מגמר היורוליג ועד ג'רמי פארגו: הניצחונות הגדולים של מכבי תל אביב על באסקוניה

המפגש הקריטי בפלייאין יהיה ה-38 בין הצהובים לבאסקים ביורוליג במתכונתו הנוכחית, כשלקבוצה הישראלית יתרון מזערי במאזן ההיסטורי • לכבוד המשחק שבסיומו המנצחת תחגוג כרטיס לפלייאוף חזרנו אל רגעי העבר הגדולים של הצהובים על חשבון הבאסקים • כשהסנטר המחליף של נייט האפמן כיכב, שכמכבי תל אביב הניפה גביע אירופה שני ברציפות, כשג'רמי פארגו קלע סל ניצחון בלתי נשכח וכשסקוטי ווילבקין ניצח על מופע שלשות בעונת הקורונה האבודה

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 76

מכבי תל אביב ובאסקוניה הן יריבות ותיקות. 37 מפגשים נערכו בין הקבוצות במתכונת הנוכחית של היורוליג, כאשר המאזן מול הקבצה שהחליפה כמה פעמים את שמה לאורך הדרך עומד על 18:19 לצהובים. לא מעט ניצחונות גדולים השיגה מכבי תל אביב על היריבה ולא מעט משחקי הכרעה היו ביניהן. תמיד כשזה היה חשוב, ידה של מכבי היתה על העליונה. די מדהים שגם לפני 22 שנה, בניצחון הכי גדול של מכבי על באסקוניה, עמד על הקווים המאמן הנצחי שלה דושקו איבאנוביץ׳. הנה דירוג הניצחונות הגדולים של מכבי על היריבה מוויטוריה.

דושקו איבאנוביץ'. היריב הקבוע, צילום: אי.פי.אי

אפריל 2002 - מכבי תל אביב - טאו קרמיקה 65:95 (בוויטוריה)

מכבי הגיעה לוויטוריה למשחק על כל הקופה ועל העלייה לפיינל פור, כאשר לקבוצה הביתית הספיק גם הפסד בעד 5 נקודות. מכבי לא רק ניצחה בהפרש הרצוי, היא הביסה את יריבתה ועלתה לפיינל פור תוך שהיא נותנת הצגה גדולה.
 

את מכבי אימן אז דיוויד בלאט ואת הבאסקים דושקו איבאנוביץ׳. נייט האפמן שהיה הכוכב של מכבי סופסל למשך דקות ארוכות ומי שכיכב היה הסנטר המחליף חוסיין בשוק. אנתוני פארקר הוביל את מכבי עם 21 נקודות ודרק שארפ קלע 20. לואיס סקולה, האיש המרכזי של טאו, נעצר על 5 נקודות.

 
אנתוני פארקר. כיכב בניצחונות על הבאסקים, צילום: Getty Images

מאי 2005 - מכבי תל אביב - טאו קרמיקה 78:90 (במוסקבה)

לגמר היורוליג שנערך בבירת רוסיה הגיעה מכבי אחרי ניצחון על פנאתינייקוס. ויטוריה מנגד הדהימה בחצי הגמר את צסק"א מוסקבה שלא נוצחה כל העונה וגם אירחה את האירוע. גם אז עמד על הקווים דושקו איבאנוביץ׳.
 
לא מעט שחקנים בקבוצה הספרדית (סקולה, ספליטר, קלדרון, מצ׳יאאוסקס) המריאו לקריירות גדולות, אבל מכבי של אז היתה דרגה מעל עם פיני גרשון על הקווים והמשולש שאראס-פארקר-וויצ׳יץ׳. שאראס היה המצטיין עם 22 נקודות. הפתעת הגמר היה נסטור קומאטוס היווני עם 13 נקודות. מכבי ניצחה והשלימה זכיה שניה ברציפות באליפות היורוליג.
מכבי תל אביב זוכה ביורוליג ב-2005, צילום: רויטרס

מרץ 2011 - מכבי תל אביב- קאחה לבוראל 81:83 (בוויטוריה)

מכבי הגיעה לסדרת הפלייאוף מול הספרדים בלי יתרון ביתיות. כדי לעלות לפיינל פור היא היתה חייבת לנצח באולם הגועש בוויטוריה כשעל הקווים ממול כמעט כרגיל - דושקו איבאנוביץ׳. זה קרה במשחק השני שהיה דרמטי מאוד והוכרע מסל של ג׳רמי פארגו 1.4 שניות לסיום.

סופוקליס שחורציאנטיס היה מצוין עם 22 נקודות. דיוויד בלו היה טוב כרגיל במשחקים גדולים וסיים עם 18. מכבי השוותה ל-1:1 והשלימה את העבודה ביד אליהו עם שני ניצחונות שהעלו אותה לפיינל פור.

פארגו בויטוריה מול לוגאן. סל ניצחון בלתי נשכח, צילום: AFP

אפריל 2006 - מכבי תל אביב - טאו קרמיקה 70:85 (בפראג)

השתיים נפגשו בחצי גמר הפיינל פור שנערך בפראג. באופן חריג איבאנוביץ׳ לא היה המאמן של ויטוריה אלא ולימיר פראסוביץ׳. במכבי שוב היה זה פיני גרשון. זו היתה מכבי הגדולה של השנים ההן, אבל בלי שאראס שעבר ל-NBA. במפגש הזה מכבי שלטה ללא עוררין. בתום הרבע השלישי ההפרש שלה כבר עמד על 25 נקודות.

מייסאו באסטון הוביל את מכבי עם 20 נקודות, אנתוני פארקר קלע 19. וויל סולומון המחליף של שאראס קלע 9. מכבי הגיעה לגמר שלישי ברציפות, אבל בניגוד לפעמיים הקודמות לא הצליחה לקחת את הגביע והפסידה בגמר לצסק"א מוסקבה.

 
שאראס. בלעדיו מכבי תל אביב נעצרה בגמר, צילום: Getty

נובמבר 2019 - מכבי תל אביב - באסקוניה 83:113 (בוויטוריה)

עונת הקורונה שהופסקה לפני סיומה ולא נקבעה לה אלופה. מכבי עם יאניס ספרופולוס על הקווים נתנה עונה מצויינת והבטיחה מקום בפלייאוף מספר מחזורים לסיום, אך כאמור פלייאוף לא היה. אחד ממשחקי השיא שלה באותה עונה היה בוויטוריה. בהצגת כדורסל היא מחצה את המארחת ב-30 הפרש. לא דבר שרואים כל יום באולם הזה. את בסקוניה הדריך אז ולימיר פראסוביץ׳.

מכבי קלעה במשחק בזה 17 שלשות, 6 מהן של סקוטי ווילבקין בדרך ל-20 נקודות. אלייז׳ה בראיינט הוסיף 19. דני אבדיה ישב על הספסל ולא שותף.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
ניצחון גדול בעונה גדולה. ווילבקין וספרופולוס, צילום: אלן שיבר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר