פירוק ללא הרכבה: הפועל כפר סבא בקריסה עצובה

המועדון שהיה מהמפוארים בכדורגל הישראלי נמצא בהידרדרות גדולה בדרך לליגה א' • האוהדים כועסים על הבעלים יצחק שום ופתחו קבוצה חדשה שסוחפת אחריה מאות לכל משחק • הערב (ראשון, 20:30, ספורט 5) הקבוצה מהשרון פוגשת את מכבי חיפה ומסאי דגו שמאז פיטוריו החלה הנסיגה

יציע אוהדי הפועל כפר סבא. צילום: אלן שיבר

הכדורגל הישראלי ספד בחודש האחרון לדרור קשטן, אחד מגדולי המאמנים שגדלו פה. לא רבים יודעים שהתואר הראשון בקריירה של קשטן היה זכייה באליפות עם הפועל כפר סבא בעונת 1981/82, ככל הנראה העונה הגדולה בהיסטוריה של המועדון מהשרון.

והנה, 33 שנים לאחר מכן כפר סבא נמצאת באחת מעונות השפל שלה כשהיא מדורגת במקום האחרון בליגה הלאומית ובדרך הבטוחה לליגה א'. השפל הוא לא רק מקצועי, אלא גם ניהולי ותדמיתי. המועדון שהיה ידוע לאורך שנים בזכות קהל חם ונאמן, איבד את "השחקן ה-12" שלו ובחלק מהמשחקים מגיעים עשרות צופים בלבד.

כמעט נגגמר באסון: צפו בנפילה של מאור בוזגלו

מי שהיה אחד המצטיינים באותה עונת אליפות וגם סיים אותה כמלך הבישולים הוא יצחק שום, שכיום מחזיק בבעלות על המועדון ונחשב לאחד האנשים הלא רצויים בקרב הקהל המקומי. כיצד אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי ומאמן מעוטר הפך לפרסונה נון גראטה בקרב האוהדים בשרון?

נחזור אחורה לעונת 2013/14. הקבוצה ירדה באותו קיץ לליגה א' ואז הגיע איש העסקים סתיו שחם שרכש את הקבוצה. שחם הוביל את המועדון תוך שנתיים לליגת העל. לאחר עונת בכורה לא פשוטה בליגה הראשונה הצליחה כפר סבא לשרוד תחת המאמן שרון מימר, אבל עונה לאחר מכן חזרה לליגה הלאומית. בקיץ 2017/18 עוד הכין שחם את הקבוצה לליגה השנייה, אבל לקראת פתיחת העונה העביר את זכויות הניהול ליצחק שום.

יצחק שום ובנו עידן שום, צילום: אלן שיבר

עוד לפני כן, מינה באותו קיץ שחם את מסאי דגו הצעיר למאמן. שום השאיר את דגו בתפקידו והקבוצה מהשרון פתחה את העונה בסערה, סיימה את הסיבוב הראשון בפסגת הטבלה ואף ניצחה בגביע המדינה את בית"ר כפר סבא. אך למחרת הניצחון בגביע החליט שום לפטר את דגו ללא שום הודעה מוקדמת.

בעיניי רבים מדובר במפנה שהתחיל את מסע הכישלונות של כפר סבא שנמשך עד היום. אחד האוהדים המסורים והמוכרים של כפר סבא, גיא בלום, שאף שימש בתפקיד ניהולי בתקופת שחם, מספר: "לצערי חזיתי את הנולד ומההיכרות הקצרה שלי ידעתי לאן הדברים הולכים. יצחק שום היה שחקן גדול ומאמן גדול, אבל מעולם לא ניהל מועדון כדורגל. חששתי שהמשפחה תהיה חזק בעניינים וכך זה היה. רציתי מאוד באותו קיץ שהקבוצה תעבור מידיו של סתיו שחם לאוהדים, אבל לא הגיעו הסכמות ושום לקח את הבעלות אליו".

שחקני הפועל כפר סבא,

בלום ואוהדים רבים טוענים כי הכעס היה בכך שהנכד של הבעלים, טום שלח, קיבל במהרה את חולצת ההרכב הראשון וגם הפיטורים המוזרים של דגו לא תרמו. "היה נראה כי שום רוצה להתערב, ודגו עמד על שלו ושילם על זה במשרתו".

מיד לאחר הפיטורין כפר סבא הפסידה 11 משחקים ברציפות וממקום שמוביל לחזרה לליגת העל צנחה למקום ה-14 וניצלה מירידה רק בזכות ניצחון במבחנים מול עירוני טבריה מליגה א'. עד לסיום העונה החליפה הקבוצה עוד שלושה מאמנים: ריימונדאס ז'אוטואטס, חיים שאבו וארז בנודיס שסיים את העונה.

מסאי דגו, צילום: מאור אלקסלסי

עונה לאחר מכן כפר סבא פתחה רע את העונה, אבל התאוששה מעט תחת אופיר חיים שבמשחק האחרון של העונה הוביל אותה לניצחון 2:3 על הפועל עפולה עם שער ניצחון של אחד הסמלים בשנים האחרונות, עומר פדידה.

ככל שעבר הזמן, העימות בין הקהל לבין משפחת שום הפך לאישיו במועדון והביא למחאות מצד אוהדים רבים. "כמעט לא הייתה עונה שבה לא אימנו לפחות שני מאמנים. זה הכעיס את האוהדים הרגישו שאין מקצוענות", אומר אחד האוהדים. השיא בעימות הגיע בכך שיצחק שום ובנו עידן בחרו לתבוע תביעת דיבה את יו"ר ארגון האוהדים לשעבר, אמיר אסתליין.

בנוסף האוהדים זעמו על המכירה של יוני סטויאנוב להפועל באר שבע תמורת 650 אלף שקלים. בקיץ האחרון הקרע החמיר והאוהדים החליטו לעשות מעשה ובנו קבוצת אוהדים בליגה ג'- מועדון כדורגל כפר סבא 1928.

יוני סטויאנוב. גם את המעבר שלו האוהדים לא אהבו, צילום: אלן שיבר

"מגיל 3 לא הפסדתי שום משחק של הקבוצה, עד שהגיע יצחק שום", אומר בלום, מיוזמי קבוצת האוהדים החדשה. "בקיץ החלטתי יחד עם חברים שנמאס לנו לנסוע ולראות משחקים של קבוצות אחרות ורצינו שהילדים שלנו ייהנו מהקהילה. לכן בנינו קבוצת אוהדים. כל אוהד תרם 1,000 שקל או יותר וכל האוהדים התאחדו בצורה אבסולוטית".

"במשחק הראשון שלנו היו 1,300 אוהדים ובכל משחק מגיעים בין 800-1,000 אוהדים. בשבת הגיעו למשחק החוץ שלנו מול ראש העין הגיעו 300 אוהדים ואילו למשחקי הפועל כפר סבא מגיעים עשרות אוהדים וזה ההבדל. זה פשוט הזוי להבין שכל הכרטיסים למשחק הערב מול מכבי חיפה נמכרו לחיפאים ואין שום יציע לאוהדי כפר סבא".

אפילו עומר פדידה, הסמל הגדול של הפועל כפר סבא שרק לפני שש שנים הוביל אותה לליגת העל, הצטרף הקיץ לקבוצת האוהדים מליגה ג'. "היום זה ברור יותר מתמיד. המועדון שלנו הוא לא בעלות פרטית אלא קהילה שבנויה כל כולה על אוהדי הפועל כפר סבא, ואילו הקבוצה מהליגה הלאומית היא מועדון פרטי שנמצא בשליטת משפחת שום", מסכם בלום בכאב.

עידן שום, בנו של הבעלים שמשמש כמנכ"ל המועדון, מסר בתגובה בתגובה: "לגבי נושא המאמנים אז התפקיד שלנו לדאוג שמבחינה מקצועית נשתפר תמיד. פיטורי המאמנים נועדו לשפר את הקבוצה ולצערי זה לא תמיד היה טוב ולכן עשינו שינויים".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"בנוגע לקהל, בסופו של היום אנחנו צריכים להיות יותר טובים בקבוצה הבוגרת ואם נשתפר מבחינה מקצועית אז גם אוהדים רבים יחזרו ליציעים. למשחק הערב נמכרו 500 כרטיסים לאוהדי הפועל כפ"ס. איני מעוניין להגיב לגבי הקבוצה שהוקמה בליגה ג'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר