מכבי תל אביב, הפועל באר שבע, מכבי פתח תקווה ומכבי חיפה הרוויחו את הכרטיס לאירופה בזכות, אבל אף אחד מבעלי הקבוצות לא חשב שההשתתפות תהווה נטל כלכלי גדול, כאשר גם מקצועית מדובר באתגר לא פשוט.
כל משחקי הישראליות נערכים מחוץ לישראל בעקבות המלחמה. למעלה מ־20 חברות תעופה, כולל המובילות בעולם, אינן טסות לישראל וממנה ומחירי המטוסים החכורים עלו. מטעמי ביטחון, ההעדפה של הקבוצות היא לטוס דרך חברה ישראלית, אלא שחכירת מטוס נעה בין 130 ל־150 אלף דולר. עלות מלון נעה סביבות 50 אלף דולר נוספים ומגרשי הבית בהונגריה, יחד עם עלויות אבטחה, משטרה והשכרת האצטדיון, מתקרבים לכ־100 אלף יורו. יוצא מצב בו "אירוח" של משחק ביתי עבור קבוצה ישראלית נע בין 250 ל־300 אלף יורו. משחק חוץ, עולה לישראליות "רק" כ־200 אלף יורו. ובסך הכל עלות כל סיבוב באירופה לקבוצות המשתתפות, נעה בין 450 ל-500 אלף יורו.
עובדתית, המענקים בשלבי המוקדמות לא מכסים את ההוצאות. מכבי תל אביב היא היחידה שיכולה לצאת עם עונה אירופית רווחית, אם וכאשר תעלה לשלב הבתים בליגה האירופית. הכסף הגדול מליגת האלופות כבר לא יהיה מנת חלקם של הצהובים. אם יעברו את פוניבז' (המשחק הראשון הערב), אנשי האלופה יחלו בהחזר ההוצאות עד כה. מעבר לשלב הפלייאוף שווה כ־750 אלף יורו והעפלה לשלב הבתים תכניס לצהובים 3.6 מיליון יורו נוספים.
הקבוצות שמשתתפות בקונפרנס ליג מקבלות סכומים פחותים. אם הפועל באר שבע ומכבי פתח תקווה יעלו לשלב הפלייאוף, הן תתוגמלנה בכ־550 אלף יורו. עלייה לשלב הבתים תכניס כ־3 מיליון יורו, כשמרביתם יצאו עבור המשחקים ש"יארחו" ויתארחו בהם.
"אין הכנסות מקהל וההכנסות, אם יש כאלה, הולכות על טיסות, מלונות ואבטחה", מסבירים בכירים בקבוצות המשתתפות באירופה. "יש את הדירוג שחשוב מאוד לכדורגל הישראלי ואם נשארות הכנסות מסוימות הן בגדר בונוס".
כל קבוצה שתעפיל משלבי המוקדמות, תנסה להשיג כמה שיותר נקודות בשיטה החדשה של אופ"א (מעין שיטת ליגה). ניצחון בליגה האירופית שווה 630 אלף יורו (210 אלף לכל נקודה), בעוד בקונפרנס ליג הסכום יורד לכ־166 אלף יורו עבור כל נקודה. אגב, מכבי חיפה שהספיקה להיות מודחת אחרי סיבוב אחד, סיימה את דרכה באירופה עם הפסד של כחצי מיליון יורו עבור המשחקים ששיחקה.
"אין מטוסים לחכירה"
עד כמה מורכבת ההשתתפות במפעלים האירופיים בעונת 2024/25, תעיד העובדה כי מכבי תל אביב, הפועל באר שבע ומכבי פתח תקווה, המריאו אתמול במטוס אחד לפולין ומשם כל קבוצה המשיכה למדינת היעד שלה. "לא היו מטוסים לחכירה", הסבירו בקבוצות, "גם סידורי הביטחון היו הפעם מורכבים יותר והפתרון שנמצא הוא היחיד שיכול היה לסייע לקבוצות".
אף מדינה למעט הונגריה לא הסכימה לארח את הקבוצות וכך יהיה העונה בכל משחק של קבוצה ישראלית באירופה. הקבוצות הודו לשגריר ישראל בבודשפט, יעקב הדס, על עבודתו המאומצת מול השלטונות המקומיים, כדי לאפשר את קיום המשחקים בהונגריה. גם ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, מעורב בהחלטה ואישר למעשה את השתתפות הישראליות בארצו. אחרת, כך אומרים בכירים בהתאחדות לכדורגל, "היה קשה למצוא מקום אחר לארח בו".
מבחינה מקצועית, קבוצה ישראלית שתעלה לשלב הבתים תיתקל במצב שבו בימי שלישי או רביעי תהיה טיסה לחו"ל, בשישי חזרה לישראל ובימי ראשון משחק בליגת העל, כך עד תום שלב הבתים האירופי. מדובר בעומס אדיר שהקבוצות יצטרכו לעמוד בו. "זה די דומה למה שהיה בעונה שעברה, רק הרבה יותר אינטנסיבי עם הרבה יותר טיסות", אומרים במכבי תל אביב. "בשנה שעברה, אירחנו את משחקי המוקדמות בבית, הפעם הכל מתקיים מחוץ לישראל".


