רוחות ההצלחה של פריז 2024 עוד לא שככו, אבל בענף השייט הישראלי כבר מכוונים לעבר האופק הבא. עם מדליית הזהב של תום ראובני והכסף של שרון קנטור, הענף הביא לספורט הישראלי את אחת ההצלחות הגדולות שלו והפכו את השייט מענף צנוע לפרויקט לאומי עם פוטנציאל בינלאומי אדיר.
כעת, עם הפנים ללוס אנג'לס 2028, ישראל יוצאת לדרך בקמפיין שאפתני במיוחד בתקווה לשבור שיא היסטורי - לא פחות מעשרה שייטים ושייטות ישראלים בשמונה דגמים שונים, יעד שאף נבחרת ישראלית בענף לא הגיעה אליו בעבר. הנבחרת רוצה להיות יותר עמוקה ומגוונת, עם יותר נציגים, ואמונה שישראל יכולה לא רק להתחרות עם הגדולות בעולם - אלא גם להפגין דומיננטיות.
תחנת המבחן הראשונה כבר כאן: אליפות העולם בגלישת רוח יוצאת היום (ראשון) לדרך בדנמרק ומסמנת את יריית הפתיחה לקמפיין האולימפי החדש.
גלישת רוח: מאבקי עלית בכל חזית
הדגם שהביא חלק נכבד מהמדליות האולימפיות של ישראל ממשיך להוביל את הנבחרת גם קדימה. בדגם ה־iQFoil החדש, שהחליף את ה-RSX המיתולוגי, ישראל מציגה עומק בלתי רגיל. אצל הנשים, בהובלת המאמן שחר צוברי, ישראל נחשבת לאחת הנבחרות הטובות בעולם עם מדליות בכל תחרות.
אלא שדווקא ההצלחה הקבוצתית הזו יוצרת את התחרות הכי צפופה על המקום האולימפי הבודד. שרון קנטור, סגנית האלופה האולימפית, שחר טיבי, קטי ספיצ’קוב, דניאלה פלג, תמר שטיינברג ומאיה מוריס - כולן בטופ העולמי, וכולן רוצות את הכרטיס. הקרב הזה עוד צפוי להתפתח לאורך השנים הקרובות, עם הכרעה שתגיע רק סמוך למשחקים.
בגברים, תום ראובני מגיע כאלוף אולימפי, אבל גם הוא יודע ששום דבר לא מובטח. מתחרים כמו יואב כהן, יואב עומר, עידו פומרנץ, תומר ורדימון וגור פרג לא מתכוונים לוותר והמאמן גל פרידמן, בעצמו מדליסט אולימפי כפול, יודע כמה רגיש ומורכב קמפיין כזה יכול להיות.
מפרשיות 470: חיבור מחודש עם תקווה מחודשת
בזירה הקלאסית של המפרשיות, דגם 470 עבר בשנים האחרונות לפורמט מעורב - גבר ואישה בצוות אחד. עבור ניתאי חסון וסער תמיר, הצמד שזכה באליפות אירופה ב-2021, מדובר בפרק שני ומחודש.
הפציעה של תמיר בקיץ 2022 גרמה להפרדת הכוחות וחסון המשיך זמנית עם נועה לסרי. כעת, אחרי תקופה של שיקום ובשלות מחודשת, השניים חוזרים לשתף פעולה במטרה להגיע יחדיו לאולימפיאדה ולנסות להחזיר את ישראל לשורה הראשונה גם בדגם הזה.
דגם הלייזר, שמוכר כיום כ־ILCA7 ו־ILCA6 ממשיך לשמש פלטפורמה לצמיחה אישית ויציבות. עומר ורד וילנצ'יק (ILCA7) ושי קקון (ILCA6) כבר לקחו חלק באולימפיאדת פריז, וכעת שואפים לשוב גם בלוס אנג'לס, עם ניסיון רב יותר ובגרות תחרותית.
אחד הסיפורים המסקרנים של התקופה שייך לדגם ה־ER49 סירות דו-צוותיות מהירות ואתגריות, שלא ייצגו את ישראל מעולם באולימפיאדה. רק לפני חודש עשו היסטוריה טל שדה ומאור עבו, כשזכו במדליה באליפות אירופה הראשונה אי פעם לישראל בדגם. הם מובילים את הקמפיין, אך גם צוותים צעירים כמו אילי ווריט ויובל ברנון מתחילים לצבור קילומטרז' במים ומכוונים גבוה.
הדגם הכי אקסטרימי בזירה האולימפית הוא הקייט פוייל, שילוב בין גלישת קייטסרפינג לטכנולוגיית רחיפה. דור זרקה וגל צוקרמן ייצגו את ישראל בפריז, אך הדרך ללוס אנג’לס עדיין פתוחה לרבים. הקצב בענף הזה מהיר, השינויים רבים, והדרישות הפיזיות גבוהות במיוחד – אבל גם כאן יש לישראל על מה לבנות.
בחזית הלוגיסטית, איגוד השייט העולמי הכריז בימים האחרונים על האתרים הרשמיים לאולימפיאדת לוס אנג'לס: תחרויות הגלישה ייערכו בחוף בלמונט שבלונג ביץ', בעוד שמקצי הסירות והדגמים הכבדים יותר יתקיימו בנמל לוס אנג'לס. שני האתרים נחשבים לנוחים יחסית לתנאי תחרות, אך עדיין טומנים בחובם אתגרי רוח, גלים ושונות אקלימית, אלמנטים שעשויים להשפיע מאוד על תוצאות התחרויות.
כאמור, השאיפה להביא עשרה נציגים ללוס אנג'לס אולי נשמעת גרנדיוזית, אבל השייט הישראלי כבר הוכיח שהוא מסוגל לפרוץ תקרות זכוכית. לא מדובר רק בענף שולי שמצליח פה ושם, אלא במעצמה אזורית עם תשתיות הולכות ומשתפרות, שיטת עבודה מקצועית בהובלת צוקרמן והון אנושי מרשים, שעל כולם מנצח היושב ראש שי בובר.
אם כל חלקי הפאזל יתחברו והמערכת תדע לשמר יציבות לצד תחרות בריאה, לוס אנג'לס 2028 עשויה להפוך לתצוגת השייט הגדולה בתולדות ישראל. ובים כמו באולימפיאדה - מי שיודע לקרוא את הרוח בזמן, יגיע הכי רחוק.
"המטרה - שישה גמרים ושלוש מדליות"
"עשינו תחקיר לאחר הקמפיין, משמרים את הדברים הטובים ורואים איפה אפשר להשתפר", מספר המנהל המקצועי של הענף אלי צוקרמן ל"ישראל היום", "בשימור היה חשוב לשמור על הצוות המקצועי עם מאמני על וחלק גדול מהספורטאים יחסית צעירים ועושים עוד קמפיין וכמובן מנסים לגדל דור צעיר".
"אנחנו מציבים מטרות עוד יותר שאפתניות מהקמפיין הקודם. מתכווננים לאולימפיאדה כדי לשפר את ההישגים מהפעם הקודמת. בטוקיו כבר ראינו שהעבודה עם נבחרות ומאמנים ישראלים היא טובה וחיזקנו את זה".
עם אילו אתגרים אתם מתמודדים בקמפיין הזה?
"הקמפיין של מארסיי (שם נערכו תחרויות השייט האולימפיים בקיץ שעבר) היה יחסית נוח בגלל הקירבה, אבל לוס אנג'לס גם רחוקה וגם יש את אלמנט הג'ט לג. זה מאתגר גם מבחינה כלכלית, הכל הרבה יותר יקר והעלויות שלנו יוכפלו. הטיסות מאוד יקרות, צריך להחזיק ציוד גם באירופה וגם בארצות הברית".
יש דגמים עם עומק מטורף, זה הרבה כאב ראש.
"זה כאב ראש טוב והלוואי שבכל הדגמים יהיה את העומק הזה. עכשיו נכנס לנו למשוואה דגם חדש של ER49, יש שם הישגים וזה משמח מאוד. המטרה היא להגיע ללוס אנג'לס עם שמונה דגמים שבהם אפשר לזכות למדליות".
מה אתה מאחל שיקרה בלוס אנג'לס?
"קודם כל שיהיה שלום ונסיים להילחם, אבל המטרות הכתובות הן שישה גמרים ומתוכם שלוש מדליות. זו מטרה מאוד שאפתנית - אבל במארסיי הצלחנו להגיע לכל היעדים והמטרות, ויש לנו את הצוות המתאים לעמוד בהם גם בלוס אנג'לס".


