד מתוך ארבעה שמעולם לא ניצחו במרוץ. ב-183 מרוציו, הוא הגיע לפודיום שלוש פעמים בלבד, ובכל זאת הוא זוכה לביטחון תעסוקתי שנדיר למצוא בסבב.

לקראת עונת 2021 סטרול האב רכש אחוזים ממותג רכבי היוקרה הבריטי אסטון מרטין, וכתנאי לכך שינה את שם הקבוצה מרייסינג פוינט לאסטון מרטין. מאז, הבעלים מצהיר כי הוא שואף ללא פחות מאליפות. כך או כך, בשם הישן ובחדש סטרול תמיד משתרך מאחורי הפרטנר. בכל עונותיו המלאות בקבוצה, שש במספר, הוא סיים בטבלת הנהגים במקום נמוך יותר מהנהג השני.

המקרים הקיצוניים ביותר היו כאשר סרחיו פרס ב-2020 ופרננדו אלונסו ב-2023 סיימו במקום הרביעי, בעוד סטרול הגיע למקומות ה-10 וה-11 בהתאמה.

לורנס סטרול והסטסטיסטיקה בפורמולה 1, צילום: Getty Images

המבקרים מגזימים?

במגזין הרכב הצרפתי "אוטו הבדו" נכתב על כך בעבר: "אבא של סטרול אומר שהוא לא מתכוון להתפשר על מקום שני בפורמולה 1, כמה חבל שהוא תמיד צריך לראות את הקבוצה שלו מסתמכת רק על נהג אחד".

אבל האם המבקרים עושים חיים קשים מדי לסטרול? בהחלט יכול להיות. שלושת השותפים שלו לקבוצה לאורך הדרך היו סרחיו פרס שהמשיך לשנים יפות ברד בול לצד ורסטאפן, ושני אלופי העולם לשעבר סבסטיאן פטל ופרננדו אלונסו. ואם הנהגים המעוטרים לא הצליחו עם אותו הרכב לתת פייט אמיתי על האליפות, האם אפשר לבוא בהאשמות כלפי סטרול?

ג'ינו רוסאטו, ששימש כדמות ניהולית בכירה בפרארי במשך עשורים, הגן על בן ארצו. הקנדי דימה את סטרול ל"מתאבק שצריך להיאבק במייק טייסון כל שבוע", כאשר טייסון משול לנהגים הבכירים שמצוותים אליו באסטון מרטין: "לורנס לא עשה חיים קלים לבן שלו, ההיפך הוא הנכון. כל נהג שמגיע לפורמולה 1 הוא טוב מאוד, אבל אני חושב שלאנס הרבה יותר טוב ביחס לקרדיט שהוא מקבל".

הרכב של אסטון מרטין, צילום: רויטרס

בעיות גישה

מעבר לחוסר ההצלחה היחסי, סטרול "זוכה" לביקורות גם על ענייני הגישה שלו. השנה בגרנד פרי הבריטי הוא היה על המסלול הבטוח לעבר הפודיום, אך הרכב דעך בחלק האחרון של המרוץ וסטרול הסתפק במקום השביעי. באותו היום הוא התעצבן וקרא לרכב "חתיכת החרא הכי גרועה שנהגתי בה".

ראלף שומאכר, אחיו של מיכאל האגדי ונהג פורמולה 1 בעבר בעצמו, ביקר בחריפות: "זה בלתי מתקבל על הדעת. זה מעיד על חינוך גרוע. אני לא יודע באיזה סרט הוא חי, אבל חבל שהוא הורס אחרי התוצאה שהשיג. שיתנצל בפני הקבוצה".

ראלף ומיכאל שומאכר, צילום: Getty images

גונתר שטיינר, מנהל קבוצת האס לשעבר, הוסיף: "סטרול אף פעם לא נראה שמח, לא משנה מה קורה. האם אפשר להיות אלוף עולם כשאתה לא שמח? אם לאבא שלו לא הייתה קבוצה כנראה שהוא לא היה בפורמולה 1, כי נדמה שהוא לא רוצה להיות אחד כזה".

כששטיינר נשאל האם בעיניו סטרול הוא הנהג החלש בסבב, הוא השיב: "מי גרוע יותר ממנו? אני לא חושב שיש נהג שהוא בפירוש פחות טוב מסטרול, כי אין נהגים גרועים יותר, אז קשה לענות על זה. הוא לא נהג רע, אבל הגישה שלו מדאיגה אותי".

לא היחיד עם פרוקטציות

לטובתו של סטרול צריך להגיד ביושר - הוא ממש לא הנהג היחיד שפתחו לו דלתות אחרות. נוריס הוא בן של מולטי מיליונר, קרלוס סאינס הוא בן של אגדת מרוצי ראלי, אביו של ורסטאפן נהג בעבר בפורמולה 1 וגם מיק שומאכר, בנו של מיכאל, זכה להזדמנות. וזה רק על קצה המזלג.

בקבלת ההחלטות על ציוותי הנהגים, מתייחסים גם לעניין המיתוג. נהגים שיכולים למשוך יותר ספונסרים וקהל, ולשפר את תדמית הקבוצה, יזכו בסבירות גבוהה יותר בכיסא באחת הקבוצות. ברייסינג פוינט, גלגולה הקודם של אסטון מרטין, אף הודו כי כשסטרול הגיע לקבוצה זה היה במקום אסטבן אוקון ולא סרחיו פרס - מכיוון שפרס המקסיקני נחשב לגיבור לאומי בארצו ומביא חסויות מקרלוס סלים - האיש העשיר במקסיקו ואחד העשירים בעולם ושלו קשר ארוך שנים עם פרס. אז אם זה המצב, מה הפלא שהקבוצה מחזיקה את סטרול, כשאביו מביא את כל הכסף מהבית?

בשורה התחתונה, הדיון סביב מקומו של סטרול בקרב הנהגים לא ידעך. לפחות לא עד שיקרה הבלתי יאמן - והוא יעבור קבוצה. אז האם הוא מחזיק מעמד קרוב לעשר שנים בפורמולה 1 בזכות הכישרון או הנפוטיזם? עד שלא יעזוב את הבית של אבא, כנראה שלא באמת נדע.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
סרחיו פרס ומקס ורסטאפן עם אנטוניו פרס, צילום: רויטרס

כדאי להכיר