בין הבתים הצבעוניים שנראים מרחוק כמו ציור מגלויה, הצריחים הבוקעים מהכנסיות ולצד תעלות המים הקטנות, יצאה לדרך היום (שישי) בקופנהגן, המהדורה ה-109 של הטור דה פראנס - אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם.
במשך שלושה שבועות ידוושו 174 רוכבים מ-22 קבוצות שונות למרחק של 3,328 קילומטרים, שיתפרסו הפעם על לא פחות מ-4 מדינות (כולל גיחות לבלגיה ולשוויץ), במטרה להגיע ראשונים ב-24 ביולי לשדרות השאנז אליזה בפריז שבצרפת, סמוך לשער הניצחון, וללבוש את החולצה הצהובה.
המסלול השנה יכלול שישה קטעי מישור, שבעה קטעי גבעות, שישה קטעי טיפוס על הרים (חמישה מהם יסתיימו בפסגה) ושני קטעים נגד השעון אישיים (כולל אחד כבר ביום הפתיחה), כשבין לבין יזכו הרוכבים ליומיים של מנוחה ועוד יום אחד של העברות.
כמסורת שהונהגה בגראנד טורים בשנים האחרונות, כמו הג'ירו ב-2018 בישראל, שלושת הקטעים הראשונים המכונים: "הפתיחה הגדולה" יתקיימו על אדמת דנמרק, וזו תהיה הפעם הראשונה בתולדות הטור, שנקודת הזינוק תהיה כזו צפונית.
מי יעצור את פוגאצ'אר?
בראש הפייבוריטים לזכייה השנה נמצא הזוכה בשנתיים האחרונות ורוכב השלבים הטוב ביותר על פני כדור הארץ כרגע, טאדיי פוגאצ'אר. הסלובני בן ה-23, מקבוצת האמירויות, רכב השנה בשלושה מרוצי שלבים (טור איחוד האמירויות הערביות, טירנו-אדריאטו וטור סלובניה) וניצח את כולם, כשהוא לוקח שני שלבים בכל אחד, כך שלמי שעוד היה ספק - הוא מוכיח שהוא נמצא בכושר נהדר.
פוגאצ'אר הוא רוכב מגוון. הוא מטפס מבריק, נפלא נגד השעון, יש לו ספרינט שמאפשר לו לאסוף שניות בונוס מול יריביו, והוא יותר משמח לצאת להתקפה כשהוא מרגיש שזה מועיל. אם כל זה לא מספיק, לסלובני יש גם קבוצה חזקה סביבו. רפאל מג'קה הפולני מגיע עם כושר מצוין אחרי שני ניצחונות שלקח קטעים בסלובניה, ביחד עם ברנדון מקנולטי האמריקני וג'ורג' בנט הניו זילנדי שיתנו גם הם את הטון במרוץ.
בסופו של דבר מדובר במשוואה די פשוטה: אם פוגאצ'אר ירוכב כמיטב יכולתו, ויישאר מחוץ לצרות לאורך שלושת השבועות (ימנע מנפילות, התרסקויות ותקלות טכניות), הוא אמור לזכות בטור השלישי ברציפות.
מי שינסה לקרוא תגר על פוגאצ'אר, הוא בן ארצו פרימוז' רוגליץ' (32) מקבוצת יומבו–ויסמה, אלוף הוואלטה הספרדי בשלוש השנים האחרונות. מדליסט הזהב האולימפי מטוקיו בתחרות נגד השעון, הוא כנראה הרוכב הכי טוב במסלול השטחי, כשבאמתחתו ניצחונות בשתי תחרויות הכנה וצריך להמתין ולראות האם יצליח לתת פייט עד הימים האחרונים מול חברו הטוב.
רוכבים נוספים יגיעו עם שאיפות יותר צנועות, וינסו לצאת מהמרוץ המפרך עם אחת החולצות האחרות שמוענקות, כמו החולצה המנוקדת למטפס הטוב ביותר, החולצה הירוקה המוענקת לרוכב עם מספר הנקודות הגבוה ביותר, שהמתחרים עליה הם בדרך כלל הספרינטרים המובילים והחולצה הלבנה לרוכב הצעיר הטוב ביותר.
בין השמות הבולטים, גריינט תומאס הולשי מאינאוס, אלוף הטור ב-2018 וחברו לקבוצה, הקולומביאני המשתפר דניאל פליפה מרטינס והבריטי אדם ייטס, שאולי מגיע במצב הכי לא נוח מבחינתו, לאחר שלא ניצח העונה ולאחר שפרש מהטור השוויצרי בגלל קורונה.
גם קבוצת האופניים המקצוענית "ישראל פרמייר טק", תנסה לתת את הטון במרוץ השנה, בהופעה השלישית בטור דה פראנס, עם הרכב מנוסה ועתיר ניצחונות – במטרה מוצהרת להשיג ניצחון היסטורי באחד משלבי המרוץ הגדול והחשוב בעולם.
הרוכב הישראלי עומר גולדשטיין לא ישתתף השנה בטור, לאחר שנחשף לחולה קורונה, ומי שהוקפץ להחליפו הוא גיא ניב. בקבוצה הישראלית ישתתפו מנצח הטור ארבע פעמים, כריס פרום, המטפס הקנדי המצוין מייק וודס הנחשב לכוכב הקבוצה, ושלל רוכבים בעלי יכולות מגוונות כמו האוסטרלי סיימון קלארק, הקנדי הוגו הול, הלטבי קריסטס ניילנדס והדני ג׳ייקוב פוגלסאנג. הרוכבים הללו חולקים ביניהם 20 ניצחונות בגראנד טורים.
הקורונה לא תפגע בטור
אומנם הקורנה עדין כאן איתנו, אבל איגוד האופניים הבינלאומי (UCI), פרסם השבוע פרוטוקולים מעודכנים, שבשורה האחרונה מקלים מאוד על הרוכבים ופחות מעמידים בסכנה את האירוע כולו, כפי שחששו בשנתיים האחרונות.
הנקודה המכריעה היא הסרת הדרישה ממארגני המרוץ, לבטל השתתפות של קבוצות עם שניים או יותר רוכבים או אנשי צוות שיימצאו חיוביים. למעשה, הכללים החדשים אפילו משאירים מקום לרוכב עם נגיף הקורונה להישאר בפלוטון. בסיכום של מסמך טכני ארוך, ה-UCI מבהיר שקבוצות אינן צריכות להיות מודאגות מהרחקה סיטונאית מהטור דה פראנס עקב בדיקות חיוביות.
השינויים העיקריים מגיעים זמן קצר לאחר שגל מקרי נגיף הקורונה השפיע רבות על הטור בשוויץ ומירוצים אחרים המשמשים כאירועי הכנה לטור דה פראנס. הפרוטוקולים החדשים הגיעו בהערכה של מצב הקורונה הנוכחי, תוך כדי שה-UCI מציין את יעילות החיסונים, כיסוי החיסונים הטוב בפלוטון והווריאנטים החדשים שלא גורמים לבעיות חמורות.
אז מה יהיה הפעם? הפרוטוקולים החדשים דורשים בדיקות אנטיגן נוספות הן לרוכבים והן לצוות לקראת המרוץ, כמו גם בדיקות כל שלושה ימים לכל הפחות במהלך האירוע. בימי המנוחה יוצגו גם בדיקות חובה לצוותים, לצוות, לאנשי UCI ולאנשי בדיקות הסמים.
במקרה של תוצאה חיובית בתוך קבוצה (רוכבים או חברי צוות), ההחלטה על בידוד אפשרי תתקבל על ידי רופא הקבוצה, רופא הקורונה של האירוע והמנהל הרפואי של UCI, כל זה תוך התחשבות בתסמינים שפיתחו המתחרים, מטרה למנוע כמה שפחות נשירות מהטור, בטח שלא בגלל הקורונה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
