"במקצוענות, המועדון השתנה ב־180 מעלות": המהפכה של מייקל ולקאניס בהפועל תל אביב

רק אנשי צוות רשאים להיכנס לאימון • העובדים קיבלו הנחיות איך להתנהג עם השחקנים • הוא לא מתעסק בהחתמות ומתרכז באימון ובשיפור הקבוצה • עדיין קשה לדעת איך תיראה הקדנציה של המאמן באדומים, אבל בינתיים "גם מי שלא ישחק אצלו, מרוצה ממנו" • כך ביצע האוסטרלי־יווני את השינוי בחודורוב

מייקל ולקאניס. המהפכה בהפועל תל אביב תעבוד?. צילום: אלן שיבר

כל מאמן נמדד, בסופו של דבר, על פי מבחן התוצאה. כך גם יהיה עם מייקל ולקאניס, המאמן האוסטרלי־יווני של הפועל ת"א. אבל כבר עכשיו ניתן לומר שמאחורי הקלעים, הוא מחולל מהפכה מקצועית ענקית בחודורוב.

מכבי חיפה חוגגת זכייה באלוף האלופים / קרדיט: מכבי חיפה

אחד הדברים הראשונים שעליהם החליט המאמן הוא להפוך את מתחם האימונים לסטרילי לחלוטין כאשר הקבוצה מתאמנת. ההוראה שהתקבלה היא שרק אנשי צוות יכולים להיכנס לאימון, בעוד על מאמנים או עובדים מהנוער, שבעבר היו נכנסים לאימון באופן חופשי, נאסר כעת לעשות כך. יתרה מזאת, במשך שנים רבות היה בתוך המגרש בחודורוב ספסל, שבו ישבו אנשי צוות, מתנדבים או עובדי מועדון אחרים שהיו מסתכלים על האימון.

הספסל הוצא מהמתחם, כי מבחינתו של ולקאניס - מי שנמצא באימון צריך לעבוד, ולא לשבת. אגב, האדם היחיד שקיבל אישור לצפות באימונים הוא "דוד מאיר", האוהד הוותיק של האדומים, מאיר פוטרמן, שחי ונושם את הפועל ת"א שנים על שנים, והוסבר למאמן כמה חשוב לאפשר לו לראות את הקבוצה.

ולקאניס פותח את היום שלו בריצת חמישה-שישה קילומטרים. למתחם האימונים הוא מגיע כשעה וחצי לפני זמן ההתכנסות של השחקנים בבוקר, ויחד עם הצוות שלו הם מכינים את האימון לפרטי פרטים ומנתחים כל דבר שהם רוצים לעשות.

לצוות המקצועי הוא חידד את הנוהל הבא: "האימון של מחר מתחיל כשהאימון של היום מסתיים". וכך, לאחר ארוחת הצהריים המאמן ועוזריו מנתחים את מה שהיה באימון, בודקים את הנתונים ומכינים תוכנית ראשונית ליום שלמחרת, בהתאם לנתונים שנאספו ומרוכזים על ידי דימיטריס גומאס, ראש מחלקת האנליזה, שתפקידו הקודם היה בנבחרת יוון.

ולקאניס והצוות שלו. "מרגישים את רוח המפקד", צילום: הפועל תל אביב

אגב, היו מקרים שוולקאניס שם לב כי לאחד השחקנים היו נתונים שממש לא אופייניים לו, והוא מייד ביקש לשוחח איתו כדי להבין אם קרה לו משהו בחייו הפרטיים אשר השפיע עליו באימון. "אף פעם לא ראינו מאמן וצוות שעובדים כל כך הרבה מחוץ לשעות האימון", מספרים בהפועל, "למייקל יש תמיד אנרגיות. הוא השריש הרבה דברים, וכל המערכת נדבקה בזה. מרגישים כאן את רוח המפקד".

כדי להבין עד כמה חשובה המקצוענות למאמן, צריך לחזור למחנה האימונים שנערך לאחרונה בגרמניה. שם, לצד השיחות והאסיפות שערך עם השחקנים, ולקאניס החליט לזמן את כל אנשי הצוות המורחב של הקבוצה, שמונה כ־20 עובדים בסך הכל, למצגת שהוא הכין ושעסקה כולה ביחס שלהם זה כלפי זה, ביחס כלפי המועדון ובעבודה שלהם מול השחקנים. המסר שלו היה ברור - "השחקנים תמיד מסתכלים עליכם. אתם צריכים להיות מאוחדים בגישה ובדרך".

קפטן איינבינדר לשירותך

בניגוד למאמנים זרים אחרים שעבדו בישראל, ההתעסקות של ולקאניס היא נטו במה שקורה על הדשא. הוא לא מדבר עם סוכנים, לא צופה בווידאו של שחקנים פוטנציאליים להחתמה ומשאיר למנהל מחלקת הכדורגל, חן סול, להביא לו את החיזוקים שהוא רוצה. כך הוא יכול להתרכז רק באימון ובשיפור הקבוצה והשחקנים.

ולקאניס משוחח הרבה עם הקפטן דן איינבינדר כדי ללמוד עוד ועוד על הכדורגל הישראלי. גם המעטפת שנבנתה סביבו עם עוזרו בורחה למה, שעבד בהפועל ב"ש, בבית"ר ת"א ובכפ"ס, עם מאמן הכושר של האדומים בשנתיים האחרונות מאורו סאנגאורה, שדובר עברית, וכמובן עם ניר דוידוביץ', משלימה לו את כל הפערים שחסרים לו בקשר לכדורגל הישראלי.

דן איינבינדר. מייקל ולקאניס נעזר בקפטן הפועל תל אביב, צילום: ברני ארדוב

התכנון של ולקאניס הוא לשחק במערך עם חמישה שחקנים בהגנה - 5:3:2, כך שעם השחקנים המתאימים ובמשחקים שבהם הקבוצה תרצה יותר ליזום הוא יוכל לשנות את המערך ל־4:3:3. "הוא לא מסוג המאמנים שמערבבים", מעידים השחקנים, "הוא מצליח לחדור, ויש גם כאלו שלא עומדים לשחק אצלו ועדיין מרוצים ממנו".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

כדי שהפועל תצליח העונה היא תהיה חייבת להתחזק לפחות בעוד שניים או שלושה שחקנים (משא ומתן עם מאוויס צ'יבוטה ממכבי חיפה, ש"א), והאוהדים יצטרכו להיות סבלנים יותר. בינתיים, במועדון מרגישים שהבחירה במאמן היתה מעולה. "במקצוענות המועדון השתנה ב־180 מעלות", סיכם גורם בקבוצה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר