"מי שלא היה חלק לא יבין את מה שעברנו": מאחורי הקלעים על ההישג הגדול של מכבי תל אביב

היעדר הביתיות לאורך עונה שלמה, ההקרבה של השחקנים הזרים, החגיגות אחרי באסקוניה שסיפרו הכל והחלומות החדשים • מכבי ת"א העפילה לפלייאוף – וגם שם מבינים כי לא מדובר בהישג רגיל: "מי שלא היה חלק מהקבוצה לא יבין את מה שעברנו"

שחקני מכבי, שלשום. עונה יוצאת דופן. צילום: Getty Images

שאגות השמחה וחגיגות הניצחון בחדר ההלבשה של מכבי תל אביב בסיום ניצחונה הגדול על באסקוניה 85:113, שהעניק לקבוצה את הכרטיס לפלייאוף היורוליג, אמרו הכל: זה לא היה עוד ניצחון ולא עוד הישג. כן, אפילו במועדון שזכה בהכל מהכל והרבה יותר מפעם אחת – יש רגעים של אושר מזוקק. לצהובים אמנם עוד מחכה סדרת פלייאוף קשוחה מול פנאתינייקוס, אבל מבחינתם הם כבר שמו סוג של חותמת על עונת יורוליג יוצאת דופן, ששוחקה כמעט כולה מחוץ לישראל בגלל המלחמה.

"העונה הנוכחית הייתה שונה, קשה ומאתגרת מכל עונה אחרת שעברנו", סיפר גורם בסביבת הקבוצה ל"ישראל היום" והוסיף: "מי שלא היה פה ולא לקח חלק או חי את הקבוצה יום אחרי יום - לא יבין את מה שעברנו וכמה כל אחד מהשחקנים הקריב מעצמו כדי שנגיע לרגע הזה. עבורנו ההישג הזה גדול כמו הזכייה האחרונה ביורוליג ב־2014".

ההקרבה והקושי שעליהם מדברים אנשי מכבי היו ברובם גדולים בהרבה מכדורסל. אחד הסודות הידועים בענף הוא שלא מעט שחקנים בוחרים לבוא ולשחק בישראל בשל העובדה כי משחקי הליגה נערכים רובם במרחקים קצרים שלא מצריכים יותר משעת נסיעה באוטובוס, דבר שלא קיים בליגות ששוכנות במדינות גדולות יותר כמו רוסיה או ספרד. עבור מרבית הזרים של מכבי, שהיו חלק מהקבוצה בעונה שעברה וחתמו על הארכת חוזה, התנאים השתנו בצורה קיצונית החל מ־7 באוקטובר.

הקהל הצהוב. מכבי הצליחה להסתדר בלי אוהדיה, צילום: אלן שיבר

במכבי מספרים כי הקושי הגדול עבורם היה המרחק מהבית והנסיעות שנגרמו כתוצאה מהיעדר הביתיות. הצהובים, שגם בעונה רגילה "זוכים" להיות הקבוצה שטסה את המרחק הגדול ביותר במשחקי היורוליג, יצאו העונה ל־33 משחקי חוץ במפעל, כמות שמתקרבת לליגת ה־NBA.

"שיחקנו העונה 16 משחקי 'בית' (כולם בבלגרד – ת.ג) אל מול 10 צופים וסדרנים, ולמרות הכל הצלחנו לעמוד ביעדים שלנו. מדובר בהישג שאנשים עדיין לא מבינים את גודלו", הדגיש גורם בסביבת הקבוצה בשיחה עם "ישראל היום". ההצלחה המקצועית תוביל, ככל הנראה, גם לשמירה על בסיס הסגל, ככל שהמצב הכלכלי יאפשר זאת. במועדון מעוניינים להאריך את חוזהו של עודד קטש לעונה נוספת, וגם המאמן לא הסתיר את רצונו להמשיך, אך בשל העובדה כי עתיד העונה הבאה עדיין לוט בערפל ברמה הכלכלית - ההכנות בשלב זה נעצרו. יחד עם זאת, במועדון מקווים כי יצליחו לבסוף לשמור על מאמנם.

ריברו חוגג עם האוהדים בבלגרד, שלשום, צילום: Getty Images

מבט רחב על העונה של מכבי ת"א מגלה לא מעט נקודות שבהן היו יכולים הדברים ללכת לכיוון שונה, אך לשמחת הצהובים הסתדרו לבסוף כל הכוכבים בשורה. במכבי היה חשש ראשוני כי פרוץ המלחמה יוביל לעזיבה מיידית של כל הזרים את ישראל, אבל ההחלטה להעתיק את בסיס הקבוצה לבלגרד מנע זאת.

גם המשבר בעקבות החלטת הבעלים על קיצוץ בשכר השחקנים, שהוביל בזמן אמת למרד של חלקם ולרצף הפסדים, נגדע ברגע הנכון לאחר שבהנהלה הבינו כי עשו טעות, נפגשו עם השחקנים ועצרו את המהלך. אחת הקלישאות העתיקות בספורט גורסת כי כל קבוצה תעבור לפחות משבר אחד במהלך העונה, והגדולה של מאמן היא לדעת מתי להביא את שחקניו לשיא כושרם. כך בדיוק עשה עודד קטש שנה שנייה ברציפות. הצהובים צלחו משבר ורצף הפסדים במהלך ינואר ויצאו לרצף של 17 ניצחונות בכל המסגרות, שנעצר רק על ידי ברצלונה החזקה.

מכבי תל אביב תפתח את סדרת הפלייאוף בשבוע הבא בטוחה בעצמה יותר מתמיד. אחרי שחוותה קשיים ואתגרים לאורך שישה חודשים ארוכים, במועדון מתחילים לפנטז רחוק יותר. עשור בדיוק מאז ההנפה האחרונה של גביע אירופה - הצהובים חולמים להפתיע פעם נוספת את היבשת הישנה.

 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר