"מה הטעם בלקטול אותנו": כדורגל הנשים בארץ דורש קצת כבוד

נבחרת הנשים בכדורגל הפסידה פעמיים להונגריה, אבל ממשיכה לחפש נקודות חיוביות • את הפערים הגדולים מאירופה, מסבירה טליה זומר: "שחקניות בארץ צריכות לעבוד, המערכת זו הבעיה" • ולמה שרון בק העדיפה לייצג את ישראל ולא את גרמניה החזקה

נבחרת הנשים. מאוחדות מול הפערים הגדלים מאירופה, צילום: אסי קיפר, התאחדות הכדורגל

הונגריה וישראל מדינות שמרניות שנכנסו באיחור לעניין הזה של כדורגל נשים. אבל כיום להונגריה כ־13,000 שחקניות רשומות ולישראל כ־2,500 בלבד והאוכלוסיות זהות בגודלן. המועדון העשיר בהונגריה, פרנצווארוש, מוביל גם בכדורגל נשים. למכבי חיפה ומכבי ת"א אפילו אין קבוצת נשים.

שף רונן כהן על החיים כשף כדורגל | רונן דורפן

אלו הסיבות בגדול לצמד הניצחונות של הונגריה על ישראל בשבוע שעבר בגיור. 0:2 ו־1:3. הסיבות הקטנות היו עמידה לא טובה לכדור קרן בשער הראשון אותו נגחה לאורה קובאץ, וקצת חולשה במרכז ההגנה מול סללום מרשים של דורה זלר מבאיירן לברקוזן בשער השני במחצית הראשונה.

ארז בלפר, מנג׳ר הנבחרת, מדבר על תהליך. על דברים שלמד בשנותיו במערכת של מכבי ת"א. על שיטת 4-2-3-1 עם וריאציה בין שתי "קשריות 8" לשתי "קשריות 6" לפי חוזק היריבה. אבל האמת היא שקשה קצת להתייחס ברצינות לדבריו של מי שאפילו אין לו חוזה להתאחדות.

עם זאת, להבטחה אחת שלו יש כיסוי. יום לפני המשחק השני הוא מבטיח שישחק התקפי בלי קשר לתוצאה. ובאמת, למרות דמורליזציה מסויימת מהקלות היחסית של השערים לזכות ההונגריות, הישראליות משחקות מחצית שניה מופתית.

יש גם רגעי שמחה על המגרש, צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל

הרבה מהשינוי מביאה מריה אל־מצרי היפואית, שנכנסה כמחליפה והיא קצת סיפור כדורגל הנשים בארץ ומלחמתו בממסד מתנשאה ופרימיטיבי: גדלה כמה רחובות מאיצטדיון בלומפילד, אבל למרות כשרון ייחודי מעולם לא שיחקה בו.

ביניים: "לא משחק עבור כבוד"
שרון בק מתעקשת לראות שינוי ומתעקשת על ההחלטה הגדולה שלה - שכל הסובבים סבורים שהייתה מטורפת. מי שגדלה בכדורגל הגרמני, עברה בנבחרות הצעירות של גרמניה וזומנה כבר לנבחרת הבוגרות - בחרה לייצג את ישראל, המדינה ממנה בה אביה.

זה היה לפני כארבע שנים. היא נותנת לשחקניות הנבחרת תמונה של עולם אחר אפשרי. כוכבת בבונדסליגה בפ.צ קלן, משכורת טובה, 5,000-6,000 צופים למשחק. ״יש אולטראס שנוסעים איתנו 500 ק"מ למשחקים", היא מספרת.

אני שואל אותה איך הרגישה כשצפתה בגמר היורו, כשגרמניה שיחקה מול אנגליה בוומבלי - ובעולם מקביל הייתה יכולה לשחק בו. "אני לא משחקת עבור כבוד", היא מסבירה. ישראל חשובה לה. אהבה לא עיוורת.

שרון בק. חולמת על מקצועיות גם בארץ, צילום: UEFA

היא מתעצבנת שבנבחרת מתייחסים בקלות ראש לאיחורים ("בגרמניה אתה פשוט לא מתאמן אם איחרת") או לכפכפים בלובי. אבל גם רואה שינויים: "יש לנו עכשיו טבח במסע. זה חשוב מאד. ובמחצית הראשונה (של המשחק הראשון) סוף סוף הרגשתי שאנחנו יוזמות. באות לשחק".


ביניים: "ביקורת מתוך הבנה"
כשאני מבקש מבק לחדד את האופטימיות שלה לעניין ספציפי, היא אומרת בפסקנות "טליה זומר". יש לכם מזל אם תפגשו בחייכם חמישה אנשים ברוכי כישרון כזומר. מככבת בנבחרת הנשים של אוניברסיטת באטלר החזקה בליגת הביג איסט האמריקנית. לומדת פיסיקה במטרה להמשיך לדוקטורט. ובגיל 19 מחזיקה בפרספקטיבה שהעיתונאי דווקא רוצה להיוועץ בה.

בגיור הייתה הטובה במגרש משתי הקבוצות. אינסוף תנועה ואגרסיביות עם קבלת החלטות מצויינת. היא רואה את העתיד ורוצה לשחק בספרד. המסורת באירופה תסגור בקרוב מאד על היתרון האמריקני.

עיתונאי צריך להיות ביקורתי לכדורגל נשים כמו לכדורגל גברים או לתת לו הנחות?
"תן לי דוגמה".

טליה זומר. מצפה ליותר תמיכה,

אצל ההונגריות הכושר הגופני היה די זהה בכל הקבוצה, ואצלכן פער גדול בין מי שמשחקות בארץ ובחו"ל.
"ביקורת צריכה להיות מוחלטת אבל מתוך הבנה. אם לכדורגלן ישראלי, עם הכסף שהוא מרוויח, אין כושר גופני אז מה בדיוק הוא עושה כל היום? אני למשל משחקת בקולג׳ חלומי. יש לי תנאי אימון ברמה העולמית הכי גבוהה. אם תהיה בעיה אצלי, אני ראויה לכל קטילה.

"אבל השחקניות בישראל? הן צריכות גם לעבוד. אם יש להן בעיית כושר, המערכת היא הבעיה! אני רואה לפעמים את שידורי ליגת הנשים בוואן. רק קטילות מצד הפרשנים. מה הטעם בזה? יש משחק אחד בטלוויזיה בשבוע. תנו סיפור יותר טוב מזה".

ביניים: באירופה הנשים מיישמות שיטות של הגברים

מי שאולי צריך ללמוד משהו משחקניות נבחרת ישראל הם לא מעט שחקני כדורגל ישראלים שיוצאים לשחק בחוץ לארץ ולא עומדים בקשיים שם. למרות שלרוב הם יוצאים עם בני משפחתם ולחיים נוחים על משכורת גבוהה. הרבה משחקניות נבחרת ישראל צמאות להתקדם בכדורגל האירופאי  בקשיים שכדורגלן גבר לא יכול לדמיין לעצמו.

מריאן עוואד, היום שחקנית עמק חפר, מודה שהיא פשוט נשברה בסוף בויאריאל. אחרי ארבע שנות קולג׳ בארצות הברית עברה לקבוצה הספרדית כדי להמשיך להתקדם. אבל שילוב של עולם חברתי מאד סגור בעיר שדה ספרדית ושכר שלא התאים לקיום שם פשוט החזירו אותה לארץ. זה היה עולם קשה בהרבה מהקולג׳ בברוקלין הקוסמופוליטית.

אבל על ויאריאל היא מדברת בערגה: ״המתקנים, הידע בכדורגל שמגיע מקבוצת הגברים, הם הגיעו לחצי גמר הצ׳מפיונס מול ליברפול באותה שנה, זה עולם אחר.

עדן אביטל. תשמח להכרה כמו בצרפת, צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל

הם מלמדים דברים שאנחנו לא יודעים בארץ?

"לגמרי. יש להם הבנה עמוקה בהרבה. לפני שעברתי לשם למשל לא הפסקתי לרוץ. בוויאריאל במשחק פנימי זיהו שאני רצה יותר מדי. הדגימו לי את זה מיד, תקנו את קריאת המשחק והשתמשו בדוגמאות וידאו. בהרבה קבוצות נשים גדולות ממש מיישמים במדויק את מה שלמדו אצל הגברים - מנצ׳סטר סיטי משחקת באותה שיטת משחק גם בנשים".

ואת מקווה לצאת שוב לאירופה?

"זה יהיה קשה. אני מקווה שיום אחד לקבוצות כמו מכבי תל אביב ומכבי חיפה יהיו קבוצות נשים שאפשר יהיה להתפרנס בהן באופן סביר וילהנות מכל המעטפת שלהם".

כשלא נוח - המודלים האירופאים נעלמים

לא בכל מדינה המודל הוא שמועדוני הגברים ירימו את כדורגל הנשים למעלה. צרפת, כמו בכל הספורט שלה, מאמינה במערכת הציבורית - שהפכה את צרפת למעצמת על בכל ענף כדור. מי שנהנית קצת מהמודל הצרפתי היא החלוצה עדן אביטל שמשחקת באי.אס.ג׳יי סויו במערב צרפת - קבוצת נשים ייעודית. כשומרת כשרות קצת קשה שם, אבל לעומת זאת היא נתקלת בתרבות בבית החרושת הצרפתי לכדורגל.

רחל שטיינשניידר. בעד הגישה החברתית בקטמון,

"לפני כמה שבועות הביאו למועדון המון כיתות בתי ספר. בנים ובנות! והם ידעו עלינו הכל! הם רק רצו לפגוש אותנו וחתימות. הם אפילו ידעו על פרסים שזכיתי בהם בישראל״, היא מספרת. צרפת היא מדינה שמתרגמת כמויות לאליפויות. בפריז ובערים צרפתיות תמצאו מגרשי כדורגל שמיועדים לבנות - ולבנים מותרלשחק בהם רק אם אין בנות.

יש מועדונים בישראל שאימצו את קבוצות הנשים שלהם באופן עקרוני. רחל שטיינשניידר, שכבשה את שער היתרון לישראל במשחק הראשון, משחקת במועדון כזה - הפועל קטמון. אבל קטמון היא מועדון אוהדים שמראש שם לעצמו מטרות חברתיות. רוב הכדורגל הישראלי חושב ביזנס - אבל רק כשנוח לו.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מכבי חיפה, כמו מכבי ת"א משחקות באיצטדיונים שמימנו בין היתר משלמות המסים. ראשי הקבוצות יודעים לדקלים סיסמאות על קהילה ומודלים מברצלונה או מינכן, אבל מכבי חיפה הייתה כמעט הקבוצה היחידה בשלב הבתים של הצ׳מפיונס ללא קבוצת נשים. כשלא נוח - המודלים האירופאים פתאום לא קיימים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר